"Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 461
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Blev klar med rekond av plast och gummi igår. Nu ska det väl hålla ett tag.




Bild

Bild

Bild
Tack till:
do88.se
KL Racing
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av robinb3rgsten »

Blev bra de där du håller bra ordning på den börjar toningen släppa på bakrutan eller nåt annat som luras?
Användarvisningsbild
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 461
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re:

Inlägg av Truls_Nordahl »

robinb3rgsten skrev: fre jun 28, 2024 6:38 pm Blev bra de där du håller bra ordning på denBild börjar toningen släppa på bakrutan eller nåt annat som luras?
Ja det medlet är riktigt bra, och drygt.

Ja toningen på bakrutan ser för jävlig ut, full av bubblor. Ska få den omtonad.
Tack till:
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 461
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Tack till:
do88.se
KL Racing
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av robinb3rgsten »

Drygt men det är ju snart bytt på en 940
Användarvisningsbild
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 461
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re:

Inlägg av Truls_Nordahl »

robinb3rgsten skrev: sön jun 30, 2024 10:49 pm Drygt men det är ju snart bytt på en 940
Ja den var bara fyra år gammal och har suttit i ungefär 3.000mil...

Jo, lätt bytt.
Tack till:
do88.se
KL Racing
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1091
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Thunderbo1t »

Kvalitén på reservdelar blir mer och mer med kalkylerad livslängd såpass de klarar garantitiden känns det som.
Å andra sidan är det väl ofta billigare delar också nuförtiden...
Vem levererade "3000 mils generatorn" om man får fråga?
Användarvisningsbild
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 461
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Thunderbo1t skrev: mån jul 01, 2024 8:06 pm Kvalitén på reservdelar blir mer och mer med kalkylerad livslängd såpass de klarar garantitiden känns det som.
Å andra sidan är det väl ofta billigare delar också nuförtiden...
Vem levererade "3000 mils generatorn" om man får fråga?
Ja det är troligen en Kinakopia.

Köpte den på KL Racing.
Tack till:
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 461
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Den nya generatorn dök upp i dag, så det blir byte i morgon.

Företaget där jag köpte den förra har fortfarande inte bemödat sig att svara på
mitt mail. Troligen anser dom att 3000mil är en normal livslängd på sin generator...




Bild
Tack till:
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 461
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Nu är i alla fall nya generatorn på plats. [thum]
Passform och laddning har jag inget att klaga på, den laddar 14,4V mätt på generatorn.
Nu återstår bara att se om denna håller längre än den förra. :P

Tur i oturen var att jag upptäckte en synnerligen dålig bit bränsleslang. Jäkla skit, har
fått byta flera "Trelleborg" slangar nu på kort tid, och dom har inte suttit mer än ett
par år. :? Jäkla tur att jag upptäckte detta, hade kunnat bli en praktfull brasa annars... :roll:




Gamla generatorn.

Bild




Där kan skrotet ligga och skämmas!

Bild




Nya på plats.

Bild




Remmen på och spänning injusterad.

Bild




En extra koll så jag kopplat alla sladdar.

Bild




Den dåliga slangbiten.

Bild

Bild




Ny av okänt märke på plats.

Bild
Tack till:
do88.se
KL Racing
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1091
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Thunderbo1t »

Gummislangar är ett problem nuförtiden, jag antar det till stor del beror på miljökrav när de tillverkar dem, kanske att HA-oljor inte får användas?
Jag har vissa originalslangar kvar i motorrummet (till kolkanister mm) på min Plymouth från 1973, de är mjuka och fina än, samt en del slangbitar från andra gammelbilar sparat i en låda i garaget som åxå är i bra skick.
Köpte en rulle Gates bensinslang för några år sen, den har iaf inte spruckit än, liggandes i kartongen vill säga...
Användarvisningsbild
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 461
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Thunderbo1t skrev: ons jul 03, 2024 3:48 pm Gummislangar är ett problem nuförtiden, jag antar det till stor del beror på miljökrav när de tillverkar dem, kanske att HA-oljor inte får användas?
Jag har vissa originalslangar kvar i motorrummet (till kolkanister mm) på min Plymouth från 1973, de är mjuka och fina än, samt en del slangbitar från andra gammelbilar sparat i en låda i garaget som åxå är i bra skick.
Köpte en rulle Gates bensinslang för några år sen, den har iaf inte spruckit än, liggandes i kartongen vill säga...
Ja det är mycket möjligt att det är därför. Skit är det i alla fall!
Man kan undra vilket som blir mest miljövänligt, byta slangar vart tredje år eller att
kunna ha samma slangar i 25-30år+...

Ja jag byter också ut till Gates efterhand. Hade dock inte 6mm hemma, så jag får
beställa.
Tack till:
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av mattias »

Man blir lite tårögd så fin bilen din är, och jag känner någon form av trygghet i att min vita 945 (när den går igen) inte kommer vara i lika fint skick som din ifall ungarna cyklar in i den :wink:
Håller med om kvaliteten på slangar, många gamla motorcyklar och bilar som brinner upp.. men Gates modell Barricade verkar vara fina grejer. Jag köper det jag behöver från Laitis här i norr.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 461
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

mattias skrev: ons jul 03, 2024 8:06 pm Man blir lite tårögd så fin bilen din är, och jag känner någon form av trygghet i att min vita 945 (när den går igen) inte kommer vara i lika fint skick som din ifall ungarna cyklar in i den :wink:
Håller med om kvaliteten på slangar, många gamla motorcyklar och bilar som brinner upp.. men Gates modell Barricade verkar vara fina grejer. Jag köper det jag behöver från Laitis här i norr.
Tackar ödmjukast!

Ja här blev jag riktigt besviken på slangens kvalité. Den har suttit i tre år om jag
inte minns helt fel.

Ja jag ska beställa Gates 6mm och byta ut slangstumpen då jag bara hade 7mm
hemma.
Tack till:
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 461
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Tog tag i de bakre domkraftsfästena i dag.
Inget allvarligt, men underredsmassan hade släppt på ett par ställen på båda sidorna
och det var lite väldigt ytlig rost på de fläckarna. Skrapade, stålborstade och sedan på
med Dinitrol ML som sedan fick torka några timmar. Efter det blev det givetvis Dinitrol
CAR underredsmassa.




Det såg ungefär likadant ut bå båda sidor, så fotade bara en.

Bild

Bild
Tack till:
do88.se
KL Racing
Skriv svar