Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av blackadder »

Nu sög det till i vill-ha-tarmen.
Vad ligger det på för pris?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jens
I min mening borde ett riktigt rakt och gediget fixturbord vara en av de första investeringarna i en verkstad. Jag var också inne på ett DIY bord, men vi har ett sådant på jobbet och det är en besvikelse i jämförelse med ett riktigt och många av möjligheterna försvinner i min mening. Det mest ekonomiska alternativet är då att satsa på ett 22mm 1300x850 bord. Infästningsprincipen kräver både bra precision och rätt godstjocklek. Den lilla bordsskivan väger 250kg med cc 50mm mellan hålen och 270kg med diagonalt cc 100 mönster (ca 15-20% billigare än ett med cc50mm). Eftersom dessa bord är så stabila och raka så kan man köpa till förlängningar och vinklar mm som man skruvar fast i sidorna i alla möjliga konfigurationer =)

När man har ett riktigt fixturbord så kommer man hitta fler och fler användningsområden. Jag ska fixa lite filmklipp och bilder framöver, finns många idéer på hur man kan använda detta på sätt som kanske inte alla tänker på.

Blackadder, kul =) Priserna, är jag lite restriktiv med att skriva ut i en tråd som ligger kvar år efter år och det finns så många tillbehör och olika bord så det blir nog rörigt att lägga ut det här, men skicka gärna ett mail till info"at"m-tools.se så svarar jag. Ni kommer inte hitta något mer prisvärt bord med tillbehör, det lovar jag!

Med tanke på vad saker kostar idag så är priset kanonbra, bara man handlar en packe gips, OSB, några reglar och några lådor skruv mm så är man uppe i samma pengar typ. och då får man en produkt som är bearbetad i många steg med grym precision, hårdhet och finish. Jag slänger inte ur mig siffror på rakhet än, jag har ingen tillräckligt lång klassad rätskiva än för att verifiera det.

Jag är tyvärr ingen hejare på webbsidor än, men jag ska försöka få till en till hösten.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Nomad50
Lite mer laddtryck

Inlägg av Nomad50 »

Hej Simon,
Vad kul att ditt forum lever upp igen! Har saknat alla inlägg här.
Trodde att man fick ett mail eller nåt när nya inlägg finns, tydligen inte.
Nåväl, vad händer med vedmaskinen Simon?
//Sven
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ja, jag ska försöka liva upp tråden igen 😅

Vedmaskinen går, den senaste jag designade har jag inte byggt tyvärr. Jag har byggt massa verkstäder istället 😉

Det går inte lägga upp film direkt i forumet, annars kunde jag väl lagt upp en snutt på den gamla.

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Idag fick jag rivit av allt på motorn jag köpte på skroten till BMWn. Bytte från svänghjul till flexplatta flyttade över spridare och ventilkåpa. Sedan klämde jag ner motorn i bilen. När jag väl fått i motorn i bilen hittade jag bultarna till flexplattan och insåg att de inte var helt lika, de var nog lite kortare och sexkant istället för T60. Drog dem med loctite och rätt moment för flexplatta, det kändes som att de drog bra och inte bottnade i gängorna i veven, men jag blev lite orolig ändå 🤔 Äh, det ska nog funka...

Behöver köpa en ny vattenpump som har fläktinfästning och ett verktyg för att kunna flytta över svängningsdämparen från den gamla till den nya motorn, den var betydligt mycket fräschare.

Ihop med resten av prylarna imorgon och provstarta lite snabbt.😅

Finns en bra M47 topp, spridare mm. Om någon behöver. De var garanterat bytta på motorn jag köpte.
Bilagor
20250816_212550.jpg
20250816_171652.jpg
20250816_171648.jpg

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Fick lite feeling och provade att fräsa i ett skrotblock. Testade vevens frigång och med lite fräsning vid oljepumpsinloppet så gick den fritt. Bakre ramlagerläget har jag också fräst, det ska vara ett betydligt smalare lager än original, så det behöver fräsas bort på båda sidor i blocket.

Nu skulle jag haft en originalkolv med 22mm kolvbult så att jag kunde testat frigång för vevstaken också. Jag vet att jag kommer behöva slipa ur en del vid oljekanalen.
Bilagor
20250828_130504.jpg
20250828_130353.jpg
20250828_120410.jpg
20250828_103545.jpg

MVH/
Simon
Skriv svar