2,5mm Planad 530 spikar
Re: 2,5mm Planad 530 spikar
En sak som jag inte tror varit uppe i dessa trådar är squishavstånd och squishytornas storlek och ibland lutning.
Det finns flera gamla trådar på forumet om squish.
Sök och läs om ni inte är insatta i vad det är och hur det fungerar.
Squishytan ökar ofta när man planar eftersom förbränningsrummets sidor lutar.
Stor yta och tight squish spikar lättare.
Det verkar finnas en hyfsad samsyn på att risken för spik ökar om squishytorna är plana och avståndet mellan kolven och toppen är mellan 1-2,5 mm.
Squishavstånd som är mindre än 1 mm eller större än 2,5 mm är oftast bättre.
En annan typ/fabrikat på topplockspackning kan påverka squishavståndet.
Och som någon skrev i tråden, vassa kanter är inte bra.
Det kan även småspika på sidan av kolvtoppen ovanför översta kolvringen. Då brukar ytan på kolven just där bli som grovt sandpapper
Det finns flera gamla trådar på forumet om squish.
Sök och läs om ni inte är insatta i vad det är och hur det fungerar.
Squishytan ökar ofta när man planar eftersom förbränningsrummets sidor lutar.
Stor yta och tight squish spikar lättare.
Det verkar finnas en hyfsad samsyn på att risken för spik ökar om squishytorna är plana och avståndet mellan kolven och toppen är mellan 1-2,5 mm.
Squishavstånd som är mindre än 1 mm eller större än 2,5 mm är oftast bättre.
En annan typ/fabrikat på topplockspackning kan påverka squishavståndet.
Och som någon skrev i tråden, vassa kanter är inte bra.
Det kan även småspika på sidan av kolvtoppen ovanför översta kolvringen. Då brukar ytan på kolven just där bli som grovt sandpapper
-
- Lite mer laddtryck
Värdefulla tips!
Jag försökte läsa på om squish igår men blev inte riktigt klok. Finns det några rekommenderade packningar med mindre squishavstånd?
Sökfunktionen verkar fungera lite konstigt. Man får bara en sida med länkar fast det finns hundratals fler. Det märkar man om man ändrar på sorteringen. T.ex. nyaste först jämfört med äldsta först. Kan också vara bättre att söka på trådar i stället för sökord.
Men här är ett par trådar där squish/klämspalt diskuteras av de mer kunniga på forumet. Den första är på 2 sidor, den andra på 17 sidor. Men så går den ganska mycket mer på djupet också.
viewtopic.php?t=95388&hilit=squish
viewtopic.php?t=13949&hilit=squish
Om packningar - testa o fråga Jens Gustavsson vad han rekommenderar
Men här är ett par trådar där squish/klämspalt diskuteras av de mer kunniga på forumet. Den första är på 2 sidor, den andra på 17 sidor. Men så går den ganska mycket mer på djupet också.
viewtopic.php?t=95388&hilit=squish
viewtopic.php?t=13949&hilit=squish
Om packningar - testa o fråga Jens Gustavsson vad han rekommenderar
Okej. SÅ squish. Läst på lite om det. Det är då alltså att man "klämmer" ihop bränsleblandningen i förbränningskammaren i hopp om att leda det till tändstiften på bästa lämpliga sätt ur syftet av att få en bättre förbränning. Mer/bättre turbulens, snabbare förbränning (mer effekt) och bättre kylning då man fokuserar förbränningen mer mot mitten av kolven (?).
Vilken "squish" bör man eftersträva då i en planad och trimmar b230f? Finns det någon gräns på hur lite squish man kan uppnå? Mindre squish låter ju bättre, men när börjar kolvarna ta emot i ventilerna? Är det enbart fysisk kontakt som hindrar en mindre squish? Eller finns det någonting annat som hämmar?
Vilken "squish" bör man eftersträva då i en planad och trimmar b230f? Finns det någon gräns på hur lite squish man kan uppnå? Mindre squish låter ju bättre, men när börjar kolvarna ta emot i ventilerna? Är det enbart fysisk kontakt som hindrar en mindre squish? Eller finns det någonting annat som hämmar?
-
- Lite mer laddtryck
Hur tight squish beror på hur mycket kolven vickar i topp, med stort spel mellan kolv o cylinder så rör den sig ganska mycket, ju högre varv, desto mer rör sig kolven.
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Hur går jag tillväga om jag vill mäta mitt squish?
men när börjar kolvarna ta emot i ventilerna?
Kolvarna skall bara kunna ta i ventilerna om kamaxeln är felinställd. Aldrig annars. Lodrätt upprättstående ventiler ger stora marginaler. Snedställda / vinklade ventiler ger små.
Om squishen är alldeles för tight tar kolvarna i topplocket, ut mot kanten i förbränningsrummet där det brukar finnas en plan squishyta. Är man säker på att kamaxeln står rätt och man kan dra runt motorn med åtdragna topplocksbultar för hand utan att det tar stopp så kan man starta den och låta den gå på tomgång. Varvar man upp den lite försiktigt hör man om det tar i. Speciellt på högre varv.
Man mäter var toppen på kolvarna är när de är i sitt högsta läge. Hur många tiondelar de sticker upp över - eller ligger under - packningsytan på blocket. Det kan skilja mellan de olika kolvarna i en motor.
Sen mäter man hur tjock en hopdragen topplockspackning är.
Topplockspackningens tjocklek minus hur mycket den kolven sticker upp mest (eller plus hur mycket den ligger under packningsytan) = squishavståndet.
Kolvarna skall bara kunna ta i ventilerna om kamaxeln är felinställd. Aldrig annars. Lodrätt upprättstående ventiler ger stora marginaler. Snedställda / vinklade ventiler ger små.
Om squishen är alldeles för tight tar kolvarna i topplocket, ut mot kanten i förbränningsrummet där det brukar finnas en plan squishyta. Är man säker på att kamaxeln står rätt och man kan dra runt motorn med åtdragna topplocksbultar för hand utan att det tar stopp så kan man starta den och låta den gå på tomgång. Varvar man upp den lite försiktigt hör man om det tar i. Speciellt på högre varv.
Man mäter var toppen på kolvarna är när de är i sitt högsta läge. Hur många tiondelar de sticker upp över - eller ligger under - packningsytan på blocket. Det kan skilja mellan de olika kolvarna i en motor.
Topplockspackningens tjocklek minus hur mycket den kolven sticker upp mest (eller plus hur mycket den ligger under packningsytan) = squishavståndet.
Finns det något sätt att göra det här utan att plocka isär toppen?quattro skrev: ↑lör jun 21, 2025 6:01 pm men när börjar kolvarna ta emot i ventilerna?
Läste om svetstråd/lödtenn som man sticker ned i tändstiftshålet. Mäter sedan hur tunn den är.
På en b230 vänder kolvarna i däckkanten på blocket det kan va +- 0,10mm kanske beroende på hur blocket bearbetats men större skillnad har ja nog inte sett där jag mätat så då blir squishmåttet toppackningens tjocklek ofta då kring 1,2mm.
Jag har genom planing av blocket gått ner till 0,8mm på flera motorer utan problem.
Har rivit isär en folkracemotor där det var 0,55mm imellan där hade kolvarna tagit I toppen tills en kolv gått sönder och låg i bitar i oljetråget.
Sen skiljer det ju givetvis om man byter kolvar stakar vev olika kolvspel osv hur mycket kolvarna vickar och flex i delarna
Jag har genom planing av blocket gått ner till 0,8mm på flera motorer utan problem.
Har rivit isär en folkracemotor där det var 0,55mm imellan där hade kolvarna tagit I toppen tills en kolv gått sönder och låg i bitar i oljetråget.
Sen skiljer det ju givetvis om man byter kolvar stakar vev olika kolvspel osv hur mycket kolvarna vickar och flex i delarna
Bra info!CÅ skrev: ↑mån jun 23, 2025 8:49 am På en b230 vänder kolvarna i däckkanten på blocket det kan va +- 0,10mm kanske beroende på hur blocket bearbetats men större skillnad har ja nog inte sett där jag mätat så då blir squishmåttet toppackningens tjocklek ofta då kring 1,2mm.
Men var bör man vara då enligt er som kanske lekt mer med squish för bästa prestanda? Varierar väl motor till motor, men om vi säger att grunden är kring 1.2mm. Hur många mm vill man sikta på för att få en allmänt bättre squish?
Utan överladdning skulle jag säga så lågt det bara går utan att ta i på värre sortens motor med någon säkerhetsmarginal för övervarv om inte det finns varvstopp
Man får mer virvlar mm då kolven går närmare toppen som hjälper att sprida förbränningen och mer av bränsleblandningen nära stiftet så det tänder snabbare.
Sänker man måttet får man också sänka tändningen några grader exakt hur mycket bara squishen ändrar vet jag inte då kompförhållandet ökar samtidigt
Har man överladdat med högre laddtryck kan man få ha ett större mått eller svarva kolvarna så man får ett ökande mått in mot förbränningsutrymmet speciellt på ett spikkänsligt bränsle för att elda lagom snabbt istället för snabbast möjligt och bli spikbegränsad
Man får mer virvlar mm då kolven går närmare toppen som hjälper att sprida förbränningen och mer av bränsleblandningen nära stiftet så det tänder snabbare.
Sänker man måttet får man också sänka tändningen några grader exakt hur mycket bara squishen ändrar vet jag inte då kompförhållandet ökar samtidigt
Har man överladdat med högre laddtryck kan man få ha ett större mått eller svarva kolvarna så man får ett ökande mått in mot förbränningsutrymmet speciellt på ett spikkänsligt bränsle för att elda lagom snabbt istället för snabbast möjligt och bli spikbegränsad
Jag har då spenderat lite tid nu med bilen. Känns som att den börjat "köra in" sig. Eller så kan det ha och göra med att bensinen från Ingo äntligen är ute ur systemet. Lyckats få upp bilen nu till ungefär 32 graders förtändning utan att den spikar. Fick justera AE till och från, AFR och småinställningar. Går som en raket i jämförelse mot innan!
Fråga:
Hur många bar bör jag ha i cylindrarna?
Just nu har jag 15 bar i varje cylinder.
Avancerade kammen och den hamnade på 14 bar.
Orsak till spikningar?
Hur många bar bör jag ha i cylindrarna?
Just nu har jag 15 bar i varje cylinder.
Avancerade kammen och den hamnade på 14 bar.
Orsak till spikningar?
-
- Forumsberoende
Kammens tider påverkar den dynamiska kompression (typ när insugsventilen stänger?) vilket kanske är den kompression som säger mest hur det kommer fungera.
Borde det inte bli mer komp med avancerad kam? eller?
http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php
https://uempistons.com/p-28-effective-c ... calculator
https://www.hotrod.com/how-to/hrdp-0706 ... ompression
https://www.enginebasics.com/Advanced%2 ... namic.html
Lite exempel jag googlade fram
Borde det inte bli mer komp med avancerad kam? eller?
http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php
https://uempistons.com/p-28-effective-c ... calculator
https://www.hotrod.com/how-to/hrdp-0706 ... ompression
https://www.enginebasics.com/Advanced%2 ... namic.html
Lite exempel jag googlade fram