Motor alternativ 2024

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck

Motor alternativ 2024

Inlägg av niklas117 »

Hej går i tankarna att regga in min bil (volvo740) som ombyggt, då jag insett att bygga ren banbil ligger lite långt ifrån. Vill nu istället bygga så jag har en sommarbil som man vågar åka ut på längre roadtrips med, men samtidigt finns lite pulver när så önskas om man vill leka lite :lol:

Har kollat igenom många trådar men alla är mellan 10-15 år, o känns lite till åldern. Tänker att endel motorer som blivit poppis även skjutit upp i pris, om man hittat andra bra alternativ osv.
Har i dagsläget en fk 8v på 400hk men är ett snikbygge som känns riskfylld o lämna 50skyltarna med :roll:
Tanken är en motor med 4-600 hk som man kör dubbla mappar i, en för färd o en för lite roligt.
Som vanligt så eftersträvas en motor som är i rimliga kostnader.
Har i nuläget funderat på :
T5
T6
M60
16v på min f.k.
Är ju givetvis med på att fortsätta på rödblocket är absolut billigast.
Men en motor på fler burkar kanske är något trevligare på bottendrag? Till när man kör vanlig trafik.
Sedan kan de ju vara roligt o testa något nytt. T5 höjer ju värdet rejält på bilen, jämfört mot rödblock om man i framtiden skulle sälja o bygga nytt.
Ös på med vad ni tycker !!

En sido feåga, är de omöjligt o ta ut sådan effekt med flexifuel ? Var en snabb tanke som slog mig, att man gärna kör e85 för effekten, men kan vara svårt o hitta mack som säljer om man åker ut på en resa. Så kunna tanka både 95/98 och e85 hade ju varit fint. Aldrig hört någon som har de så misstänker de inte funkar?
The
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Motor alternativ 2024

Inlägg av The »

Är väl inget som hindrar att du har en bensin mapp och en e85 map, behöver ju inte köra med en bränslesensor om man inte vill.

Nu är jag ju gammal och gaggig, men varför måste en bruksbar busbil nuförtiden ha 5-6-700hk? Svårt att få tillförlitlighet med de effekterna utan att gå på typ en ls.
Ballt med mycket effekt, javisst. Kul att inte vilja åka utanför bogserlineavstånd från hemmet? Nja..

Hur många Svenssons klarar av att utnyttja 6-700hk på gatan?

De flesta står ju ändå bara vid korvkiosken och svarvar däck och det kan man göra med 150hk med
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
niklas117
För mycket laddtryck

Inlägg av niklas117 »

The skrev: tor jul 18, 2024 8:57 am Är väl inget som hindrar att du har en bensin mapp och en e85 map, behöver ju inte köra med en bränslesensor om man inte vill.

Nu är jag ju gammal och gaggig, men varför måste en bruksbar busbil nuförtiden ha 5-6-700hk? Svårt att få tillförlitlighet med de effekterna utan att gå på typ en ls.
Ballt med mycket effekt, javisst. Kul att inte vilja åka utanför bogserlineavstånd från hemmet? Nja..

Hur många Svenssons klarar av att utnyttja 6-700hk på gatan?

De flesta står ju ändå bara vid korvkiosken och svarvar däck och det kan man göra med 150hk med Bild

Jovisst tanken var mer att om man behövde stanna längs vägen o tanka så kan man skicka i 95 alltså bland, ska man ha två mappar för de måste man ju tömma systemet varje gång man byter? Mest en nyfiken fundering om någon fått o funka på en "trimmad motor"

Visst är det så, tycker de 375whp/561wnm räcker bra på gata, är väl mer ens egna driv att försöka gå ett steg längre som är motivationen. Även därför jag tänkte ha 2 mapp en "safe" o en fullkraft när man är i bogseravstånd eller om man är på en trakday mm
Thunderbo1t
Forumsberoende

Inlägg av Thunderbo1t »

Atlas/Vortec 4200 men kanske blir för hög? Annars är ju LS stabilt.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_M ... las_engine
Finns ju i 6-5-4 cyl.
kebabsvets
För lite laddtryck

Inlägg av kebabsvets »

niklas117 skrev: tor jul 18, 2024 1:56 pm Jovisst tanken var mer att om man behövde stanna längs vägen o tanka så kan man skicka i 95 alltså bland, ska man ha två mappar för de måste man ju tömma systemet varje gång man byter? Mest en nyfiken fundering om någon fått o funka på en "trimmad motor"

Visst är det så, tycker de 375whp/561wnm räcker bra på gata, är väl mer ens egna driv att försöka gå ett steg längre som är motivationen. Även därför jag tänkte ha 2 mapp en "safe" o en fullkraft när man är i bogseravstånd eller om man är på en trakday mm
Det är ju många som kör med flexfuelsensor så det är väl det enklaste att skala mapparna efter och så kan man tanka vad man vill...
Skriv svar