som en övertryckspuls, ett eko.
Hur kraftig reflektionen blir beror på areaökningen och Blair har angett att det krävs 6 gånger större area för full reflektion.
Varje reflektion tappar energi och det gör vandringen för vågen i kanalen med.
På avgas använder man första reflektionen medan på insug från andra och uppåt.
På insug så kan man se att det är mindre amplitud i varje återkommande puls.
Kan använda mitt tryckdiagram igen för referens:

Här kan man se att utgående trycket i avgasporten maxar på 2,2 bar, om jag följer cylindertrycket uppåt så har det legat nånstans
runt 5-6 bar när avgasventilen öppnade.
Trycket i avgaskanalen på utgående våg är 2,2 bar och lika många gånger över atmosfärstryck.
Den återvändande undertryckspulsen vid samma plats ger 0,4 bar, en sänkning med 0,6 bar av trycket.
1/2,2 = 0,455 bar så det blir lite lägre tryck.
Men tryckpulserna i dett diagrammet är superpositioner av utgående och ingående pulser, vill man veta exakt så får man titta på
utgående och ingående puls separat.
Jag kan gå igenom detta noga när jag kommer till dimensionering av grenrör.
Men amplituden på pulsen är areaberoende. Intensiteten = kraften genom arean. https://courses.lumenlearning.com/physi ... intensity/
Så amplituden går ner när arean ökar på vägen ut samtidigt som areaökningen skickare en undertrycksreflektion bakåt.
Reflektionen från yttersta änden återfår sin amplitud minus förluster på vägen in.
Komplicerat så jag behöver Blairs bok för att kunna räkna korrekt.
Lite om vågor och vågor ut från avgas är lite som vågen som beskrivs från sidan 7: https://old.liu.se/vetenskapsdagen/fore ... en2017.pdf
Erland