Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av Mr-WJ »

Bromsljus, blinkers och lampor fram inkopplade 😊
Bild

Bytte ut separat catchtank mot en CFC unit med en Walbro 450 förpump och 2st Walbro 525 i catchtanken

Bild

Nytt stödlager och knutkors 🤩
Bild


Bild


Hemmaknåpat fäste för generatorn med en egengjord spännare 😃
Bild


Bild
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
PDL Motor
Juni Jonsson Transport
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
Åre Produktion
Ringservice Östersund
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av Mr-WJ »

Kan även tillägga, bilen är startad. 😃 Va inga konstigheter alls med första uppstart, förutom att förväxla pin 1 och 3 till vevtriggern, men det va fort åtgärdat 😏
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
PDL Motor
Juni Jonsson Transport
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
Åre Produktion
Ringservice Östersund
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av Mr-WJ »

Copy&paste här nu från en annan tråd. Så det blir lite uppdatering här också.
Detta inlägg blir tillbaka till april/maj.
Så uppdaterar jag löpande framöver.

Det närmar sig fort den första provkörningen. 😏
I helgen har jag fått gjort en del, bland annat svetsat bakdiffen, fortsatt på avgassystemet och knappat igång dashen och fått det att lira tillsammans med sprutet 😃👌🏻

Jag har varit riktig dålig på att ta bilder i helgen, de får det bli ändring på.
För att få plats med fästet för vajrarna på växellådan blev jag illa tvungen att bygga om växellådatunneln vilket blev mer arbete än jag hade tänkt mig, men det blev plats tillslut och nu efter en del justering verkar det fungera utan problem.
Började lufta bromsar också, men då en luftnippel hade valt att sätta igen efter alla år så fick det avbrytas och nya inhandlas.

Bifogar en bild på dashen, hur det ser ut nu. Kommer adderas lite och göras om, men glädje att det lirar 😏

Bild

Lite mer bilder i denna uppdatering 😇
Har en tanke om att få provköra bilen en sväng här i helgen, så har varit många timmar i garaget nu. Men säcken knyts ihop.

Har snickrat färdigt avgassystemet nu, onödigt krångligt att bygga ett helt avgas med piecuts, men det är ju otroligt snyggt.

Blivit måååånga timmar med svetsen med tanke på alla skarvar, men det får det vara värt.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Allting helsvetsat och färdigt, fick även bli en ljuddämpare med. Gör väl kanske ingen stor nytta. 😅 Har en till likadan liggande jag med enkelhet kan bygga in om det krisar.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Blev även ny Payback olja i växellådan, en sugpump från Swedol gjorde det hela väldigt enkelt.

Bild


Bild

Blev lite knappande på datorn också och komponera ihop det jag anser viktigt att ha koll på i dashen. 🤩

Bild

Efter diverse diskussioner med folk som byggt VR6 tidigare fick jag besked att vattnet skulle stå still i toppen om jag pluggade en vattenkanal i toppen som OEM tycks gå till värmepaketet. Så det va bara börja riva för att bygga om detta, H2M Racing ställde upp och kunde leverera lite svetsmuttrar, AN kopplingar och slang på en röd dag, vilket uppskattas 🤗

Borrade hål i den täckplatta jag använt och svetsade fast en AN8 anslutning.

Bild


Bild

Blev lite ombyggnation av vattenröret till returen och svetsat på AN8 här med. Så nu ska väl vattnet cirkulera i toppen. 🤩

Bild

När jag ändå va av med allt här fram passade jag på att lacka detaljerna i fronten, svart gjorde sig helt klart bättre än ”rostbrunt” 😂

Bild

Blev även nya speglar på bilen, dessa är lite större än dom jag hade tidigare.
Hjälpte på en del, så nu ser man allafall lite bakåt. 😅

Bild


Bild

Det är lite småfix att göra nu innan bromsning i slutet på maj, men de ska nog hinnas med. 👌🏻 Så får vi se om det håller ihop och levererar lite effekt 🤗
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
PDL Motor
Juni Jonsson Transport
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
Åre Produktion
Ringservice Östersund
fulsnut
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av fulsnut »

Kul med uppdateringar och riktigt fina svetsar på avgasröret.

Så många bilder att min dator protesterade :mrgreen:
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av Mr-WJ »

fulsnut skrev: mån jan 20, 2025 11:06 pm Kul med uppdateringar och riktigt fina svetsar på avgasröret.

Så många bilder att min dator protesterade :mrgreen:
Hahaha ja jag kanske får ta det lugnt med bilderna ;)
Tack, men jag har nog bara haft tur när jag svetsade. Har egentligen väldigt dålig koll på TIG svetsning men jag hittade en pulsfunktion i svetsen och då blev det inte så illa. :whistle:
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
PDL Motor
Juni Jonsson Transport
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
Åre Produktion
Ringservice Östersund
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av Mr-WJ »

Update 2 så ni får vara med i de lite haltande inläggen. :lol:

Det närmar sig bromsning. På torsdag rullar jag ner till SVEP för att på fredag mappa bilen. Så får vi se hur det går :)
Fick stoppat i en svetsad mellandiff då SVEP bara har två hubbar.

Bild

Lite fix av bussen också. Skiljerelä och strömbrytare monterat för att kunna få ström i bodelsbatterierna i väntan på solpaneler på taket :)

Bild

Startade bilen på vanlig macksprit, fått tömt tanken nu och fyllt på med E85R med Julas bästa pump.

Bild

Ner på hjul så borde allt vara färdigt och redo för mappning.
Bild


Bild
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
PDL Motor
Juni Jonsson Transport
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
Åre Produktion
Ringservice Östersund
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av Mr-WJ »

Så blev det dags för bromsning hos Svensk Prestanda.
Kom ner torsdagen, drack några burköl med Micke innan vi på fredag spände upp bilen i bänken för att börja.
Dagen bestod av en del strul, misständningar och VVTn på Avgaskammen som inte höll emot.

Men tillslut gick det allafall att börja gå på last.
Avgaskammen håller fortfarande inte emot på varv, därav att det dalar på slutet.
Men hur som levererade den ändå 830hk och 1030nm på naven.

Lite småsaker att åtgärda och förbättra, men den är hel och körbar så det är ett plus. :)



Bild

Bild

Bild

Bild
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
PDL Motor
Juni Jonsson Transport
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
Åre Produktion
Ringservice Östersund
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av Mr-WJ »

Ett axplock från helgen.
Monterade nytt fäste till bakdiffen, så nu är det stumt både bakre och främre fäste :)

Bild

Svetsning av framdiffen.
Bild


Bild

Lite nya klisterlappar så man har koll vad allt är till :)
Bild

Redo för en liten provsväng.
Bild

Den varade inte länge, plötsligt dog bilen och motorlampan i dashen tändes. Kopplar upp datorn och ser att den har klippt på Low Oil Pressure :)
Bogserar bilen till garaget och plockar matningen till turbon och kör på starten och finner ut att jag faktiskt har oljetryck. Mäter trycket till 1 bar och trycket dippar på varv.
Så här börjar felsökningen.

Bild

En spontan tanke jag fick eftersom det va lite tjall med VVTn i bänken var att det kunde vara något där som inte lirar helt.

Bild

Rev isär kedjor och allt det innebär för att få bort VVTn och byta till en annan för att se om det blev något bättre.
Bild

Monterar ihop allt och startar igång bilen, ingen skillnad alls. 😬
Bild

Så det fick bli att riva ner tråget och se över oljepumpen.
Bild

Pumpen såg fin ut och allt är som det ska.
Va endel koks i silen så fick gjort rent den och monterat ihop igen.

Bytte oljefilter och smaskade i olja igen, tog länge på starten innan jag fick upp oljetryck så de hann gå många svordomar i tankarna under tiden.
Nu är trycket som det ska vara igen, men hittade inte något direkt fel så min tanke är att det nog va koksresterna som satt igen silen :)
Någon som vet om ett oljefilter på något vis skulle kunna orsaka att trycket blev så lågt och dippar på varv?
Nu mäter jag tryck både innan och efter filtret men vid tillfället bara efter filtret.
Bild
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
PDL Motor
Juni Jonsson Transport
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
Åre Produktion
Ringservice Östersund
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1096
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av Thunderbo1t »

Saknar kunskap om dessa motorer, men oljefilter/hållare brukar ha en bypass som släpper förbi oljan orenad om filtret sitter igen som skydd så gissar mer på täppt sil, eller något annat, delvis för jag haft liknande symptom på en motor som silen täpptes till på om man varvade ur bilen, märktes aldrig vid normal körning, fick den stå avstängd en stund så var trycket normalt igen.
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av Mr-WJ »

Thunderbo1t skrev: lör jan 25, 2025 9:35 pm Saknar kunskap om dessa motorer, men oljefilter/hållare brukar ha en bypass som släpper förbi oljan orenad om filtret sitter igen som skydd så gissar mer på täppt sil, eller något annat, delvis för jag haft liknande symptom på en motor som silen täpptes till på om man varvade ur bilen, märktes aldrig vid normal körning, fick den stå avstängd en stund så var trycket normalt igen.
Jag hittade tillslut felet, och de var inget annat än en stor tabbe av egen regi, jag hade i all hast lyckats skifta plats på slangarna till min oljefilterflytt, så trycket ut från motorn gick fel väg genom filtret och täpptes igen efter en stund 😅
Inte haft några problem sen jag skiftade plats på dom :)
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
PDL Motor
Juni Jonsson Transport
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
Åre Produktion
Ringservice Östersund
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av Mr-WJ »

Har gjort det ena och det andra sen sist, prövat förbättra saker som inte lirar fullt ut och kört några event.

Hade lite strul med att min elservo gick ner i varv och således blev tungstyrd många gånger. Tänkte först det var varm olja så köpte ett kyl och printade en liten ram runt det hela. Problemet blev borta.
Nu i efterhand har jag förstått att det troligen inte va varm olja som va problemet, utan att returflödet va för stort och därför gick pumpen ner i varv. Men men, problemet löstes.

Bild

Snickrade ihop nå täcksidor med en köksstomme och en bänkskiva ovanpå för att få det lite bättre i bussen.

Bild

Fick ett infall när jag åkte förbi en B5 med facelift lycktor, att såna borde jag ha på min. Men dessvärre har jag ingen plats och Alfa Reklam fick rycka in och printa ut lyktor till mina sköldar, och det ser fan nästan äkta ut också :)
https://www1.garaget.org/gallery/images ... 6bf6f4.jpg[/img]

Fixade en smidigare avtappning från min vevhustank, funkar riktigt fint med en kran från Nuke Performance.
Bild
Fick även svetsat på en upphängning till avgassystemet.
Bild
Lastad och redo för en sväng på Fönebasen. Resultatet är det ingen vits att skryta om ? körde sönder en drivknut tidigt på dagen och sen strul med min e-gas. Så blev inte mycket kört.
Bild

Bild

Efter denna dag fick jag nog av svetsad framdiff och bestämde mig att det fick bli en riktig lamell diff, plockade ur diffen och ser detta.
Det är alltså en sprint som glidit ur och slagit emot oljepumpsdrevet, så verkar som det va dags oavsett :)
Bild
Fick bli en SQS lamelldiff istället :thumbright:
Bild

En kompis bockade en låda till mig där tanken var att montera en ljuddämpare. Här fullt jobb för att få i en dämpare då jag helgen efter skulle ner och köra Gatebil på Mantorp.
Bild

Bild

Väl på Mantorp gick det också sådär :thumbdown: Första passet på fredagen rasade bakdiffen. Fick tag i en ny som kom levererad på fredagkväll så det va bara muttra dit en ny och ta revansch.
Bild

Bild
Ny diff monterad och allt frid och fröjd. Men ack som man bedrog sig. Lördagen skulle bjuda på nya bekymmer, återigen strul med gasspjället.
Sprutet klippte på att Main och backup givare diffade för mycket. Det hela slutade med att jag höjde tillåten diff till 25% och då började det lira igen.

Nu är det lite uppdateringar innan vintern kommer.
Jag har börjat att bygga om fjädringen då jag anser den allt för mjuk.
Då KW inte tillhandahåller hårdare fjädrar än dom jag hade fick lösningen bli att bygga om till linjära fjädrar med allt den innebär.
Bild

Bild
Fått ritat upp och 3D Printat ett fjädersäte för att se så allt passar innan man fräser det i alu.
Känslan är att det kommer bli en helt annan bil med hårdare fjädrar nu. ?
https://www1.garaget.org/gallery/images ... 469767.jpg[/img]

Bild

Tanken är att fortsätta uppdatera löpande under vintern med diverse ombyggnationer och kanske lite iskörning om det är av intresse?
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
PDL Motor
Juni Jonsson Transport
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
Åre Produktion
Ringservice Östersund
Skriv svar