BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jo jag har funderat lite på olika lösningar.
Men jag har redan många bra bitar med en DC motor.
Sen kan man ju slakta den gamla lyftenheten till bakluckan på bruksbilen
Den innehåller ju mycket kul delar, DC motor Pulsgivare Växellåda och troligen en liten kulskruv.
Men jag gissar att växellådan är skadad, då bilen tyckte den drog för mycket ström.
På jobbet har vi ett par enklare maskiner, där det sitter en liten display kopplad till en pulsgivare, som rullar utmed en kuggstång eller kuggrem.
Väldigt kompakt lösning, funderar lite på detta.
Idag har svarven ingen längdmätning, så något behöver komma dit. (Med steg motorer får man ju inte någon manuell mätmetod heller)
Men jag har redan många bra bitar med en DC motor.
Sen kan man ju slakta den gamla lyftenheten till bakluckan på bruksbilen
Den innehåller ju mycket kul delar, DC motor Pulsgivare Växellåda och troligen en liten kulskruv.
Men jag gissar att växellådan är skadad, då bilen tyckte den drog för mycket ström.
På jobbet har vi ett par enklare maskiner, där det sitter en liten display kopplad till en pulsgivare, som rullar utmed en kuggstång eller kuggrem.
Väldigt kompakt lösning, funderar lite på detta.
Idag har svarven ingen längdmätning, så något behöver komma dit. (Med steg motorer får man ju inte någon manuell mätmetod heller)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 934
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag skulle nog ta steget fullt ut och satsa på Mach3 styrning om du ändå ska göra dig besväret med styrning.
Men det är ju lite bekvämt att bara starta och köra utan att behöva knappa så mycket också.
/Peter
Men det är ju lite bekvämt att bara starta och köra utan att behöva knappa så mycket också.
/Peter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kul projekt , vad annväder du för kamera till bilder el film? el kör du mobil?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Intressant läsning om mach 3 styrningen, jag har ingen bakgrund inom cnc, då hade jag säkert vart sugen på det !
Kameror, flera olika, sällan mobilen.
Bildkvalitén från mobilen är ju rätt Ok men användarvänligheten suger.
Svårt att sätta fast, trög överföring till datorn, dessutom matchar inte 30 bilder/sek mina kamerors 25 bilder/sek.
Stilla på stativ typ videon där jag snackar om motorstyrningen är det en Sony A7II systemkamera med ett gammalt 70 tals 57mm f1,4 Konica objektiv som filmar mig.
Sen är det en liten tradera fyndad Sony RX100 mkII som filmar datorn, och tar upp ljudet.
Sen har jag även ett par beggade sony actionkameror, samt en nyare Osmo Action. (onödigt många, men det är hobby )
Får säga att dom små Sony RX100 kamerorna är grymma, bra ljud och bra bildstabilisering.
Ibland använder jag faktiskt sony actionkameran bara som mikrofon i bröstfickan.
Osmo action kameran har bra bild och kanonbra stabilisering, men ljudet är betydligt sämre än alla Sony kameror.
Kameror, flera olika, sällan mobilen.
Bildkvalitén från mobilen är ju rätt Ok men användarvänligheten suger.
Svårt att sätta fast, trög överföring till datorn, dessutom matchar inte 30 bilder/sek mina kamerors 25 bilder/sek.
Stilla på stativ typ videon där jag snackar om motorstyrningen är det en Sony A7II systemkamera med ett gammalt 70 tals 57mm f1,4 Konica objektiv som filmar mig.
Sen är det en liten tradera fyndad Sony RX100 mkII som filmar datorn, och tar upp ljudet.
Sen har jag även ett par beggade sony actionkameror, samt en nyare Osmo Action. (onödigt många, men det är hobby )
Får säga att dom små Sony RX100 kamerorna är grymma, bra ljud och bra bildstabilisering.
Ibland använder jag faktiskt sony actionkameran bara som mikrofon i bröstfickan.
Osmo action kameran har bra bild och kanonbra stabilisering, men ljudet är betydligt sämre än alla Sony kameror.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Personligen har jag svårt att se den stora nyttan med en cnc svarv i ett hobbygarage, cnc fräs däremot
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Torbjörn, man kan ju ha fräs spindel på svarven också
Jag och en kompis besökte Autoseum i Simrishamn, där kördes Autoseum Oldtimer.
En Regularity tävling med bilar från före kriget.
Fint museum riktigt bra väder fram på dagen, och kul att se gammel bilarna köras.
Ett par bilar var från museet men merparten var privatägda gamla tävlingsbilar.
Det blev ett mini mini reportage på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=Uczh6ce3bpU
Efter flera veckors stillestånd på 635an åkte jag en runda i helgen, och återigen tändes ABS lampan
Nu tänds den direkt när man börjar köra, så positivt är att det troligen är lätt att hitta felet.
Svarven då ?
Jodå, kul projekt.
Just nu håller jag på med dubbdockan.
Man ska väl inte ha bleckplåt liggande under här
Här ser man faktiskt tydligt slitage, man kan ana att underdelen på dubbdockan är nedsliten ca. 0,20mm mot bädden.
Svårare att avgöra hur mycket bädden är nedsliten.
Det känns förstås att både topp och tvärslid går något tyngre i ändarna.
Alla trapetsgängor och muttrar är i bra skick i alla fall.
Vissa av delarna har vart helt isär och blivit målade nu.
Jag har även fått hem mina "digitaler".
I detta fallet två roterande pulsgivare, som är kopplade till var sin liten digital display.
Det är svårt att få plats med traditionella skalor på en liten svarv, och jag tror detta blir en bra kompromiss.
Längdsliden mäter med en rulle mot sidan, som en traditionell gammal mekanisk skala.
Och tvärsliden sitter kopplad på skruven, så där får man ta hänsyn till gängglappet.
Jag och en kompis besökte Autoseum i Simrishamn, där kördes Autoseum Oldtimer.
En Regularity tävling med bilar från före kriget.
Fint museum riktigt bra väder fram på dagen, och kul att se gammel bilarna köras.
Ett par bilar var från museet men merparten var privatägda gamla tävlingsbilar.
Det blev ett mini mini reportage på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=Uczh6ce3bpU
Efter flera veckors stillestånd på 635an åkte jag en runda i helgen, och återigen tändes ABS lampan
Nu tänds den direkt när man börjar köra, så positivt är att det troligen är lätt att hitta felet.
Svarven då ?
Jodå, kul projekt.
Just nu håller jag på med dubbdockan.
Man ska väl inte ha bleckplåt liggande under här
Här ser man faktiskt tydligt slitage, man kan ana att underdelen på dubbdockan är nedsliten ca. 0,20mm mot bädden.
Svårare att avgöra hur mycket bädden är nedsliten.
Det känns förstås att både topp och tvärslid går något tyngre i ändarna.
Alla trapetsgängor och muttrar är i bra skick i alla fall.
Vissa av delarna har vart helt isär och blivit målade nu.
Jag har även fått hem mina "digitaler".
I detta fallet två roterande pulsgivare, som är kopplade till var sin liten digital display.
Det är svårt att få plats med traditionella skalor på en liten svarv, och jag tror detta blir en bra kompromiss.
Längdsliden mäter med en rulle mot sidan, som en traditionell gammal mekanisk skala.
Och tvärsliden sitter kopplad på skruven, så där får man ta hänsyn till gängglappet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jo det går ju att fräsa i en svarv, men sådanahär gamla små brukar ju inte kunna varva nog mycket
Sent from my SM-S901B using Tapatalk
Sent from my SM-S901B using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
1100 rpm. är max original.
Med frekvensomriktaren på 65hz får man 1400.
Funderar lite på smörjningen av spindellagren, denna maskinen är ju glidlagrad, i bronslager.
Det sitter ju fettkoppar som man skruvar ned, för att pressa in fett i lagren.
Jag upplever dock att när lagren är kalla, går dom ganska tungt, och fett är ganska tjockt.
Den Amerikanska (Southbend 9) original maskinen är istället smord med en tunn olja, och har en veke som suger upp olja.
Vill man köra i dom högre varvtalen tycker jag olja känns mer lämpligt än fett.
Speciellt om man vill ställa lagren tajt för glappfri spindel axel, tål att funderas lite på.
Lånad bild, notera smörjkoppen nere under axel centrum.
Källa
http://www.madtec.co.uk/south-bend-lathe/
Med frekvensomriktaren på 65hz får man 1400.
Funderar lite på smörjningen av spindellagren, denna maskinen är ju glidlagrad, i bronslager.
Det sitter ju fettkoppar som man skruvar ned, för att pressa in fett i lagren.
Jag upplever dock att när lagren är kalla, går dom ganska tungt, och fett är ganska tjockt.
Den Amerikanska (Southbend 9) original maskinen är istället smord med en tunn olja, och har en veke som suger upp olja.
Vill man köra i dom högre varvtalen tycker jag olja känns mer lämpligt än fett.
Speciellt om man vill ställa lagren tajt för glappfri spindel axel, tål att funderas lite på.
Lånad bild, notera smörjkoppen nere under axel centrum.
Källa
http://www.madtec.co.uk/south-bend-lathe/
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Det sitter väl inte fettnipplar original på sådanadäringa maskiner utan oljenipplar.
Sent from my SM-S901B using Tapatalk
Sent from my SM-S901B using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kul projekt , skulle också vilja ha digitaler ,men högst på önskelistan är en riktig justerbar stålhållare så man slipper hålla på med shims. har men ens råd att leka med elmaskiner neråt i landet med tanke på elpriserna?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Det sitter en typ av skruvbar fett kopp.
Farsan kallade dem Stauffer Koppar, vilket visade sig stämma.
Man spacklar i fett i lösvikt, och vrider på det röda locket, koppen så pressar det ner fett i lagret.
Nu visar det sig att samlandet av överbliven elektronik från maskin utskrotningar och installationer lönar sig.
Blandad kompott av gamla 1980-1990 tals prylar, och nya delar från Kina.
Igår fick jag klart två armar, som kontrollpanelen och digital räknarna ska sitta i.
Erik, håller med om stålhållaren, men riktiga hållare är rätt dyra.
Fick med en liten stackare till snabbfäste i Aluminium, men den är för klen tror jag.
Elpriser, vad ska man säga eftersom vi bor i Elområde 4 så snackas det inget annat än elriser och solceller på jobbet.
Så trött på det, längtar nästan att höra jakt historier istället, som omväxling
Har ett fast avtal som går ut i december, men uppvärmningen är Pellets, som "ta i trä" inte stigit så mycket ännu.
I garaget är det diesel panna, så man kan köpa lite diesel, mellan bensin inköpen till bilen också.
Farsan kallade dem Stauffer Koppar, vilket visade sig stämma.
Man spacklar i fett i lösvikt, och vrider på det röda locket, koppen så pressar det ner fett i lagret.
Nu visar det sig att samlandet av överbliven elektronik från maskin utskrotningar och installationer lönar sig.
Blandad kompott av gamla 1980-1990 tals prylar, och nya delar från Kina.
Igår fick jag klart två armar, som kontrollpanelen och digital räknarna ska sitta i.
Erik, håller med om stålhållaren, men riktiga hållare är rätt dyra.
Fick med en liten stackare till snabbfäste i Aluminium, men den är för klen tror jag.
Elpriser, vad ska man säga eftersom vi bor i Elområde 4 så snackas det inget annat än elriser och solceller på jobbet.
Så trött på det, längtar nästan att höra jakt historier istället, som omväxling
Har ett fast avtal som går ut i december, men uppvärmningen är Pellets, som "ta i trä" inte stigit så mycket ännu.
I garaget är det diesel panna, så man kan köpa lite diesel, mellan bensin inköpen till bilen också.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Nytt litet träff reportage.
https://youtu.be/dCF1WO7LYHY
Motor och Veteran träff i Östra Frölunda, arrangerat av Kinds Motorveteraner.
Gemytlig och lantlig stämning, och väldigt blandat utbud bland fordonen.
https://youtu.be/dCF1WO7LYHY
Motor och Veteran träff i Östra Frölunda, arrangerat av Kinds Motorveteraner.
Gemytlig och lantlig stämning, och väldigt blandat utbud bland fordonen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ytterligare en liten Veteran träff.
Eller liten, 1500 besökare en onsdag kväll är inte så litet !
Mängder av motorcyklar, och rejäl blandning på bilar, många av dem mycket fina !
https://youtu.be/ITE25mWlG9A
Fortsätter att pilla med svarven, förra ägaren sa på telefon "Det ingår ju lite svarvstål också"
Jodå, 11 moderna bommar med olika hårdmetall skär, merparten i bra skick. (Men inte så många nya skär)
ca. 70 HSS skär av olika slipning och längd.
Och ca. 20 hemlödda Hårdmetall skär, där många verkar vara Kilståls bommar, med tjocka hårdmetall plattor.
Endel är väl skräp, men mycket är också användbart !
En stämmningsfull bild ?
Börjar närma mig lite funktion på digital räknarna, och har även fått igång en varvräknare för spindeln.
Eller liten, 1500 besökare en onsdag kväll är inte så litet !
Mängder av motorcyklar, och rejäl blandning på bilar, många av dem mycket fina !
https://youtu.be/ITE25mWlG9A
Fortsätter att pilla med svarven, förra ägaren sa på telefon "Det ingår ju lite svarvstål också"
Jodå, 11 moderna bommar med olika hårdmetall skär, merparten i bra skick. (Men inte så många nya skär)
ca. 70 HSS skär av olika slipning och längd.
Och ca. 20 hemlödda Hårdmetall skär, där många verkar vara Kilståls bommar, med tjocka hårdmetall plattor.
Endel är väl skräp, men mycket är också användbart !
En stämmningsfull bild ?
Börjar närma mig lite funktion på digital räknarna, och har även fått igång en varvräknare för spindeln.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
En till video i serien om svarven.
Denna gången mer ingående om mätsystemet och den elektriska matningen på Z
https://www.youtube.com/watch?v=PVT6TOrua9U
Denna gången mer ingående om mätsystemet och den elektriska matningen på Z
https://www.youtube.com/watch?v=PVT6TOrua9U
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo