BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ja, då slutligen har det blivit dags att ta tag i dörren på 635an.
Rosten vart som tur var, koncentrerad till två små ställen, båda nedre hörnen.
Här är bakre hörnet, och jag har tillverkat ett nytt innerhörn.
Här är ytterpanelen inskarvad, och jag gör omviket runt nya innerhörnet.
Washprimat och kittat.
Allt är filmat, och det kommer på sikt ut video på detta.
Troligen som en liten video serie med 10 minuters bitar, för annars blir videon alldeles för lång.
Rosten vart som tur var, koncentrerad till två små ställen, båda nedre hörnen.
Här är bakre hörnet, och jag har tillverkat ett nytt innerhörn.
Här är ytterpanelen inskarvad, och jag gör omviket runt nya innerhörnet.
Washprimat och kittat.
Allt är filmat, och det kommer på sikt ut video på detta.
Troligen som en liten video serie med 10 minuters bitar, för annars blir videon alldeles för lång.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tackar, ja nu är den helt ihop.
På internet ser ju allt bra ut, även denna dörr.
Inte helt nöjd med färgmatchningen, dock vet jag inte om bilen avviker från BMW original färgen, eller om det är min "nya" färg som inte stämmer...
Hörnet är lite ljusare, och lite mer orange/rosa typ.
I vilket fall, bilen har både kommit ner på golvet och ut på vägarna.
Vi har ju lite motor anknytning till vår Nationaldag, så jag passade på att fira rejält.
Notera blå gula piké tröjan
På internet ser ju allt bra ut, även denna dörr.
Inte helt nöjd med färgmatchningen, dock vet jag inte om bilen avviker från BMW original färgen, eller om det är min "nya" färg som inte stämmer...
Hörnet är lite ljusare, och lite mer orange/rosa typ.
I vilket fall, bilen har både kommit ner på golvet och ut på vägarna.
Vi har ju lite motor anknytning till vår Nationaldag, så jag passade på att fira rejält.
Notera blå gula piké tröjan
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Det är sexigt att betala skatt!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Mindre uppdateringar på 635an till 2022
Byte motorolja och Bromsvätska, som lite service.
Sen har jag även virat en rostfri plåt runt utblåsen. (Gjorde likadant på 528an)
TIG svetsat ihop kanten, och slipat/polerat den blank.
Tycker det blir lite snyggare med en tjockare rundad kant, än bara ett rakt rör rätt ut.
OZ-Racing Futura fälgarna är tillbaka, med nya Michelin Pilot sport 4 på plats bak.
Intressant att detta däcket bara fanns i en modell 98 XL Y (alltså inga olika belastningsklasser etc.)
255/40-17 är även det lite udda numera verkar det som.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Är fortfarande road, trots att jag sett klippet säkert 50 gånger nu.
Besökte Swedenrock nu i helgen, och på plats var Kågered racing med en Top fuel Drag bike.
Jag filmade uppstarten, och det är så roligt !
Jag och kompisen skrattar så tårarna rinner, och folk vet knappt var dom ska ta vägen när ljudtrycket kommer.
https://youtu.be/bJyNKA2RKmk
Besökte Swedenrock nu i helgen, och på plats var Kågered racing med en Top fuel Drag bike.
Jag filmade uppstarten, och det är så roligt !
Jag och kompisen skrattar så tårarna rinner, och folk vet knappt var dom ska ta vägen när ljudtrycket kommer.
https://youtu.be/bJyNKA2RKmk
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ny video på tuben.
https://youtu.be/9Bbh62WAyVQ
Jag går igenom och kontrollerar en loggfil från 635an, och kollar så att allt ser bra ut.
Jag passar även på att prata lite om mina Flexifuel inställningar i VEMS motorstyrningen.
Har försökt att spela in något vettigt om detta tidigare men det har inte blivit tillräckligt bra.
Denna gången kändes det dock som att det blev bra nog, och jag behöll klippet i full längd, utan att försöka få ner längden.
I slutet en liten med åkning, när jag spelade in loggfilen, med VEMS panelen upplagd i filmen.
Hoppas det är intressant !
https://youtu.be/9Bbh62WAyVQ
Jag går igenom och kontrollerar en loggfil från 635an, och kollar så att allt ser bra ut.
Jag passar även på att prata lite om mina Flexifuel inställningar i VEMS motorstyrningen.
Har försökt att spela in något vettigt om detta tidigare men det har inte blivit tillräckligt bra.
Denna gången kändes det dock som att det blev bra nog, och jag behöll klippet i full längd, utan att försöka få ner längden.
I slutet en liten med åkning, när jag spelade in loggfilen, med VEMS panelen upplagd i filmen.
Hoppas det är intressant !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Nytt och gammalt, här är tre projekt på samma bild.
Garageporten får en rejäl genomgång, man skulle kunna monterat en ny port speciellt eftersom jag jobbar på en firma som gör portar
Men träet är i väldigt gott skick trots att den är 75 år gammal.
Ett rejält underarbete och ny målning, ska den lätt klara 25 år till.
Det var inte lätt att rikta upp den dock, och lite trixigt att få till en bättre låsning, men det börjar närma sig.
På kärran står en liten bänksvarv, riktigt taggad på att göra i ordning denna lilla svarv
Tredje projektet är redan färdigt, och det består i att bakluckan fungerar på 428an.
Ena lyftmotorn låste sig mekaniskt midsommar helgen, så luckan gick inte att stänga manuellt.
Den gick bara elektriskt, och oftast bara en bit i taget.
Chansade och köpte en begagnad lyftmotor från en skrot i Danmark (omöjligt att hitta delar i Sverige eller Tyskland, då bilen är lite ovanlig)
Funkade bra att byta, behövde inte någon dator uppkoppling eller liknande till bilen.
Och då svarven, började med att montera en liten frekvensomriktare, då jag ville kunna köra den på 230 volt 1-fas.
Gjutjärns lagringen till transmissions axeln är rätt nergången, och dubbdockan är lite suspekt shimsad.
Men överlag ganska okej skick på svarven, den är ju ändå från 1950 talet gissar jag.
Garageporten får en rejäl genomgång, man skulle kunna monterat en ny port speciellt eftersom jag jobbar på en firma som gör portar
Men träet är i väldigt gott skick trots att den är 75 år gammal.
Ett rejält underarbete och ny målning, ska den lätt klara 25 år till.
Det var inte lätt att rikta upp den dock, och lite trixigt att få till en bättre låsning, men det börjar närma sig.
På kärran står en liten bänksvarv, riktigt taggad på att göra i ordning denna lilla svarv
Tredje projektet är redan färdigt, och det består i att bakluckan fungerar på 428an.
Ena lyftmotorn låste sig mekaniskt midsommar helgen, så luckan gick inte att stänga manuellt.
Den gick bara elektriskt, och oftast bara en bit i taget.
Chansade och köpte en begagnad lyftmotor från en skrot i Danmark (omöjligt att hitta delar i Sverige eller Tyskland, då bilen är lite ovanlig)
Funkade bra att byta, behövde inte någon dator uppkoppling eller liknande till bilen.
Och då svarven, började med att montera en liten frekvensomriktare, då jag ville kunna köra den på 230 volt 1-fas.
Gjutjärns lagringen till transmissions axeln är rätt nergången, och dubbdockan är lite suspekt shimsad.
Men överlag ganska okej skick på svarven, den är ju ändå från 1950 talet gissar jag.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Har du inte tillgång till 3fas? Brukar ju bli lite problem med vibrationer med svarv på enfas
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag har inte 3-fas i garaget, det har helt enkelt inte blivit av.
Frekvensomriktaren matas ju med 1-fas, men motorn går ju på trefas, och är nu bleckad för 3x230 volt.
Så den ska ju ha precis samma effekt som om den gått på 3x400 volt.
Inte alls att jämföra med en 3-fas motor som går med driftkondensator på 230 volt.
Frekvensomriktaren matas ju med 1-fas, men motorn går ju på trefas, och är nu bleckad för 3x230 volt.
Så den ska ju ha precis samma effekt som om den gått på 3x400 volt.
Inte alls att jämföra med en 3-fas motor som går med driftkondensator på 230 volt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Haha äntligen nya projekt , jättekul , du skulle börja vlogga:) alltid intresanta saker du gör eller tar upp:)
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Gissar att vredet bredvid stopp knappen är variabel hastighetDaniel-635 skrev: ↑sön jul 31, 2022 7:13 am Och då svarven, började med att montera en liten frekvensomriktare, då jag ville kunna köra den på 230 volt 1-fas.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Riktigt kul tråd, men väntar fortfarande på videon över hur du lagade dörr kanten.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kul med lite liv i tråden !
Jag filmar och fotograferar väldigt mycket det är den roliga biten, men att ta tag i video redigeringen är segt.
Lagningen på dörrkanten kommer !
Och det blir även lite svarv relaterat framöver.
Precis som ni redan räknat ut kommer varvtalet vara ställbart med en potentiometer.
Jag beställde även en digital varvräknare, så man kan se vad man har.
Svarven har 8 remväxlar och en mekanisk kuggväxel, så totalt 16 växlar, svårt att överblicka vart man hamnar.
Det kommer nog även bli ombyggnad till elektrisk matning på längdsliden.
Original är den ju kuggdriven, och merparten av utväxlingarna ger ganska höga matningar. (Gäng matningar)
Precis som gamla frekvensomriktaren hade jag en del andra gobitar samlade redan
Svarven är en Åsbrink tillverkad i Malmö, gissningsvis på 1950 talet.
Jag filmar och fotograferar väldigt mycket det är den roliga biten, men att ta tag i video redigeringen är segt.
Lagningen på dörrkanten kommer !
Och det blir även lite svarv relaterat framöver.
Precis som ni redan räknat ut kommer varvtalet vara ställbart med en potentiometer.
Jag beställde även en digital varvräknare, så man kan se vad man har.
Svarven har 8 remväxlar och en mekanisk kuggväxel, så totalt 16 växlar, svårt att överblicka vart man hamnar.
Det kommer nog även bli ombyggnad till elektrisk matning på längdsliden.
Original är den ju kuggdriven, och merparten av utväxlingarna ger ganska höga matningar. (Gäng matningar)
Precis som gamla frekvensomriktaren hade jag en del andra gobitar samlade redan
Svarven är en Åsbrink tillverkad i Malmö, gissningsvis på 1950 talet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kan verkligen relatera till editeringsbiten, har hundratals gig som bara väntar på att tas omhand om, segt...
Gällande elektrisk matning, du har inte funderat på stegmotorer och lite styrning när du ändå är i farten?
Kör du även synk mot spindelns rotation med en encoder så kan du göra vilka konstiga gängor som helst sen.
Det är en sån sak som oftast stör mig iaf, saknas alltid rätt drev till just den specifika gängan man behöver slå.
Även med lite glapp/backlash i skruvar så kan det funka över förväntan så länge man ta det i beaktning.
Gällande elektrisk matning, du har inte funderat på stegmotorer och lite styrning när du ändå är i farten?
Kör du även synk mot spindelns rotation med en encoder så kan du göra vilka konstiga gängor som helst sen.
Det är en sån sak som oftast stör mig iaf, saknas alltid rätt drev till just den specifika gängan man behöver slå.
Även med lite glapp/backlash i skruvar så kan det funka över förväntan så länge man ta det i beaktning.