Här kommer motoruppgraderingarna

Började riva ned för att bygga om motorn lite. Tanken är att byta till PPF plenum, bw s369, pt 66mm wastegate samt uppgradera sprutet så jag kan ha elspjäll så man kan ha revmatch till lådan. Även snygga till oljekylar fästen osv.

Testmonterar plenum och modiferar termostathuset. Endel krångel men blir ändå bra, fick bygga fästen till fuelrailen med.

Insug och termostathus på plats. Nästa projekt Fläktkåpa, turbo byte, wg byte och elektronik.

Termonterar en redig gris

. Nya wg:n på plats. Nu behöver jag modifiera turbon och bygga nya tryckrör.

Man är ju ingen mästersvetsare men det duger. Här hade jag bara svetsat tig i typ 45min

Nu är allt på plats. Turbo, wg, fläktkåpa, insug mm.

Fästen till oljekylaren. Blev trångt med dct kyl, vatten kyl och oljekyl. Fick ha breda och lägre kylare. Får utvärdera resultatet senare.. Notera att allt får plats under en pre facelift front. (trångt)

Nu är det dags för elsystem. Planerar lite innan jag börjar. Målet med nya elsystemet är att motor, växellåda och en can touchskärm ska prata med varandra. Eftersom dkgecu ej använder canbus så får man använda analoga signaler för att styra allt. Så via can skärmen väljer man mellan automat växling, automatisk koppling och man kan ändra olika lägen i lådan. Finns även valmöjligheter för olika laddtryck och så klart övervakning av alla värden etc. (film kommer)

Börjar med att lägga ut kablage för att få lite översikt.

Tillverkar en platta som man monterar i original ecu fäste i handskfacket. Här finns spänningsmatning för allt nytt även ecu,tcu och säkringar för 30 och 15 spänning.

Fint ska det va

En snart färdig motorhärva.

Kablaget färdigt och redo för montering. Kablarna som är märkta på bilden ska iväg till andra funktioner. Ex. signaler till mätarhuset (oljetryck, motorlampa, växelsignaler) Det ska också iväg till dkgecu.

Blir några tåtar att hålla reda på. Alla komponenter har namn så man enkelt kan felsöka i framtiden. Finns så klart el ritningar över alla modifieringar.

Kablarna på plats med ecu platta borta.

Så där nu är allt på plats! Nu står bakvagnen på tur. Det blir uppdatering i form av annan utväxling, 210 diff, fullt justerbart mm.
Nästa uppdatering kommer snart!