Volvo v40, sleeper!

Diskussioner för erfaret folk
JAlanko
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 10, 2024 12:30 am

Volvo v40, sleeper!

Inlägg av JAlanko »

Jag har en Volvo b4164s /b4204t/b4204s hybridmotor som ett projekt. Vad tror ni, hur mycket flöde kan ett lättportat lock med standard ventilstorlek, med lättportning menar jag den så kallade grundläggande fickportningen och ventilarbete, storleken på själva kanalerna kommer inte att ökas, utan väggarna på kanalerna slipas jämnare. Insugningsventilerna kan bytas, om det finns någon fördel av storleken 31mm till 33mm storleken, kan avgasventilerna förbli og. till storlek.

Efter att b4204s motorkåpa har uppgraderats och insugningsgrenrören har ändrats till större, är nästa sak att göra att välja en kamaxel. Jag har varit i kontakt med kamaxelverk, jag tänkte testa deras kam med fast justering, vars värden är: 0,1 mm till 0,1 mm 260 dur, och från kvarn till mil 230 är maxlyft 10,16 mm. Avgassidan är nästan densamma, men det måste finnas 0,05 mm mer spelrum.

Det statiska kompressionsförhållandet måste ligga någonstans mellan 10,5:1 -> 10,6:1, för under insugningsslaget stänger insugningsventilen senare, så dynamiken blir ca 9,5:1, vilket är acceptabelt eftersom hålet bara är 81mm.

Ursprungligen är avståndet från gasreglaget till insugningsventilplattan ca 58cm, jag beräknade maximal verkningsgrad för insugskanalerna med ett program och vid 58cm längd 4400rpm är insugskanalernas maximala verkningsgrad. Jag tänkte att om jag förkortar insugskanalen med ca 20 centimeter så blir insugskanalens maximala verkningsgrad någonstans runt 6500 rpm, och när kamaxeln ger max. effekten är någonstans runt 7000rpm+. Jag tänkte sätta in en Maxpeedingrods gt3037 kompressor i denna bil, denna kompressor ger ca 500hk max. hen, här är kompkartan:

https://www.garrettmotion.com/wp-conten ... scaled.jpg

Och turbinen är den ljusblå 0,82 ar

https :// www.garrettmotion.com/wp-content/upload ... scaled.jpg

Intercoolern kommer att vara kl-racings 55 mm tjocka Core IC.

Svänghjulet blir ett 8 kg svänghjul, d.v.s. inte för lätt, ett 5 kg är väldigt dåligt att köra i normal trafik och ett vanligt dubbelmassesvänghjul väger ungefär 16 kg och gör att när du använder varv i maskinen minskning av varv, till exempel 6000 -> 3000 rpm, tar ett halvår, inte bra.

Sedan måste du lägga en passande Sachs-tallrik på den.

Och för körbarheten tänkte jag investera i Volvo Ta-technix coilovers. https://www.tuningdesign.net/tuotekuvat ... GWVO01.jpg

Sen måste man gå igenom alla bussningar, är de intakta så kan man lämna dem som de är, är de trasiga/spruckna så byts de mot nya, jag tänker inte sätta polyuretanbussningar, för Coilovers och betydligt styvare krängningshämmare ger en skön sportig körning med rätt däck, men inte samma sak som att varenda cm-sten på sidan skakar av rutorna från bilen.

Bromsarna borde förbättras, även om du kommer på hur.