B184 4v Comp Eliminator 1812cc +700hk 9000rpm 1.95 bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 940
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar

Inlägg av blackadder »

Är det något gjort, typ O-ringat block?

Den lokala racern härikring svarvade ringar i 2mm koppar.
Sedan stansade han ur kanten runt cylindern på toppackningen och ersatte med denna.
Han har iofs en mekanisk verkstad, det underlättar ju...

Skulle det funka att vattenskära en packning i koppar?

Fast som du skriver så är det ju inget hejdlöst laddtryck heller, kan det vara spikningarna som har gjort att packningen gett upp?

Eller är det efterdragningen som spökar?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag använder toppackningen i dynon som en indekator på när förbräningen inte fungerar eller då topptrycken blir för höga. med en skärring så hade jag varit inne på tredje bottendelen redan med bara 155 dyno fullgas pull.

vanlig packning men 12.9 kvalitets industri bultar med kl racing alu förlängare ppå tre av bultarna. dragit till 125nm och vid demontering ca 110-115NM (lättar bult lite och drar tillbaka den lika) så tror inte det va åtdragningen som va felet.

sen såg jag och conny kompa några små spik märken på var kolv i klämspalten.

jag tror jag vart för ivrig med förtändningen i kombination med klämspalten va tjuven men även om laddtrycket va lågt (1.5bar) så är 607hk på 1986cc rätt så mycket effekt då fyllnadsgraden är så hög i denna motor.

som ett exempel på en 3 liters sexa vore det 920hk (och med corr ca 950hk) så det är ju ändå en del.

men frågan kvarstår ändå varför spikar det? jag kör spridarna på 720 grader utan kam synk nu ?? käns inte bra sen ser det ut som spridaren sprutar lite imot insugs röret och toppen väggar... inte optimalt heller. olja i förbräningsrum?? inte bra heller.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev: tor okt 12, 2023 2:06 pm jag använder toppackningen i dynon som en indekator på när förbräningen inte fungerar eller då topptrycken blir för höga.
Det är ju ungefär som Gunnars genomskinliga slang till expansionskärlet :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ser att slangen ut ur dyno kyltornet börjar vibrera då är det nå fel (kommer luft) men svårt att veta annars med en sån. i ett vanligt kylsystem så kan man ju logga trycket. nån med dyno som löst det på nå bra sätt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar

Inlägg av Jens Gustavsson »

90 gram standard ventiler med BC

TDC lyft med 0.30 spel 4.8mm
AGAP enkel RC fjäder skimsad 1mm extra agap retaners och 37 lyftare

51
95
136
168
184
(11 191)
12 188
14 188
16 190

189 med insug

kommer mer snart
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar

Inlägg av Jens Gustavsson »

1809cc 4v doom kolvs fräsning på gång. lite data så jag mins om jag behöber göra nån reserv i framtiden :)

158mm b230 stake
slag 72.8mm KL race

kolv B200 med 0.4mm grop

kolvuppstick före mod 2.5mm

10mm kolvrings höjd

mod plana av klämspalt 4mm på båda sidorna sen vinkla av 20 grader.

avgas direkt 5.0 mm avstånd till kolv vid TDC

på insug fräste jag ned just där ventilen är 1.5mm till i kolven. då vart det ca 5.75mm utrymme vid TDC

1.5mm packning kl skärring 94mm.

=3mm klämspalt
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild på grov fräst kolv förre fin puts.

obs inte toppackningen jag ska ha men man ser hur mycket mindre borr jag kör där än alla andra :)
Bilagor
20240113_221103.jpg
20240113_221103.jpg (141.54 KiB) Visad 8942 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar

Inlägg av Jens Gustavsson »

målet är att få så hög kompa som möjligt med 3mm klämspalt (som jag gillar då man ska ladda på hårt i alla typer av motorer) samt att inte försvaga block eller topp med allt för mycket planing (redan för svagt som standard).

kompan är kritisk tillsammans med insugsventilens stängnings grad och pulssplitten i grenröret för att spola upp turbo trycket skapligt fort igenom den 7" konvertern jag har då man går in i stage.

misslyckas man med dessa saker så blir man tvingad att begränsa turbo storleken och det är en effektiv begränsning i sig av toppeffekten och ET .......
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!

Inlägg av Matti johansson »

Hur har det gått Jens? vi e nyfikna :-)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att du frågar. kommer snart en uppdatering! mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!

Inlägg av Kadett4wd »

Men sluta nån gång med de här milslånga spalterna.
Resten av åkasnabbt världen gör det annorlunda, de behåller arean och spalten.
Det är bara en gammal 2v vana att försöka få ned squishhastigheten då de har makabert stor area.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är lite kluven själv i den frågan men blir kul att se hur den går och hur mycket tändning den behöver och vad den levererar mm?

ska försöka komma med en riktig uppdatering har satt ihop bottendelen och toppen ligger klar också men på var sin plats.

den tidigare 1986cc 88.9x80mm med klämspalt hade problem med förbräningen då den ville trycka orginal pakningarna redan vid 1.5bar men ville ändå ha 25 grader vid 1.5 bar vid toppeffekt så bran rätt sakta ändå? ca 10:1 kompa och lamda target på 0.79 E85. 250 graders kam vid 1.27mm (300+vid ventilspel) med ca 107 in och 114 nock ut.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

å dålig kvalite då min telefon är slut men ska fixa lite bättre snart. håller på förbereda för årets december bromsning där jag utvecklar vidare min comp ET/A 4ventils B184 motor (Pannrums motorn 2.0) som jag jobbat med sen 2019.

jag och Lisse-lotte håller också på med ett nytt grenrör som ska passa i bilen då detta grenrör är ett rent dyno grenrör men först ska jag köra denna motor med med kortare slag 72mm 1812cc istället för 1986cc 80mm som den tidigare hade så likadant som möjligt sen se hur det nya grenröret fungerar.
Bilagor
20241114_145423.jpg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

är nästan klar nu med motorn som jag jobbat med i dynon sista tiden så är snart med jul bromsning här. håller på uppdatera dynon så den ska klara mera vrid. lite lustigt hur en vattenturbin jobbar. jag har vatten flöde men för lite tryck tror jag? har tappat liiite tryck då pumpen blivit rätt gammal och lite avlagringar i den men tappat kapacitet av max vrid senaste åren. ska rengöra pumpen sen prova att montera en till likadan pump i serie så jag får upp trycket från ca 1,8 bar till det dubbla. tagit lös turbinen så man kan lysa in i den och vad jag kan se så ser skolvarna bara fina ut.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B184 4v Competition Eliminator 578hk 1.53bar 1812cc

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller på att grund justera här nu med nya lilla 1812cc 16v motorn som är en vidare utveckling av 2 liters motorn här tidigare i tråden.


ger 578hk vid 8600 där jag släppte och effekten ökar fortfarande starkt men nöjer mig med detta varvtal till en början.

490nm vid 7600rpm

laddtryck vid maxeffekt 1.53bar

lufttryck 990kpa

tändning 25 har inte testat nått mer men svarar bra från 22 grader. 3mm klämspalt, ca 9-9.5:1

lamda 0.81 på effekt pik och 0.77 vid vrid

va kall insugs temp denna januari dag ca 0 gradigt vid turbo inloppet

kallt vatten i IC också ca 5 grader så blir lite glädje siffror imot i bilen.

19 grader inne i plenium

126hk/liter sug.

70% duty 1680cc 3.3bar.

avgastryck 0.5bar 7500rpm 0.59 vid 8600

HX55 68mm in och 82mm ut 25# T6

KL 16v sug grenrör lite ombyggt.

E85

ger i dag med spridare 330 0.77 och 32 grader tänd ca 143nm vid 3000rpm


film https://www.youtube.com/watch?v=hcyXK6x ... Gustavsson
Skriv svar