Ingen tävling är planerad, men väl en repa på strippen och då är målet att den ska göra en tia första repan ut (därför så stora krav på bra körbart register)
Nu är det en cylinder på en press på jobbet, men där har det spruckigt mellan bult delning. Och leverantören av pressen skyller på att det varit olja i bulthålen när det monterats ihop som är orsaken till sprickan och det är inga små prylar... bultarna är M30 eller större.whilliam skrev: ↑sön feb 21, 2021 11:36 pm Man behöver inte testa saker som är självklara. Det är TOTALT omöjligt att olja i ett hål kan bygga tryck så att blocket sprängs, ändå far denna skröna runt bland folk och det visar hur usla de är på att fundera på ett händelseförlopp o vad som kan hända (vad det blir för resultat)
Om du nånsin försökt att få en gänga att hålla tätt så förstår du hur svårt det är att få den tät, att då tro att den skulle täta sig själv och så pass effektivt så att den kan skapa tryck på flera hundra kilo
Anledning att jag nämnde detta är att du ibland är helt bomsäker på en sak när det eventuellt kan hända, men är svårt att bevisa rätt eller fel.whilliam skrev: ↑mån feb 22, 2021 1:12 pmHar inte leverantören ifrågasatt hur åtdragningsmomentet mätts upp? Logiskt sett borde ju det vara den första "ursäkten" för att det skulle kunna vara materialfel. Är det gjutgods så är det nästan alltid ett materialfel, gjutgods är enormt svårt att få perfekt varje gång.
Vadå eventuellt kan hända? Hur ska en gänga helt plötsligt kunna bli tät? Killen som drog så det sprutade var fruktansvärt envis kan jag säga..... HAN var bomsäker på att det KUNDE hända, men gav upp när han såg hur oljan läckte ut (han började också skruva på sig o prata om spånor o annan skit som kunde vara i hålet, men så är det inte riktigt på bilmotorer om man inte verkligen försöker peta ner skit i hålet)super7 skrev: ↑mån feb 22, 2021 3:56 pmAnledning att jag nämnde detta är att du ibland är helt bomsäker på en sak när det eventuellt kan hända, men är svårt att bevisa rätt eller fel.whilliam skrev: ↑mån feb 22, 2021 1:12 pmHar inte leverantören ifrågasatt hur åtdragningsmomentet mätts upp? Logiskt sett borde ju det vara den första "ursäkten" för att det skulle kunna vara materialfel. Är det gjutgods så är det nästan alltid ett materialfel, gjutgods är enormt svårt att få perfekt varje gång.
Ett gängat hål som har olja eller vatten sig kan väl ställa till problem? vatten kan ge rost=försvagning samt ökad risk för fel åtdragningsmoment, om du har olja i ett gängat hål som ska dras torrt/torrsmörj(som man gör på fabriken) så kan väl det leda till skadad gänga? Så man bör väl inte negligera vätska i gängan bara för att risken för att blocket inte spricker finns där så finns det andra problem som kan uppstå.whilliam skrev: ↑mån feb 22, 2021 1:12 pm Jag tycker ni ska ta kontakt med en fysiker eller nån med tillräcklig akademisk bakgrund (smäller alltid högt i Tingsrätten)
Det behöver inte kosta ett dugg och speciellt inte om du visar denna tråden (då lär de tycka det är en skoj grej)
Det skulle annars bli jäkligt skoj om ni kunde få leverantören att "kvickt" skruva i en M30 med olja i hålet och se hur kladdigt det blir
Vad jag sett på dina inlägg så är du knappast tappad bakom en vagn, vad jag menar med detta är att du borde kunna tänka ut den egentliga orsaken till sprickan - snedbelastning eller stor dragande kraft (likt det som blir i blocken på bilmotorer) som helt enkelt skapar en sån spricka.
Har inte leverantören ifrågasatt hur åtdragningsmomentet mätts upp? Logiskt sett borde ju det vara den första "ursäkten" för att det skulle kunna vara materialfel. Är det gjutgods så är det nästan alltid ett materialfel, gjutgods är enormt svårt att få perfekt varje gång.
Hur gammal är pressen? Att jag frågar beror på att det mesta som säljs har garanti och då ska leverantören bevisa att det inte finns nåt materialfel.
Har det aldrig nämnts något om garanti så är det, tvärtom, ni som måste bevisa orsaken (eller åtminstone bevisa att det inte kan bero på olja i bulthålet)
Är den tillräckligt gammal så kommer ni tyvärr aldrig att kunna få rätt rent juridiskt (även om ni lyckas bevisa att det inte gått till som leverantören gissar, så kan de alltid hävda att den är "utsliten")
Har det däremot varit spånor i hålet så kan resultatet bli såna här saker, att jag tog upp det på bilmotorer beror ju på att varje gång man tar bort toppen så är det lätt hänt att det blir kvar vätska i hålen och det kan aldrig skada men det är ju inte så ofta man har spånor runt topplockspackningen........
Att en kolvring käkar upp sig själv och det blir såna skador måste vara ovanligt? Ni lär väl ha tagit massa bilder på skadorna som du kan lägga upp så andra får se och bedöma vad som häntwhilliam skrev: ↑sön feb 21, 2021 11:36 pm Turbona går fin-fint men motorn är det sämre med, den skulle vara "proffsigt" byggd när projektet startade (påkostade delar och seriöst gjort, CP pistons och Verdi stakar) delarna stämde men den som skruvat ihop grejerna hade behövt viss hjälp. Andraringen på cylinder fyra hade för tight ringgap så den "käkade upp sig själv" kan man säga (de andra hade "spridda" mått på ringgapet också, men fortfarande hela)
Varför är det inte åtgärdat då?