Torbjörn, man kan ju ha fräs spindel på svarven också
Jag och en kompis besökte Autoseum i Simrishamn, där kördes Autoseum Oldtimer.
En Regularity tävling med bilar från före kriget.
Fint museum riktigt bra väder fram på dagen, och kul att se gammel bilarna köras.
Ett par bilar var från museet men merparten var privatägda gamla tävlingsbilar.
Det blev ett mini mini reportage på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=Uczh6ce3bpU
Efter flera veckors stillestånd på 635an åkte jag en runda i helgen, och återigen tändes ABS lampan
Nu tänds den direkt när man börjar köra, så positivt är att det troligen är lätt att hitta felet.
Svarven då ?
Jodå, kul projekt.
Just nu håller jag på med dubbdockan.
Man ska väl inte ha bleckplåt liggande under här
Här ser man faktiskt tydligt slitage, man kan ana att underdelen på dubbdockan är nedsliten ca. 0,20mm mot bädden.
Svårare att avgöra hur mycket bädden är nedsliten.

- Dubbdockan med shims.jpg (211.66 KiB) Visad 1902 gånger
Det känns förstås att både topp och tvärslid går något tyngre i ändarna.
Alla trapetsgängor och muttrar är i bra skick i alla fall.
Vissa av delarna har vart helt isär och blivit målade nu.

- Hela svarven.jpg (259.08 KiB) Visad 1902 gånger
Jag har även fått hem mina "digitaler".
I detta fallet två roterande pulsgivare, som är kopplade till var sin liten digital display.
Det är svårt att få plats med traditionella skalor på en liten svarv, och jag tror detta blir en bra kompromiss.
Längdsliden mäter med en rulle mot sidan, som en traditionell gammal mekanisk skala.
Och tvärsliden sitter kopplad på skruven, så där får man ta hänsyn till gängglappet.

- pulsgivare.jpg (190 KiB) Visad 1902 gånger