BMW E28 M30 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck

Re: BMW E28 M30 Turbo

Inlägg av Runeson »

mattias skrev:Ren och fin installation. :thumbright:
Välkommen tillbaka!
Som så många andra kan jag rekommendera att du ersätter dina gamla bildlänkar med att ladda upp bilderna direkt på forumet.
Tackar! Ska se över det

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas Runeson

BMW E28 528i Turbo DCT
BMW E32 750i
BMW E28 528i
VW Golf GTE
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck

Inlägg av ventonz »

Vackert! Måste uppdatera min tråd snart också :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Runeson »

Jahå! Då har det gått 3år sedan sist.. Tiden går fort när man har kulBild Sedan sist har det blivit några uppdateringar. Har byggt om till DCT växellåda och uppdaterat motorn ”lite” det har blivit ett nytt sprut, elgas, plenum, turbo mm.

Här har vi växellådan färdig ombyggd för DKGECU. Har dragit nytt kablage samt lött om kablar inne i ecu.
Bild
Växelspaken blev en E39 automat spak som jag låste standard d/n/r lägena med ett plåtbit så nu är standard ”D” neutral och när man lägger spaken i manuell växling blir det drive för dct. Så kan man manuellt växla upp och ned. Finns olika lägen som man väljer via en canchecked skärm som kommer längre ned BildBild
Bild
Några kablar har det blivit. Detta var väll i något test stadie då jag ej buntat ihop allt så det ser lite rörigt ut. Här har vi ECU, TCU även reläer för spänningsmatning till tändspolar, växellåda, ecu/tcu, spridare etc. Allt är avsäkrat och noggrant uträknat.
Bild
Sen har det så klart blivit växellådsbalk, kardan och massor mer kablar Bild

Bild
Ett par äl och timmar gick det åt Bild
Bild
Någonstans måste man ju se vilken växel man har i.
Bild
På denna touchskärmen kan man välja mellan 3 olika laddtryck och autoshift, autoclutch, modeswitch i lådan.
Bild
Får bli lite deluppdateringar. Kommer film på provkörning av växellåda och lite motor uppdateringar senare.
Jonas Runeson

BMW E28 528i Turbo DCT
BMW E32 750i
BMW E28 528i
VW Golf GTE
robinb3rgsten
För mycket laddtryck

Inlägg av robinb3rgsten »

Fränt
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Runeson »

Här kommer motoruppgraderingarnaBild
Bild
Började riva ned för att bygga om motorn lite. Tanken är att byta till PPF plenum, bw s369, pt 66mm wastegate samt uppgradera sprutet så jag kan ha elspjäll så man kan ha revmatch till lådan. Även snygga till oljekylar fästen osv.

Bild
Testmonterar plenum och modiferar termostathuset. Endel krångel men blir ändå bra, fick bygga fästen till fuelrailen med.

Bild
Insug och termostathus på plats. Nästa projekt Fläktkåpa, turbo byte, wg byte och elektronik.

Bild
Termonterar en redig gris Bild. Nya wg:n på plats. Nu behöver jag modifiera turbon och bygga nya tryckrör.

Bild
Man är ju ingen mästersvetsare men det duger. Här hade jag bara svetsat tig i typ 45minBildBild

Bild
Nu är allt på plats. Turbo, wg, fläktkåpa, insug mm.

Bild
Fästen till oljekylaren. Blev trångt med dct kyl, vatten kyl och oljekyl. Fick ha breda och lägre kylare. Får utvärdera resultatet senare.. Notera att allt får plats under en pre facelift front. (trångt) Bild

Bild
Nu är det dags för elsystem. Planerar lite innan jag börjar. Målet med nya elsystemet är att motor, växellåda och en can touchskärm ska prata med varandra. Eftersom dkgecu ej använder canbus så får man använda analoga signaler för att styra allt. Så via can skärmen väljer man mellan automat växling, automatisk koppling och man kan ändra olika lägen i lådan. Finns även valmöjligheter för olika laddtryck och så klart övervakning av alla värden etc. (film kommer)

Bild
Börjar med att lägga ut kablage för att få lite översikt.

Bild
Tillverkar en platta som man monterar i original ecu fäste i handskfacket. Här finns spänningsmatning för allt nytt även ecu,tcu och säkringar för 30 och 15 spänning.

Bild
Fint ska det va 🫡 En snart färdig motorhärva.

Bild
Kablaget färdigt och redo för montering. Kablarna som är märkta på bilden ska iväg till andra funktioner. Ex. signaler till mätarhuset (oljetryck, motorlampa, växelsignaler) Det ska också iväg till dkgecu.

Bild
Blir några tåtar att hålla reda på. Alla komponenter har namn så man enkelt kan felsöka i framtiden. Finns så klart el ritningar över alla modifieringar.

Bild
Kablarna på plats med ecu platta borta.

Bild
Så där nu är allt på plats! Nu står bakvagnen på tur. Det blir uppdatering i form av annan utväxling, 210 diff, fullt justerbart mm.
Nästa uppdatering kommer snart! Bild
Jonas Runeson

BMW E28 528i Turbo DCT
BMW E32 750i
BMW E28 528i
VW Golf GTE
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende

Inlägg av blackadder »

Jösses vilken snajsig installation!
Kul att se!
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Runeson »

blackadder skrev:Jösses vilken snajsig installation!
Kul att se!
Tackar! Kommer lite mer bilder i framtiden Bild
Jonas Runeson

BMW E28 528i Turbo DCT
BMW E32 750i
BMW E28 528i
VW Golf GTE
Skriv svar