Vilket kul projekt!
Nu blev jag sugen på att bygga headers!
Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling
- blackadder
- Forumsberoende
-
- Forumsberoende
Re: Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling
Bilderna ovan visar hur vi skarvat ramen. Detta gjordes för att gå över till konventionell framvagn med tvärliggande bladfjäder istället för den tidigare lösningen med längsgående kvartseliptiska blad.
Dessa var alldeles för mjuka och orkade inte bära upp vikten på bilen ordentligt. Dessutom fanns en del andra tveksamheter i konstruktionen. Dock behölls det tidigare axelavståndet då jag gillade proportionerna. Detta har ofta gett resultatet att jag svurit då "5cm till hade varit praktiskt"
Man ser även att arbetet med motorfästena börjat, i samband med framvagnsbytet blev det även ombyggnad för cheva smallblock. Motorplaceringen styrdes av lådans placering i bilen. Då lådan redan kom från en cheva (3 växlad manuell) så bultades den ihop med motorn för att bestämma placering i längsled.
Motorfästena på bilden skrotades senare för att skapa mer plats, men mer om det senare.
Dessa var alldeles för mjuka och orkade inte bära upp vikten på bilen ordentligt. Dessutom fanns en del andra tveksamheter i konstruktionen. Dock behölls det tidigare axelavståndet då jag gillade proportionerna. Detta har ofta gett resultatet att jag svurit då "5cm till hade varit praktiskt"
Man ser även att arbetet med motorfästena börjat, i samband med framvagnsbytet blev det även ombyggnad för cheva smallblock. Motorplaceringen styrdes av lådans placering i bilen. Då lådan redan kom från en cheva (3 växlad manuell) så bultades den ihop med motorn för att bestämma placering i längsled.
Motorfästena på bilden skrotades senare för att skapa mer plats, men mer om det senare.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
-
- Forumsberoende
Så, lite nya bilder på g.
De nybyggda grenrören fick till slut ett ganska bra flow, dropar like mycket på båda sidor så vitt man kan se i alla fall. Efter att dessa var färdigsvetsade så var det dags för mock up med rätt toppar och annat godis.
Detta för att få vikt på framvagnen när stötdämparfästena skulle byggas. Skickar även med en bild på ett litet fynd till inredningen. Stolar från en mga vilka passar som gjutet, och dessutom i skaplig färgsättning till resten av bilen.
De nybyggda grenrören fick till slut ett ganska bra flow, dropar like mycket på båda sidor så vitt man kan se i alla fall. Efter att dessa var färdigsvetsade så var det dags för mock up med rätt toppar och annat godis.
Detta för att få vikt på framvagnen när stötdämparfästena skulle byggas. Skickar även med en bild på ett litet fynd till inredningen. Stolar från en mga vilka passar som gjutet, och dessutom i skaplig färgsättning till resten av bilen.
-
- Forumsberoende
Ser nu att bilderna hamnar lite hur som helst, ni får göra det bästa av det när det gäller att fatta vad som visas, så ska jag göra ett försök att bättra mig i framtiden.
-
- Forumsberoende
Här har då projektet "gör om, gör rätt" påbörjats. Oklart vart det blev fel, men castervinkeln blev helt rubbad med infästningen till v-staget neråt. Här är det bortkapat och vänt så staget sitter i linje med översidan av ramen.
Sen följer provmontering med grenrören för att se frigången.
Efter detta kom ett litet sidospår i livet med min harley (jänkarfrälst som man är, hojåkare som man önskar vara). Köptes redan i maj 2020 men då som mattsvart "bobber", och det är bara äckligt. Massa fult krimskrams med döskallar och skit...
Brorsan la lite ny färg på tanken och jag klubbade dit nya dekaler.Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
-
- Forumsberoende
Här kommer en bild på hojen som den rullade sommaren 2021. Blev ganska mycket kört då, gjorde ett helvetes ryck med roden och fick den startklar så det gick att köra in kam mm. Sen lessnade jag lite på det och tog semester från garaget. Bytade även jobb det året, från resemontör till ett jobb där man är på hemmaplan istället.