En vanlig en-tråds lamdasond med 1 eller 5volt ska ju gå att mäta ut ett AF värde från med hjälp av en multimeter. Men vid vilken volt är den otimala bränsle blandingen för bensin? 0.70-0.90volt på en 1volts lamda? Finns det någon tabell eller dyl. på dehär?
Dvs vad visar multimetern när går de snålt eller fett?
Har försökt att googla och söka här på forumet men hittar inget.. jaa jag är för snål för att köpa en bbl till vinterbilen
Senast redigerad av Bjorn W den mån okt 11, 2021 3:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Optimalt för katalysatorn, inte för förbrukning skulle jag säga, men det är små skillnader, å lite oprecist med en smalbandare, så se det som ett ungefärligt värde.
Thunderbo1t skrev: ↑mån okt 11, 2021 3:33 pm
Optimalt för katalysatorn, inte för förbrukning skulle jag säga, men det är små skillnader, å lite oprecist med en smalbandare, så se det som ett ungefärligt värde.
På så vis.. lånar bbl från sommarbilen istället tror jag, känns enklare
Återkom gärna med resultatet om du tänker köra en "lean tune" .
En annan grej med lambda 1 är att där spikar det lättast, både fetare och magrare är generellt mindre spikkänsligt.
Thunderbo1t skrev: ↑mån okt 11, 2021 4:09 pm
Återkom gärna med resultatet om du tänker köra en "lean tune" .
En annan grej med lambda 1 är att där spikar det lättast, både fetare och magrare är generellt mindre spikkänsligt.
Kan försöka få till det.. största problemet just nu är ju lh2.2 tändkurvan, riktig skit om man vill åt en vassare kurva.
Har en 123 ignition fördelare programerbar, tänkte få dit den.
Hur som så ger jag smalband och multimeter ett test nu i veckan när jag får dit avgassystemet.
Det är inte sonden som oscillerar. Det är lambdastyrningen i closed loop som gör de pga smalt afr-område på brett volt-område.
Tänk även på att utan lambdadrivning i styrboxen kan du inte läsa av med en multimeter. Du kan tjuva in dig på signalkabeln mellan sonden och boxen för att läsa av värdet. Stand alone smalband med bara en multimeter är svårt.