Turbokonvertera 2.2 CIH-motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
rakbladet
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jan 11, 2025 3:03 am
Ort: Skellefte, Västerbotten

Turbokonvertera 2.2 CIH-motor

Inlägg av rakbladet »

Jo tjenare, hittade en billig annons för komplett turbogrenrör m. okänd turbo, och funderar på om det skulle vara en bra idé och köra turbo på Rekorden jag köpt och söker allmänt information och råd. :?

Har precis exakt NOLL erfarenhet av att ens skruva i turbomotorer, och hade egentligen tänkt köra på ett bättre flödande extraktorgrenrör och nån värre kam, men turbo är ju häftigt va? Så om någon mer kunnig skulle kunna komma med lite tips och trix gällande processen, rekommenderade delar osv. osv. osv.
Eller kanske om jag bara rent sagt är på väg att ta vatten över huvudet, kan ju också vara så :pale:
Visst äre bätter, men int äre bra.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor

Inlägg av Steve »

Lite kort sagt så om du inte kan hitta informationen du behöver på internet utan att fråga någon så har du tagit dig vatten över huvudet, eller så är du nog inte tillräckligt intresserad av det.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
fulsnut
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor

Inlägg av fulsnut »

Varför så arrogant och nedsättande Steve, speciellt mot en ny medlem, forumet är internet.

Det finns ingen nyfödd expert om man inte pratar om äta, skita och skrika.

Hoppas att rakbladet törs dyka hit igen ändå så jag hälsar välkommen med hans "Rekord" projekt. :thumbright:

Det är väl kul med turbo och det är ingen raketforskning.

Tyvärr är min kunskap som vanligt tveksam, men om 2.2 CIH baseras (eller tvärtom) på 3.0 6:an är den nog ett bra ämne.

Enligt en rally-snubbe här i krokarna är avgas-sidan lite begränsad, men det är bara att prova.

Annars får du hoppa upp till rak 6:a om 4:an inte räcker.

6 är alltid bättre än 4...
Kalkyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 395
Blev medlem: ons aug 23, 2006 8:45 am
Ort: Herrskogen

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor

Inlägg av Kalkyl »

Kul du vill turboladda CIH motorn :hihi:
Har för mig det finns en Bra tråd här om du söker CIH i sökrutan om motorns potential
Blev själv fast i Turbo träsket pga av en väldigt snabb Ascona A turbo jag fick åka med i Västerås på 90 talet byggd av Jocke Mellberg ( RIP)
DEN gick sjukt bra :thumbright:
Han tankade vid macken o jag gick fram o frågade lite om bygget, slutade med han bjöd på en provtur med mig brevid :dance2:
Inga frågor är dumma. bara söka info o lära sig
Ha en bra dag :mrgreen:
Användarvisningsbild
Dalmasen
För mycket laddtryck
Inlägg: 367
Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
Ort: Ludvika Dalarna

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor

Inlägg av Dalmasen »

Håller med fulsnut om Steves svar.

Här kan du hitta lite info viewtopic.php?t=19725
Citat "PowerMagazine": 450 hästkrafter i en 2 liters Volvomotor med bensin som drivmedel är en uppgift ,som man SKA vara tveksam över.Motsvarande effektivitet skulle tex innebära 1575 hästkrafter ur en 7 liters V8 motor.
Kalkyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 395
Blev medlem: ons aug 23, 2006 8:45 am
Ort: Herrskogen

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor

Inlägg av Kalkyl »

:thumbright: :thumbright:
Dalmasen skrev: mån jan 13, 2025 5:11 pm Håller med fulsnut om Steves svar.

Här kan du hitta lite info viewtopic.php?t=19725
fulsnut
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor

Inlägg av fulsnut »

Kalkyl skrev: tis jan 14, 2025 9:06 am :thumbright: :thumbright:
Dalmasen skrev: mån jan 13, 2025 5:11 pm Håller med fulsnut om Steves svar.

Här kan du hitta lite info viewtopic.php?t=19725
Den länken är rena motorporren för TS.

KadettPatrick har hur mycket kunskap som helst om Opelmotorer.

Om TS vågar hitta hit igen kanske han kan rycka näsa från UT och 2-taktare. :mrgreen:

Undrade om RIP om Mellberg, kom på om Covid :(
Kalkyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 395
Blev medlem: ons aug 23, 2006 8:45 am
Ort: Herrskogen

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor

Inlägg av Kalkyl »

Jo tyvärr var det Coviden :( :(
fulsnut skrev: tis jan 14, 2025 5:54 pm
Kalkyl skrev: tis jan 14, 2025 9:06 am :thumbright: :thumbright:
Den länken är rena motorporren för TS.

KadettPatrick har hur mycket kunskap som helst om Opelmotorer.

Om TS vågar hitta hit igen kanske han kan rycka näsa från UT och 2-taktare. :mrgreen:

Undrade om RIP om Mellberg, kom på om Covid :(
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor

Inlägg av Steve »

Skriver som jag gör för att få folk att använda sina egna hjärnor :)

Får man det serverat på ett silverfat kommer man inte att lära sig något, och det är väldigt lätt att hitta information om sånt här. För en oerfaren att bygga en enkel turbomotor som ger alldeles tillräckligt med effekt krävs det inget specialrecept för just den motorn.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbokonvertera 2.2 CIH-motor

Inlägg av Jens Gustavsson »

grovt sett kan man nog överfara mycket från en volvo B20 eller B230 till en sån motor. topparna portade är dock snäppet bättre än volvos speciellt B20. jag har portat en sån 2.4 topp som flöda över 250 och järnet skriver i sin avhandling att 280 är möjligt och jag tror honnom min portning va inte "super full race 100 flödestester portad".

länk till järnets avhandling viewtopic.php?t=13159

turbon styr mycket då det gäller effekt och vad man ska ha för kamaxel mm så bra att börja där.

va otroligt tråkigt att jocke gick bort. vad hände med trucken nån som tagit över?

mvh jens
Skriv svar