Porta block
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm
Porta block
Har roat mig med att läsa igenom det mesta om B20 och portning. Blev att fundera angående borr kontra ventilstorlek, om man kan undvika att flödet avtar, när ventilen går ner i cylinderern genom att porta blocket ovanför översta kolvringen och frigöra area bredvid ventilen. Se skiss.
Skulle ingreppet ge nånting effektmässigt?
Slulle det orsaka andra problem med kolv etc?
Skulle ingreppet ge nånting effektmässigt?
Slulle det orsaka andra problem med kolv etc?
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:26 am
Re: Porta block
Nu kör jag en okvallificerad killgissning.
Förutom det uppenbara att de sänker kompressionen,
Skulle du inte kunna få problem med vassa kanter, hotspots där din fasning slutar, samt riskera att flamfronten blir ineffektiv?
Folk har ju plockat en hel del effekt ur b20 både som sugis och turbomaskin, (i princip samtliga av dem bör ju vara medlemmar här)
Du kanske kan få oönskade tryckstötar som rubbar kolven.. men som sagt.. killgissning
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Förutom det uppenbara att de sänker kompressionen,
Skulle du inte kunna få problem med vassa kanter, hotspots där din fasning slutar, samt riskera att flamfronten blir ineffektiv?
Folk har ju plockat en hel del effekt ur b20 både som sugis och turbomaskin, (i princip samtliga av dem bör ju vara medlemmar här)
Du kanske kan få oönskade tryckstötar som rubbar kolven.. men som sagt.. killgissning
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Re: Porta block
Jag portade mitt block så, dock inte B20 utan en Chrysler sexa.
Är nog bra/viktigt att anpassa formen på topplocket OCH blocket tillsammans.
Om man nu har motorn isär kan man lägga toppen på det tomma blocket och titta in i cylindrarna och rita /markera ev. utstick.
Sen slipa bort allt som man vill ta bort.
Nu hade min motor runda förbränningsrum så jag justerade lite runt om för att ta bort vassa kanter
Kompressionen blir ju lite lägre av detta men jag planade blocket och topplocket lite, så nu är det återställt/något högre än original
Thomas
Är nog bra/viktigt att anpassa formen på topplocket OCH blocket tillsammans.
Om man nu har motorn isär kan man lägga toppen på det tomma blocket och titta in i cylindrarna och rita /markera ev. utstick.
Sen slipa bort allt som man vill ta bort.
Nu hade min motor runda förbränningsrum så jag justerade lite runt om för att ta bort vassa kanter
Kompressionen blir ju lite lägre av detta men jag planade blocket och topplocket lite, så nu är det återställt/något högre än original
Thomas
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm
Re: Porta block
Kompression får man korrigera för givetvis.
Thomas, kunde du jämföra före/efter i flödesbänk eller bromsbänk eller körde du på känn bara?
Thomas, kunde du jämföra före/efter i flödesbänk eller bromsbänk eller körde du på känn bara?
Re: Porta block
Det var var på känn.. men motorn funkade bättre än jag förväntade. Gäller att se allt som ett system, inte enskilda lösningar.
Allt ska harmoniera.
Ex. sätter man i större ventiler -lönar det sig mer att porta runt ventilen i förbränningsrummet- Sen en borrning av loppen gör lite till för flödet runt ventilen - Då får du samtidigt lite större cylindervolym
Vissa lösningar som sågas av en del, beror kanske på att de har andra sätt att nå sina mål. Kör moderna motorer som redan har bra flöde/höga varvtal
Thomas
Allt ska harmoniera.
Ex. sätter man i större ventiler -lönar det sig mer att porta runt ventilen i förbränningsrummet- Sen en borrning av loppen gör lite till för flödet runt ventilen - Då får du samtidigt lite större cylindervolym
Vissa lösningar som sågas av en del, beror kanske på att de har andra sätt att nå sina mål. Kör moderna motorer som redan har bra flöde/höga varvtal
Thomas
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm
Re: Porta block
Visst är det så, kul att det fungerade. Sökte runt lite och hittade ingen som provat, eller så googlar jag dåligt
Vore intressant att se empiriska tester på det.
Vore intressant att se empiriska tester på det.
Re: Porta block
Jag har så på en motor som ligger i garaget. Kan ordna bild. Den har rätt mkt kolvuppstick så toppen har frästs planats i förbränningsrummet för att få bra squish. Orginalhentiler. 42 mm på 90 borr
Niklas
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm
Re: Porta block
Ordna gärna bild, intressant med all feedback
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Porta block
det går bra att porta lite i blocket då man använder nyare B20 topparna med 92mm brädd på block som är kring 89mm men är det bra eller mer en nöd lösning? mer det sistnämda skulle jag säga då det fins nackdelar...
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm
Re: Porta block
Jens, det kanske är en nödlösning. Det är mest uppfinningsrikedom och nyfikenhet som fick mig att skriva inlägget, då jag inte kunde hitta någon som provat. Men uppenbarligen så finns det ju flera redan. Bygger man en motor från grund kan man ju anpassa borr osv, men intressant att veta om det fungerar att göra liknande ingrepp i de fall man har begränsad budget eller klassbegränsningar som i t ex RC2150, veteranklasser etc.
Vill du vidareutveckla nackdelarna?
Vill du vidareutveckla nackdelarna?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Porta block
jag har kört så i många b20 motorer där man kört nära orginal borr och nyare toppar. även på motorer som cheva bb och BMC hundkoje motorer har jag kört så. enligt david visard kan det ge 20hk på en cheva bb med litet borr om jag mins rätt?
några av nackdelarna är att.....
försvagning av blocket då man överladdar.
försvagar även för toppackningen då man överladdar. gör det svårare att O ringa också.
tappar kompa på både turbo och sug motorer.
ökar inte flödet så mycket som man kan tro men lite gör det helt klart.
gör att man tror att man kan köra större ventiler än vad man "bör ha" och det tappar man på.
mvh jens
några av nackdelarna är att.....
försvagning av blocket då man överladdar.
försvagar även för toppackningen då man överladdar. gör det svårare att O ringa också.
tappar kompa på både turbo och sug motorer.
ökar inte flödet så mycket som man kan tro men lite gör det helt klart.
gör att man tror att man kan köra större ventiler än vad man "bör ha" och det tappar man på.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Porta block
Så här kan det se ut när professor Balthazar varit framme med slipen..
Och inifrån cylindern..
Som Jens skriver, Det kan göra lite på flödet , men kanske med smärre nackdelar - lite beroende på motortypRe: Porta block
Kanske ska tillägga att på denna motorn stoppar/vänder kolven en bit ner i loppet. Kommer inte ihåg men en 3-5 mm.
Thomas
Thomas
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm
Re: Porta block
Stiligt Thomas
Tackar för samtlig feedback.
Tackar för samtlig feedback.