Sent laddtryck?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Sent laddtryck?

Inlägg av mswd »

Har satt på en turbo på min b18 nu :) kör med en strombergare .. men laddtrycket kommer ej före typ 4500varv ?? å den vägrar ladda mer än 0.7 kör med K kam och stadigt portad topp me större insugsventiler
nåon me tips??
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter B »

Du har glömt skriva vad du har för turbo!
Jag har tuffare bil än du.
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Inlägg av mswd »

Peter B skrev:Du har glömt skriva vad du har för turbo!
Schwitzer vet ej någe mer ... det är en sats som såldes specielt till b20
den går hyffsat bra men laddtrycket kommer så jävla sent! :D
är det bara turbon som bestämmer laddtrycket eller är det grenrör topp osv?
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Inlägg av mswd »

Har hittat ett fel! :-D Vi hittade ett luftfilter från en gräsklippare .... hmmm men jag tror de kommer in för lite luft då *stupid!* ... få testa imorrn .. nu jävlarst :P
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kolla också så att inte wastegaten släpper genom luft hela tiden..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Inlägg av mswd »

mattias skrev:Kolla också så att inte wastegaten släpper genom luft hela tiden..
Det sitter som ett rör med en kolv och fjäder på plenumet ... sitter ingen wastegate där .... undrar just om kolven läker ... men ja vete fan hur man ska täta den? den gick lite bättre utan luftfilter laddar typ 0.8 då och fick lite bättre bottenvrid
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du en imco ventil på insuget eller vad dom nu hette?
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Inlägg av mswd »

Jens Gustavsson skrev:har du en imco ventil på insuget eller vad dom nu hette?
skulle tro att det är en sådan ... vi har testat lägga brickor mellan fjädern men de verkar inte bli nån skillnad ... visst borde turbon klara mer än 0.8?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo nog ska det gå att ladda mer. men jag skulle sätta någon enkel typ av westgate i stället. imco "stryparen " värmer insugnings luften väldigt mycket och ger extremt högt avgastryck. har du mätt laddtrycket före ventilen?
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Inlägg av mswd »

laddtrycksmätaren sitter på plenumet nu ... vars brukar du sätta den?
har sett på stiften att den går ganska varmt.
funderar att sätta dit en intercoller från en 760tic .. har en sån liggandes men då blir slangarna så jäkla långa tror du det blir mycket turbo lagg då?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Om allt mekansikt är ok, så är en trolig orsakt till ett lite sent laddtryck, att bilen går för fett på dom lägre varven.

Lite snålare blandning ökar effekten och ger dessutom mer värme vilket sätter fart på agget.

När motorn väl får fart så spelar det inte så stor roll att den går lite fett och då kommer laddtrycket iaf. Dock lite för högt upp i registret kanske.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Inlägg av mswd »

kan nog vara det kanske eftersom jag har filat nålen själv + att jag satt dit en 2mm nålventil
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

imko ventilen är inget bra sätt att reglera laddtrycket på . jag tror att felen ligger där. mät laddtrycket före ventilen så får du se om det är där trycket begränsas.
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Inlägg av mswd »

okej ska mäta trycket före ventilen .... tror också att det är den skit ventilen som jäklas =) tack för alla svar
Skriv svar