översyn log b230 baktänder "löst"
översyn log b230 baktänder "löst"
hej har problem med att min motor baktänder de är vanligtvis när man trycker fullt på 3ans vxl.
kör jag från stillaståendes så går den ur bra på 1an och 2an, men när man går in på 3an brukar den böja baktända o rycka vid ca 4-5k varv. står jag o ex burnar eller sladdar runt så man mer pumpar på gasen så upplever jag inte samma problem. det är när man håller full gas för att accelerera ex vid körning från stillastående eller om man växlar ner till trean för o köra om en bil.
motorn är en b230fk på e85 med lite saker som:
hx35
1700cc spridare
klt3 kam
wastedspark denna https://www.speeding.nu/p/motorstyrning ... gL10fD_BwE
bpr7es stift
mm
har haft undan toppen o kollat så stift topp mm ser bra ut.
innan jag börjar byta delar till höger o vänster tänkte jag se om någon kunnig kunde se något avvikande i min log som jag gjort som kan indikera en vis del/delar, så man inte byter massa i onödan. eller om någon varit med om liknande. bilen är mappad på seriös firma o gått väldigt bra efter mappningen, detta är något som kommit efter. jag har inte hunnit gråtta ner mig så mycket i de här med mappning o styrsytem en o kan dörför inte riktigt avläsa loggen. vet inte riktigt om man kan dela hela loggfilen?mvh
kör jag från stillaståendes så går den ur bra på 1an och 2an, men när man går in på 3an brukar den böja baktända o rycka vid ca 4-5k varv. står jag o ex burnar eller sladdar runt så man mer pumpar på gasen så upplever jag inte samma problem. det är när man håller full gas för att accelerera ex vid körning från stillastående eller om man växlar ner till trean för o köra om en bil.
motorn är en b230fk på e85 med lite saker som:
hx35
1700cc spridare
klt3 kam
wastedspark denna https://www.speeding.nu/p/motorstyrning ... gL10fD_BwE
bpr7es stift
mm
har haft undan toppen o kollat så stift topp mm ser bra ut.
innan jag börjar byta delar till höger o vänster tänkte jag se om någon kunnig kunde se något avvikande i min log som jag gjort som kan indikera en vis del/delar, så man inte byter massa i onödan. eller om någon varit med om liknande. bilen är mappad på seriös firma o gått väldigt bra efter mappningen, detta är något som kommit efter. jag har inte hunnit gråtta ner mig så mycket i de här med mappning o styrsytem en o kan dörför inte riktigt avläsa loggen. vet inte riktigt om man kan dela hela loggfilen?mvh
- Bilagor
-
- Untitled.pnglog1.png (390.48 KiB) Visad 1279 gånger
Senast redigerad av niklas117 den tor okt 14, 2021 12:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: översyn log b230 baktänder
Den ser ju ut att gå väldigt magert efter växling
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: översyn log b230 baktänder
smäller de i insuget elle avgasröret?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: översyn log b230 baktänder
Hur går den på högsta växeln, är det lika som 3:an där?
Re: översyn log b230 baktänder
Det går bra lägga till filer i inläggen, redigera och lägg till bilaga.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: översyn log b230 baktänder
På den logg du skickat med så visar lambdan inga direkta misständningar, de kan finnas där ändå och "döljs" då av förbränning i grenröret.
Vanligaste problemet vid misständning på hög belastning (full gas/högt ladd) kommer fram mer tydligt på högre växlar (men har man int gasat fullt så märks det ju inte)
Som The skrev, så går den magert efter växling, men det har nog inte med ditt problem att göra.
Mitt bästa tips för snabbt få svar på om det är den typ av misständning jag tänker på är att "knacka stiften" skapa rejält mycket mindre gnistgap (har du 0.8mm så minska till 0.5mm) Märker du en förbättring så har du fastställt att den "släcker stiften".
Därefter går felsökning/åtgärd enklare.
Vanligaste problemet vid misständning på hög belastning (full gas/högt ladd) kommer fram mer tydligt på högre växlar (men har man int gasat fullt så märks det ju inte)
Som The skrev, så går den magert efter växling, men det har nog inte med ditt problem att göra.
Mitt bästa tips för snabbt få svar på om det är den typ av misständning jag tänker på är att "knacka stiften" skapa rejält mycket mindre gnistgap (har du 0.8mm så minska till 0.5mm) Märker du en förbättring så har du fastställt att den "släcker stiften".
Därefter går felsökning/åtgärd enklare.
Re: översyn log b230 baktänder
"Kollat så stift ser bra ut"? Dvs inte bytt?
Re: översyn log b230 baktänder
Hur beter den sig om du växlar upp till 3:n och sedan bromsar ner till 1500-2000 rpm och gasar fullt och låter den segdra uppåt i registret, om den inte klarar så lågt varv öka det då till 2500 rpm och prova därifrån.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: översyn log b230 baktänder
Var ute o testa lite mer idag och den beter sig likadant på 5 om man håller fullt.
Något som hände idag var att den inte baktänder o börja smälla varje gång utan ibland bara ryckte hackade väldigt fort, så den inte riktigt ville fortsätta uppåt i varv, är nog bästa sättet jag kan förklara på.
Testade från 1500 o full gas men samma resultat känns som de kommer när laddtrycket börjar skicka på.
Något som hände idag var att den inte baktänder o börja smälla varje gång utan ibland bara ryckte hackade väldigt fort, så den inte riktigt ville fortsätta uppåt i varv, är nog bästa sättet jag kan förklara på.
Testade från 1500 o full gas men samma resultat känns som de kommer när laddtrycket börjar skicka på.
Re: översyn log b230 baktänder
Okej ska testa detta imorgon om jag hinnerwhilliam skrev: ↑sön sep 19, 2021 1:28 pm På den logg du skickat med så visar lambdan inga direkta misständningar, de kan finnas där ändå och "döljs" då av förbränning i grenröret.
Vanligaste problemet vid misständning på hög belastning (full gas/högt ladd) kommer fram mer tydligt på högre växlar (men har man int gasat fullt så märks det ju inte)
Som The skrev, så går den magert efter växling, men det har nog inte med ditt problem att göra.
Mitt bästa tips för snabbt få svar på om det är den typ av misständning jag tänker på är att "knacka stiften" skapa rejält mycket mindre gnistgap (har du 0.8mm så minska till 0.5mm) Märker du en förbättring så har du fastställt att den "släcker stiften".
Därefter går felsökning/åtgärd enklare.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: översyn log b230 baktänder
Det kan också bero på att turbon hamnar i surge, inte lika vanligt som "släckta stift" men händer ibland.
Bästa sättet att beskriva det är som ett "fladdrande" ljud - så du får försöka lyssna efter sådant om det inte hjälper med mindre stiftgap.
Bästa sättet att beskriva det är som ett "fladdrande" ljud - så du får försöka lyssna efter sådant om det inte hjälper med mindre stiftgap.
Re: översyn log b230 baktänder
Kolla även laddningstid på spolen. Denna behöver säkert 3 ms eller mer