Volvo PV 544 Turbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Min förståelse är att 100% anti-squat ger dig ett neutral beteende vid gas.
Lägre AS kommer få bilen att vilja "lyfta däcken från backen"/sänka bakändan och högre AS kommer försöka "gräva ner dom i backen"/höja baken.
Ska du köra mycket gata så är det väl 100% man ska sikta på för neutralt beteende men dragrace vill du ha högre.
Om du behöver flytta upp främre fästet eller inte beror på vart din 'centrum of gravity' är i bilen men jag skulle gissa att den är lite ovanför översta hålet.
Så är länkarna parallella med marken när bilen står på backen så hade jag nog höjt främre fästet så du iaf kan testa med övre länken lite uppåt.
Dock måste du ju såklart vinkla upp nedre länken ännu mer så "linjerna" möts så att säga.
Bara en tanke, det enklaste är nog att rita upp allt.
Försök lista ut vart ditt centrum of gravity är och bestäm din "100% anti-squat line".
Tänk dig sedan att dina 4 länkar projicerar linjer rakt fram och bedöm vart dom möts.
Tänk dig att du vill kunna justera mellan strax under din 100% AS line och en bit över, därefter bör du kunna se om du behöver justera vart hålen är.
Detta är dock bara vad jag läst mig till, kanske finns någon med faktiskt erfarenhet.
Lägre AS kommer få bilen att vilja "lyfta däcken från backen"/sänka bakändan och högre AS kommer försöka "gräva ner dom i backen"/höja baken.
Ska du köra mycket gata så är det väl 100% man ska sikta på för neutralt beteende men dragrace vill du ha högre.
Om du behöver flytta upp främre fästet eller inte beror på vart din 'centrum of gravity' är i bilen men jag skulle gissa att den är lite ovanför översta hålet.
Så är länkarna parallella med marken när bilen står på backen så hade jag nog höjt främre fästet så du iaf kan testa med övre länken lite uppåt.
Dock måste du ju såklart vinkla upp nedre länken ännu mer så "linjerna" möts så att säga.
Bara en tanke, det enklaste är nog att rita upp allt.
Försök lista ut vart ditt centrum of gravity är och bestäm din "100% anti-squat line".
Tänk dig sedan att dina 4 länkar projicerar linjer rakt fram och bedöm vart dom möts.
Tänk dig att du vill kunna justera mellan strax under din 100% AS line och en bit över, därefter bör du kunna se om du behöver justera vart hålen är.
Detta är dock bara vad jag läst mig till, kanske finns någon med faktiskt erfarenhet.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo PV 544 Turbo
På bilden visas jänkarnas sätt att tänka och det finns mycket info hur man justerar funkar oftast men det är lite kasst som vanligt när det gäller
amerika. dom tar inte med i beräkningen hur långt fram tyngdpunkten ligger i bilen och skulle bli tokigt om tex bilen var tyngre bak än fram.
på gatan oklistrat vill inte min bil ha nästan någon reaktion alls för däcken går inte slå eller "sätta" fast.mitt tips som grundinställning är sätt ic
mitt i framhjulet
amerika. dom tar inte med i beräkningen hur långt fram tyngdpunkten ligger i bilen och skulle bli tokigt om tex bilen var tyngre bak än fram.
på gatan oklistrat vill inte min bil ha nästan någon reaktion alls för däcken går inte slå eller "sätta" fast.mitt tips som grundinställning är sätt ic
mitt i framhjulet
Re: Volvo PV 544 Turbo
De är väldigt bra att de finns gott om snabba vita PVs här i krokarna! Har lånat lite hjärnkapacitet av Fredde ikväll och nu sitter fyrlänkfästena punktade i karossen med hans utprovade instant center som utgångspunkt och sen justering både upp och ner i förhållande från de!
Mätte ut och sköt ett streck me lasern, ser lovande ut! Punktade fast fästena i karossen sen. Har provat hissa runt bakaxeln upp till genomslagsgummina och verkar ha frigång!
Nästa steg blir att börja klura på stötdämpringästningar och panhardstaget.
Kanske kan använda originalets infästning.
Mätte ut och sköt ett streck me lasern, ser lovande ut! Punktade fast fästena i karossen sen. Har provat hissa runt bakaxeln upp till genomslagsgummina och verkar ha frigång!
Nästa steg blir att börja klura på stötdämpringästningar och panhardstaget.
Kanske kan använda originalets infästning.
Re: Volvo PV 544 Turbo
Nu tror ja allt de spårat ur! Vi får se om ja får ihop de här till sist!
Hur som helst, spånade lite idéer med Jonas här om kvällen och kom fram till att nya fjäderbenstorn vore enklast att bygga av rör! Fjädrarna är typ 100mm i diameter och sen me lite rörelsemån så blev de nån stans 140-150mm diameter som kändes rimligt.
Ett sånt rör snyter man ju inte ut ur bakfickan i de vanliga villagarage förutom i plast...
Fick till sist syn på brandsläckaren och ett Liljeholmen tändes!
Sagt och gjort! Lyckades få tag på en tom, kändes som en bättre utgångspunkt!
Kapade bort botten och såg ju lovande ut! Måttade in vart de skulle hamna! De är nu man skulle ha haft Lidlplasman alla pratar om! Tror de kan bli helt okej! Kommer sticka upp typ 15cm, botten är bara en mallbit!
Hur som helst, spånade lite idéer med Jonas här om kvällen och kom fram till att nya fjäderbenstorn vore enklast att bygga av rör! Fjädrarna är typ 100mm i diameter och sen me lite rörelsemån så blev de nån stans 140-150mm diameter som kändes rimligt.
Ett sånt rör snyter man ju inte ut ur bakfickan i de vanliga villagarage förutom i plast...
Fick till sist syn på brandsläckaren och ett Liljeholmen tändes!
Sagt och gjort! Lyckades få tag på en tom, kändes som en bättre utgångspunkt!
Kapade bort botten och såg ju lovande ut! Måttade in vart de skulle hamna! De är nu man skulle ha haft Lidlplasman alla pratar om! Tror de kan bli helt okej! Kommer sticka upp typ 15cm, botten är bara en mallbit!
Senast redigerad av Markus den tis mar 02, 2021 6:53 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Har du veteranförsäkring sen så säger dom förvisso att man ska ha brandsläckare med sig.
Ska bli spännande att se hur det blir!
Ska bli spännande att se hur det blir!
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Blir bra det där
Jag hade själv en plan att göra Catchtank av en brandsläckare och då behålla utseendet på den
/NXJ
Jag hade själv en plan att göra Catchtank av en brandsläckare och då behålla utseendet på den
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Volvo PV 544 Turbo
Efter en hel del VAB var de dags att fortsätta igen!
Har kapat upp hål i karossen för de nya stötdämpartornen och börjat måtta in höjden för att få dämparfästet där ja vill ha de. Ser bra dumt ut men blir kanske bra! Ska bygga lock på brandsläckarna och montera stötdämparen under locket eller vad man ska säga.
Kommer fästa de nya tornen i golvet så klart, en tvärgående balk under golvet, i de befintliga tornen samt i innerskärmarna. Tror ni de räcker? Eller ska ja göra nått kryss eller så mellan tornen och upp i hatthylla eller så? Vad säger ni om panhardstaget?
Ja kan använda originalfästet i karossen och då blir längden så att ja prickar mitt i fyrlänkfästet.
Vad händer om ja flyttar upp fästet typ såhär? Alltså ovanför bakaxeln? Blir de nått konstigt annat än en brytande kraft på fästet (som fästet borde tåla).
I sådana fall blir de parallellt utan att sänka fästet i karossen!
Har kapat upp hål i karossen för de nya stötdämpartornen och börjat måtta in höjden för att få dämparfästet där ja vill ha de. Ser bra dumt ut men blir kanske bra! Ska bygga lock på brandsläckarna och montera stötdämparen under locket eller vad man ska säga.
Kommer fästa de nya tornen i golvet så klart, en tvärgående balk under golvet, i de befintliga tornen samt i innerskärmarna. Tror ni de räcker? Eller ska ja göra nått kryss eller så mellan tornen och upp i hatthylla eller så? Vad säger ni om panhardstaget?
Ja kan använda originalfästet i karossen och då blir längden så att ja prickar mitt i fyrlänkfästet.
Vad händer om ja flyttar upp fästet typ såhär? Alltså ovanför bakaxeln? Blir de nått konstigt annat än en brytande kraft på fästet (som fästet borde tåla).
I sådana fall blir de parallellt utan att sänka fästet i karossen!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Du påverkar din roll center genom att flytta upp fästet.
Som jag förstått det så får du en trevligare och mer förlåtande bil desto lägre det sitter, men också mer 'body roll'.
Nu vet jag iofs inte hur högt/lågt det suttit innan men på min 1031 sitter den mitt på axelröret i höjdled.
Tror det kommer bli riktigt bra med stötdämparfästena när det kommer lite färg på!
Som jag förstått det så får du en trevligare och mer förlåtande bil desto lägre det sitter, men också mer 'body roll'.
Nu vet jag iofs inte hur högt/lågt det suttit innan men på min 1031 sitter den mitt på axelröret i höjdled.
Tror det kommer bli riktigt bra med stötdämparfästena när det kommer lite färg på!
Senast redigerad av MrCrankyface den mån mar 22, 2021 8:37 am, redigerad totalt 2 gång.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Som sagt, du höjer rollcentrum om du flyttar upp staget och det är inte lämpligt.
Högre än centrum på axeln är inte att rekommendera, i normala fall. Sedan påverkar också var man har rollcentrum fram, så egentligen blir det fel att titta isolerat på bakvagnen. Men håller man sig mitt i axeln blir det sällan riktigt galet.
Gustaf
Högre än centrum på axeln är inte att rekommendera, i normala fall. Sedan påverkar också var man har rollcentrum fram, så egentligen blir det fel att titta isolerat på bakvagnen. Men håller man sig mitt i axeln blir det sällan riktigt galet.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Ja får sänka ner fästet i karossen helt enkelt då!
Gjorde ett ryck ikväll och gjorde klart ”korvburkarna”, är ju snart mjukglasspremiär så gäller att läcka på ett kol!
Gjorde ett ryck ikväll och gjorde klart ”korvburkarna”, är ju snart mjukglasspremiär så gäller att läcka på ett kol!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Nu är stötdämpartornen helsvetsade en rejäl fog me karosserikit på de så blire nog bra (på håll och risig belysning)
Alltså om ja vänder de 90grader mot för hur de är nu.
Började klura på stötdämparfästen på axeln, va tror ni om de här? Punktade ihop nå 4mm plattjärn, tänkte man boxar de och triangulerar mot bakaxeln.
Dum fråga, ser att de är lite olika hur folk vänt på bussningen, alltså om bulten är längs bakaxeln eller längs färdriktningen. Förstår att me en bult längs färdriktningen så tillåts mer krängning, men hur noga är de?Alltså om ja vänder de 90grader mot för hur de är nu.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo PV 544 Turbo
Det funkar nog som du har nu men kolla så det inte finns risk för att det "bryter" vid full krängning. (allt beror ju på hur mycket gummi det är i bussningen)
En vettig grej är att testa alla hjulupphängningsrörelser utan att fjädrarna är monterade.
På en bil som ska tillryggalägga tusentals mil så sätter man det inte som det är nu.
Skojigt bygge som kommer att bli riktigt giftigt
Turbon du valt är inte helt tokig och vill du uppgradera så sätter vi ofta både S-200 och HX40 i de där avgashusen
En vettig grej är att testa alla hjulupphängningsrörelser utan att fjädrarna är monterade.
På en bil som ska tillryggalägga tusentals mil så sätter man det inte som det är nu.
Skojigt bygge som kommer att bli riktigt giftigt
Turbon du valt är inte helt tokig och vill du uppgradera så sätter vi ofta både S-200 och HX40 i de där avgashusen
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
En annan fördel med att vrida skruven 90 grader är att det kan vara betydligt enklare att göra flera olika fästpunkter så du kan justera ride height utan att påverka fjädringsvägen (i alla fall om du ska ha coilover). Det är ganska trevligt.
Nackdelen är att fästet hamnar i single shear så det behöver byggas kraftigare.
Som Whilliam säger, testa att hissa och kränga axeln genom fjädringsvägen så märker du snart om det funkar som du punktat ihop det.
Jag vet inte om du tänkt på det men du vill inte ha dämparen helt lodrät i en gatbil, lite lutning inåt i överkant är att föredra så den rätar upp sig vid krängning.
Gustaf
Nackdelen är att fästet hamnar i single shear så det behöver byggas kraftigare.
Som Whilliam säger, testa att hissa och kränga axeln genom fjädringsvägen så märker du snart om det funkar som du punktat ihop det.
Jag vet inte om du tänkt på det men du vill inte ha dämparen helt lodrät i en gatbil, lite lutning inåt i överkant är att föredra så den rätar upp sig vid krängning.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Ska ta och bygga om fästena så ja roterar de 90grader!therealpinto skrev: ↑fre apr 09, 2021 6:59 am En annan fördel med att vrida skruven 90 grader är att det kan vara betydligt enklare att göra flera olika fästpunkter så du kan justera ride height utan att påverka fjädringsvägen (i alla fall om du ska ha coilover). Det är ganska trevligt.
Nackdelen är att fästet hamnar i single shear så det behöver byggas kraftigare.
Som Whilliam säger, testa att hissa och kränga axeln genom fjädringsvägen så märker du snart om det funkar som du punktat ihop det.
Jag vet inte om du tänkt på det men du vill inte ha dämparen helt lodrät i en gatbil, lite lutning inåt i överkant är att föredra så den rätar upp sig vid krängning.
Gustaf
Har rätt vettig justering av dämparna ja har, botten på dämparkroppen som bussningen sitter i går justera typ 12cm från att den bottnar tills de är 3xdiameter av gängan kvar.