Xs750 maxxecu racer

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 241
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Xs750 maxxecu racer

Inlägg av sylta nr1 »

Hej alla!
Tänkte starta ett nytt projekt efter att ha sålt mitt förra (cx500 med maxxecu och turbo) som ni kanske råkat se för några år sen. Finns en tråd för den vetgiriga iallafall…
Nåväl, har köpt en Yamaha xs750 -77 som är trecylindrig fyrtakt och tanken är att bygga en hoj som lite liknar Kenny Roberts ow48 yzr500 racer som han körde 1980. Tycker denna ikon är lite läcker och i dagens samhälle när inga moderna fordon knappt hörs så finns det ett behov av en vrålande trepip! :D
Så, vart börjar man? Jo POD filter på membranförgasare är kanske inte så upphetsande och motorn är bara luftkyld. Tänker att ett Maxxecu mini öppnar upp för möjligheter gällande Bestyckning samt att det blir lätt att styra fläktar till oljekylet. Saken är biff, skaffat gsxr 600-01 spjällhus som har fördelen att passa rätt i insugsgummina samt att dom är separata så att man kan få rätt c/c mått. Tänker montera nån modärnare generator med lite bättre sprutt. Att slippa tre brytarspetsar kommer ju vara skönt och gör motorn lite smalare. Kan ju behövas om man ska få plats med motorn inunder kåporna…
Men, så kommer ju lite funderingar krypande som man kanske har tur att få hjälp med:
Hur många tänder på triggerhjulet blir det och hur många missing tooth.
Är det bättre att köra med 4.9 lambdasond när man kör 95 oktan och inte kommer bestycka asfett?
Kan man använda en ”intank”pump från en motorcykel som man monterar på utsidan? Tänker kylning etc.Mottager gärna tips annars på små
pumpar som inte drar så mycket ström. Behöver ju inte vara så tyken då det bara är ca 70 hk. Kan väl ha en pump i tanken men undrar iallafall?
Det måste väl räcka med Maxxecu mini beträffande in/ut gångar? Förstår att lambdan körs med CAN.
Insugstemp, motortemp, lambda,vevaxelgivare, kamsynk,tps. Har jag glömt nån? Tänkte bara klargöra att det inte är turbo!
Kan man sätta lufttempgivaren i bakändan/sidan av ett spjällhus?
Kan man sätta en oljetempgivare i toppen nånstans och kalla det för motortemp i ECU:n? Är det att föredra att gänga den i godset eller att den sitter i ett oljeflöde?
Ja, det var lite första funderingar… Och ja, det kommer givetvis bilder vad det lider!
Fyll gärna i med kommentarer, för helt jävla dött är det väl inte här…? :wink:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av mattias »

Triggerhjul 24-2 skulle vara trevligt. Pga svängmassan så kan det gå lösa utan kamsynk, jag hittade på en sådan metod som sedan blev funktion i MaxxECU där missing-tooth var 210 grader före TDC cyl1. Då blev det svårt eller omöjligt att se missing-tooth vart annat varv, och man använder då en funktion som ignorerade vart annat missing tooth vid start för att kunna synka. T.ex Yamaha 3 cyl genesis 4-takt fungerar på det viset (snöskoter Nytro, Viper, Venture, Sidewinder).

Ang lambda. Jag tycker inte 4.9 håller i längden men om du monterar den på en "blindtarm" så den sitter uppåt och inte direkt i avgas-strömmen ökar chansen att den klarar sig.

Det kan ju gå att montera en in-tank-pump externt, men det svåra är att få den att vara tät på inloppet mot något, är ju sällan någon gänga eller nippel för anslutning. Borde gå fräsa något som blir som en extern armatur, och använda en O-ring. Kylningen är inget problem, det är bränslet som passerar inuti pumpen som kyler den.
Deatschwerks DW100 är annars en bra in-tank-pump som är kompakt.

Ser väl annars inget problem med att köra ett MaxxECU Mini, partisk som återförsäljare men jag har satt dom på motorcyklar och snöskotrar. Ett Mini passar bra när det är så här pass "enkelt".

Ang temperaturen så helt klart bra om du kan ha en givare i godset i toppen, det säger en hel del. Har du en ingång över även för oljetempen, det kan hända att man kan få till kallstart och sådant rätt bra och göra en kompensation som fungerar fint.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 241
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av sylta nr1 »

Hej igen och tack för snabbt svar. Har fått massa gjort under vintern och har inte hängt här så mycket. Har parallellt skapat en tråd på sporthoj för den som är intresserad.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/ ... er.295007/
Motorstyrningsdiskussioner (vilket det snart kommer bli mer av) känns att expertisen på detta forumet är bättre på :thumbright:
Så till min fråga:
Förutsättningarna är, trecylindrig fyrtaktare, maxxecu mini, 24-2 svänghjul. Separata spolar ls2.
Tänkte att kamsync kunde vara trevligt ändå. varvräknaren på hojen drevs av kamaxeln och där är ett fint uttag att använda tänkte jag.
Dock när jag räknar så måste jag snurra veven 5 varv för att axeln ut ifrån kammen ska göra ett varv…
Blir inte det konstigt? Hur ska jag tänka, går det i Maxxecu ställa in den delningen?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 241
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av sylta nr1 »

https://www.youtube.com/watch?v=OmAfNGKYG2A
21 minuter in så ser man precis hur han har gjort, funkar det på Maxxecu så är ju det en smidig lösning?!
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av Steve »

Han säger ju 2:1 mot kammen, vilket ger 4 varv och inte fem. 4 varv då är det ju jätteenkelt.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 241
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av sylta nr1 »

Ja, jag snöade in på att veven snurrar 5 varv när wiredrivningen gör ett. Men hade inte sett filmen innan inlägget. Så det borde ju bli rätt med 2 magneter...
Återstår bara frågan om maxxecu fixar detta men det borde det väl göra?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av Steve »

Det blir ju samma sak som att ha en(1) magnet på kammen. Samma inställning i sprutet.

Veven snurrar två varv, kammen ett varv. En punkt på kammen så vet sprutet vilket varv veven är på.
Veven snurrar två varv, kammen ett varv, varvräknardrivningen ett halvt varv och passerar då en av de två punkterna.

Hur många kuggar är det på vardera två drev till varvräknardrivningen? Borde vara dubbla antalet på ena för att utväxlingen ska stämma.


Trött, så reserverar för svammel. :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 241
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av sylta nr1 »

Det är en typ snäckväxel eller vad det kallas på kammen, lite typ som ofta hastighetsmätaren är konstruerad i navet på motorcyklar. Så det är lite klurigt att räkna ut utväxling.
Men då beslutar vi härmed att det blir två magneter... :thumbright:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 241
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av sylta nr1 »

Har inte kunnat släppa detta, uttaget ÄR 2,5varv när kammen snurrat ett. Dvs jänkarn som säkert också röstat på" ni vet vem" har fel. Han håller säkert på och felsöker fortfarande då han hävdar att det är 2:1.
Hur fasen gör jag då? :? Nån som har en idé? Kan ju givetvis slipa bort drevet och spara lite till en tagg och stoppa in en givare men det vore skönt att slippa riva isär toppen.
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 940
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av blackadder »

Kan du ha 4 magneter?
Så när kammen har snurrat ett varv får du 10 signaler.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 241
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av sylta nr1 »

Ja det går, skulle det fixa saken. Är så jäkla krångligt att tänka ut. Förklara gärna.
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 940
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av blackadder »

Om uttaget snurrar 2,5 varv när kammen snurrar 1 så kommer 4 magneter att ge 10 signaler för varje varv som kammen gör 1.
Det kanske är lättare att konfigurera maxx för jämna nuffror?

/Peter

sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 241
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av sylta nr1 »

Har funderat lite och jag tror att det både blir bäst och enklast att sätta en givare rätt mot en metalltand på kamdrevet som jag fäster i skruven till drevet. Och gänga givaren i ventilkåpan. Tack så länge för visat intresse, det kommer nog fler frågor vad det lider.😉
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 241
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av sylta nr1 »

Fyller på med en fråga då, jag har ju separata spjäll och mappar ju därför mot tps och inte map, så långt är jag med.
Men hur blir det egentligen, ska alla dvs bränsle, lambda och tändningsmapparna vara med tps i grafen eller ska någon mara map.
Sugmotor om nån inte läst från början. Har glömt hur jag gjorde på förra bygget.
En fråga till, borde det räcka med ett ”moppe bensinfilter” som plenumburk mellan insug och map sensorn? Det är väldigt litet hål i insugsuttaget.
Inte behöver jag väl koppla alla tre insugen?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 241
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Xs750 maxxecu racer

Inlägg av sylta nr1 »

Oj, har listat ut att alla tre insugen ska kopplas ihop i plenum burken för att få ett bättre medelvärde till map sensorn.
Men det är dåligt med info om huruvida alla eller bara bränslemappen ska vara tps i axeln? Hur ska man tänka?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Skriv svar