BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kan inte bli bättre
Då har ja ett bra ritkmärke att gå efter.
Dax att börja jaga material
Då har ja ett bra ritkmärke att gå efter.
Dax att börja jaga material
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Sparat lite youtube-avsnitt som underhållning till kaffet. Tack Daniel!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tack själv Mattias !
Har inte hänt så mycket i garaget eller på video fronten, har vart rätt kallt å snöigt bitvis, för att vara nere i Småland.
Fick bära in högtryckstvätten härom morgonen, då det gick ner mot -20 ute, och mot 0 i garaget.
Jag har "renoverat" gamla dämparna från 635an, som 528an ska få ärva.
Här är en av dem nylackad å fin, kunde inte låta bli att lägga en blå rand, och printa en etikett, blir ju som mer nyskick på det sättet.
Jag har även svarvat två ringar att höja fjädertallriken med, 528an har vart lite för låg i bakänden.
En stålring som även greppar runt låsringen, samt en aluminium distans för att lyfta tallriken. (totalt 15mm)
Liten action bild från tillverkningen.
Har inte hänt så mycket i garaget eller på video fronten, har vart rätt kallt å snöigt bitvis, för att vara nere i Småland.
Fick bära in högtryckstvätten härom morgonen, då det gick ner mot -20 ute, och mot 0 i garaget.
Jag har "renoverat" gamla dämparna från 635an, som 528an ska få ärva.
Här är en av dem nylackad å fin, kunde inte låta bli att lägga en blå rand, och printa en etikett, blir ju som mer nyskick på det sättet.
Jag har även svarvat två ringar att höja fjädertallriken med, 528an har vart lite för låg i bakänden.
En stålring som även greppar runt låsringen, samt en aluminium distans för att lyfta tallriken. (totalt 15mm)
Liten action bild från tillverkningen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
En video till med Franken svarven !
Elskåpet och elschemat.
Inkluderade lite bloopers denna gången, det är inte alltid det flyter på friktionsfritt...
https://youtu.be/emg2vySgeoc
Elskåpet och elschemat.
Inkluderade lite bloopers denna gången, det är inte alltid det flyter på friktionsfritt...
https://youtu.be/emg2vySgeoc
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kul med bloopers
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tack jag bjuder på den
Har monterat ihop fjäderbenen som ni ser i bakgrunden.
I handen har jag nya fästen till ABS sensorerna bak.
En liten ombyggnation som kostar tid och sparar pengar...
Nyare e28 givarna finns i "pirat modell"
Gamla Bosch givaren kan man bara köpa av BMW för ca. 1500-2000:- (om den ens finns på lager)
Gamla givaren sitter i ett rör jag kapat av, och adaptern passar runt röret.
Har inte kontrollmätt, men ska nog flytta in givaren några tiondelar innan jag svetsar fast fästet och gängar örat för att skruva dit givaren.
Har monterat ihop fjäderbenen som ni ser i bakgrunden.
I handen har jag nya fästen till ABS sensorerna bak.
En liten ombyggnation som kostar tid och sparar pengar...
Nyare e28 givarna finns i "pirat modell"
Gamla Bosch givaren kan man bara köpa av BMW för ca. 1500-2000:- (om den ens finns på lager)
Gamla givaren sitter i ett rör jag kapat av, och adaptern passar runt röret.
Har inte kontrollmätt, men ska nog flytta in givaren några tiondelar innan jag svetsar fast fästet och gängar örat för att skruva dit givaren.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Hoppar lite fram å tebax mellan de båda bilarna, kanske blir lite förvirrande...
Men här är en liten video från när jag svarvade ringarna till stötdämparna i de tidigare inläggen.
https://youtu.be/2wBfI3Ioz0k
Men här är en liten video från när jag svarvade ringarna till stötdämparna i de tidigare inläggen.
https://youtu.be/2wBfI3Ioz0k
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Hade det inte varit trevligare att ha DROn monterad vid spindeln så du inte behöver titta 45 grader åt höger för att se vad du har för värden?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag klurade mycket på detta, först ville jag ha det så.
Men det föll på att den hade hamnat ovanför remtransmissionen, vilket krånglat till att byta växel.
Nu när jag har vant mig känns det helt naturligt, men först kändes lite bakvänt.
Men det föll på att den hade hamnat ovanför remtransmissionen, vilket krånglat till att byta växel.
Nu när jag har vant mig känns det helt naturligt, men först kändes lite bakvänt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Det ser väldigt bakvänt och "osäkert" ut att behöva titta bort istället för att ha kvar chucken och det man svarvar i synfältet medan man läser av, men bara du själv är nöjd så är det ju bra
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Det hjälper att vi har en gammal svarv på jobbet, utan DRO.
Så jag är van vid att titta ner på skalan på ratten
Hade 528a premiär igår, från vintersömn ut i arbetslivet direkt.
Många verkar bli väldigt glada när man kommer med en gammal klassiker, som drar släp.
Okänt folk spontanhälsar vinkar och ler i trafiken.
Stötdämparna från 635an vart mycket bättre än 528ans 20´000mil gamla original.
Bilen blev lite högre än väntat bak, så om alla foton framöver är med släpkärran på, vet ni varför
Så jag är van vid att titta ner på skalan på ratten
Hade 528a premiär igår, från vintersömn ut i arbetslivet direkt.
Många verkar bli väldigt glada när man kommer med en gammal klassiker, som drar släp.
Okänt folk spontanhälsar vinkar och ler i trafiken.
Stötdämparna från 635an vart mycket bättre än 528ans 20´000mil gamla original.
Bilen blev lite högre än väntat bak, så om alla foton framöver är med släpkärran på, vet ni varför
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Besiktnings flickan, tyckte att det var synd att jag hade lite lite glapp i en styrled, när bilen var så fin i övrigt.
Inte så att det blev en 2a men ändå lite glapp, så nu i vinter är den bytt på e28an.
Passade på att göra en liten viden när jag mäter in Toe vinkeln efter bytet, så får ni se hur mitt verktyg ser ut.
https://youtu.be/mIGOMKps2-A
Inte så att det blev en 2a men ändå lite glapp, så nu i vinter är den bytt på e28an.
Passade på att göra en liten viden när jag mäter in Toe vinkeln efter bytet, så får ni se hur mitt verktyg ser ut.
https://youtu.be/mIGOMKps2-A
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kul att se att nån använder bilen till vad den är tänkt för istället för att samla damm i nått garageDaniel-635 skrev: ↑tis apr 11, 2023 5:04 pm Det hjälper att vi har en gammal svarv på jobbet, utan DRO.
Så jag är van vid att titta ner på skalan på ratten
Hade 528a premiär igår, från vintersömn ut i arbetslivet direkt.
Många verkar bli väldigt glada när man kommer med en gammal klassiker, som drar släp.
Okänt folk spontanhälsar vinkar och ler i trafiken.
528an 2023.jpg
Stötdämparna från 635an vart mycket bättre än 528ans 20´000mil gamla original.
Bilen blev lite högre än väntat bak, så om alla foton framöver är med släpkärran på, vet ni varför
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tackar, klart man kan använda även äldre bilar !
Första milen med 635an för i år.
Så här långt verkar det OK med de nya ABS seonsorerna bak.
Nedan monterad klart, inte helt lätt att svetsa fast fästet i exakt rätt läge.
Sensorn bör nog sitta typ 0,5-0,8mm från kransen.
Förra säsongen hade jag lite trubbel med att bilen hade instabil tomgång.
Och trots att jag upptäckte att nya laddnings relät gav lägre spänning, kopplade jag inte ihop detta med tomgången från början.
Det visar sig att mina Injector settings inte alls passar Siemens Deka 875 spridarna, och att jag i okunskap kört med detta.
Nu när jag gått från höga 14,4-14,6 volt till lägre 13,6-13,8 matchar inte VE tabellen längre på låg last.
Jag hittade Siemens spridarnas värden, och angav dessa enligt "simplified" versionen, och gav mig ut på loggning.
Nedan blev resultatet.
Så nere på låg last med nya inställningarna får jag mer rimliga VE tabell värden, som är 20-25% lägre.
Och uppe på hög last med längre öppningstider blir tabellen närmast oförändrad.
Lite bilder på mina inställningar, och resultat av "Tune by statistics" eller VE / Bränsle mapp analys av logg fil, som det kan heta på Svenska.
EDIT:
Ser att bilden nedan blev otydlig, men det går ju nästan att läsa i alla fall.
Första milen med 635an för i år.
Så här långt verkar det OK med de nya ABS seonsorerna bak.
Nedan monterad klart, inte helt lätt att svetsa fast fästet i exakt rätt läge.
Sensorn bör nog sitta typ 0,5-0,8mm från kransen.
Förra säsongen hade jag lite trubbel med att bilen hade instabil tomgång.
Och trots att jag upptäckte att nya laddnings relät gav lägre spänning, kopplade jag inte ihop detta med tomgången från början.
Det visar sig att mina Injector settings inte alls passar Siemens Deka 875 spridarna, och att jag i okunskap kört med detta.
Nu när jag gått från höga 14,4-14,6 volt till lägre 13,6-13,8 matchar inte VE tabellen längre på låg last.
Jag hittade Siemens spridarnas värden, och angav dessa enligt "simplified" versionen, och gav mig ut på loggning.
Nedan blev resultatet.
Så nere på låg last med nya inställningarna får jag mer rimliga VE tabell värden, som är 20-25% lägre.
Och uppe på hög last med längre öppningstider blir tabellen närmast oförändrad.
Lite bilder på mina inställningar, och resultat av "Tune by statistics" eller VE / Bränsle mapp analys av logg fil, som det kan heta på Svenska.
EDIT:
Ser att bilden nedan blev otydlig, men det går ju nästan att läsa i alla fall.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Så kul att läsa om alla uppdateringar på dina fina bilar
E28an är en riktig vill ha bil!
E28an är en riktig vill ha bil!
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687