el/tänd fel b18

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
tobbameister
Lite mer laddtryck
Kontakt:

el/tänd fel b18

Inlägg av tobbameister »

det är så att jag har bytt motor i min 144 efter ett motor ras och ett antal problem med b20 så nu har jag lagt i en nyrenoverad b18

allt gick bra tills jag försökte starta den... den ville ej hoppa igång så jag kolla så att bensinen kom fram och det gjorde den så jag tänkte att det var någe konstigt med tändnigen det kom ingen gnista så jag kolla så att alla kablar var hela och det var dom..
så felet måste ligga hos tändspolen kablarna kanske var på fel ställe men jag har inte fått det och funka ännu så jag undrar om någon vet hur kablarna ska sitta på tändspolen...

sen undrar jag om hela fördelaren ska vara jordad ?
opelft
Lite mer laddtryck

Re: el/tänd fel b18

Inlägg av opelft »

tobbameister skrev:det är så att jag har bytt motor i min 144 efter ett motor ras och ett antal problem med b20 så nu har jag lagt i en nyrenoverad b18

allt gick bra tills jag försökte starta den... den ville ej hoppa igång så jag kolla så att bensinen kom fram och det gjorde den så jag tänkte att det var någe konstigt med tändnigen det kom ingen gnista så jag kolla så att alla kablar var hela och det var dom..
så felet måste ligga hos tändspolen kablarna kanske var på fel ställe men jag har inte fått det och funka ännu så jag undrar om någon vet hur kablarna ska sitta på tändspolen...

sen undrar jag om hela fördelaren ska vara jordad ?

har du ström fram till tändspolen?
tobbameister
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av tobbameister »

jepp har dragit nya kablar.. ska det vara + eller - från tändspolen till kondensatorn på fördelaren ?
opelft
Lite mer laddtryck

Inlägg av opelft »

- stift nr 1 ska till fördelaren
tobbameister
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av tobbameister »

fick den och starta igår... var tvugen och ha en massa eftertändning men nu när jag skulle starta den idag så var den helt mongo... den var som den var förut allså ingen gnista någon som vet va det kan vara ?
kollade nyss upp några saker det finns ström till tändspolen och där ifrån strömmen kommer till fördelaren kondensatorn får - och det kommer fram till brytarna....
och brytarna är inställda på 0.4mm och strömmen går till axeln där rotorn sitter...

kan väll skriva vad lite om motorn i allmänhet

det är en helrenoverad b18 med r kam och extraktorgrenrör tror inte det är någe gjort med toppen e det någe jag borde göra med toppen eller liknande för att få den att gå bra?
opelft
Lite mer laddtryck

Inlägg av opelft »

var du tvungen att vrida på fördelaren för att få gnista då har du troligen glappt i nån kabel där i närheten som blev kontakt när du vred fördelaren
ösan
Lite mer laddtryck

Inlägg av ösan »

du skriver att strömen går till axeln då har du ju ingen isolering i den rörliga delen på brytarna allså en ren kortis
Skriv svar