Förgasarproblem weber55

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Forumsberoende

Förgasarproblem weber55

Inlägg av »

Har en volvo folkracebil i bänken av värre sorten jag inte blir riktigt klok på så letar idéer.

Motorn består av b230 botten 405 topp med 46/38ca 220cfm in och 155 ut baserat på tidigare toppar jag flödat 40mm i inloppet.
Ca 12-1 i kompförhållande
Kamaxel 270 gr vid 1,27mm och 14,3 i lyft på insug 13,3 och 260gr vid 1,27mm på avgas 106gr nock ställd just under 5mm tdc.
Ca 115kg fjädertryck på fullt avgaslyft och 120 på insug dubbelfjädrar med aluretainers.
Långa ap insug och fajs 55 med 48mm halsring.
Problemet är att den snålar av så den slutar gå efter ca 5800varv som om den tömmer flotörhusen eller gnistan inte orkar med.
Jag vet att förgasarna är onödigt stora men dom köptes billigt och då det är till folkrace får priset styra.

I felsökningssyfte har jag bytt allt i tändväg nya stift kablar fördelarlock rotor brytare kondensator och en annan tändspole och dragit nya kablar imellan så det med säkerhet inte finns spänningsfall och provat knacka igen tändstiftsgapen från 0,9 till 0,6 och sen till 0,4 ifall gnistan släcks.
Sedan provat montera över hela fördelaren med allt från en annan bil där det fungerar ifall själva fördelaren skulle vara bekymret.
Generator finns och laddar.
Kör 30-32gr förtändning fullt utslagen och tomvarvar man kan jag inte se något fel på stroblampan.
Nollan kollad med indikatorklocka innan toppen monterades.

Jag har innan montering rengjort förgasarna och ställt flotörnivån på ca 12,5mm
Sedan under tiden bytt nålventiler (alla i storlek 250) satt tjockare brickor under dom för att få helt rak anliggning mellan ventil och flotör och ökat nivån till 11mm utan skillnad flotörerna känns lika tunga och känns inte kärva.
Har även fiskat upp vikterna till högfartsystemet och sett så kulorna ligger löst i botten.
Har provat acc munstycken från 45-60 och från 175h och 180l till 200h och 130l utan att det blir någon skillnad förutom under varvtalet då den börjar snåla ur provat f7 och f9 erör utan skillnad där problemet sker.
Har 2st biltemapumpar vid tanken och filterking vid förgasarna som håller 0,25bar på tomgång och sjunker aldrig under 0,20 på belastning har provat höjja till ca 0,35 utan skillnad sjunker då också ca 0,05 på belastning.
Har provat smyga upp och trampa fullt just innan det sker och provat stänga tändning och pumpar på full belastning
efter att ha våldhållit motorn på fulla varv några sek där problemet är och bränsle finns i flotörhusen då man lyfter locken.
Hade först ett grenrör med längre primär rör som är bytt mot ett så kallat steg 3 med 44prim och 51sek rör av normala längder. Bakom grenröret 2,5" och en ljuddämpare längst bak som går lysa igenom så inget släppt.

Körde först med weber org 65mm långa instickstrattar men har bytt till 55mm med 45mm längd utan skillnad

Det sitter oringsmellanlägg mellan insug och förgasare men dessa är rätt hårt dragna då det blir så lite anliggning med stora förgasare så det inte ska vilja läcka och motorn sitter monterad med hockey puckar så det blir endel vibrationer.

Då jag kör rullande landsväg inne i garage blir det ett ofantligt oljud så det är svårt att höra vad som sker.
Kan det vibrera så mycket så det blir skum av bränslet i förgasarna eller kan dom stora halsringarna göra att högfartsystemet inte öppnar? Det blir ca 195hk vid 6000 varv sedan går den så snålt att all effekt försvinner
Eller har någon en idé på något annat jag kan missa.
20250907_134238.jpg
Undre är afr kurvan börjar snåla ur vid 5800 från 12,5 till över 15 vid 6400 och vid 6600 är det afr 17
20250907_134229.jpg
Motorn i sin helhet
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Förgasarproblem weber55

Inlägg av Jens Gustavsson »

på vissa motorer är det viktigt med anti vibrations grejorna imellan förgasare och insug fungerar perfekt så det inte skummar.

F7 bruka oftast va bra mins inte huvud men typ 200 H kan man nog börja med

vilka flotörer är det ? plast mässing?
Forumsberoende

Inlägg av »

Har du fått samma symptom på någon motor om du tittar på lambdakurvan dvs att den reagerar som den tömmer flotörhusen eller hur har det visat sig om förgasarna vibrerar för mycket?
Jag har kört 200huvud 130 luft f7 och 60acc som fetast och enda skillnaden är att den går fett och dåligt under 6000 varv och då det blir istort sett ingen skillnad över 6000 varv mot 180h 180l och 45acc som att i förgasarna då jag började känns det långsökt att munstyckena är för små det är möjligen om undertrycket blir för lågt över halsringarna så aldrig högfartskretsen kommer igång.

Flotörerna är plast känns lika tunga och har följt instruktionerna så både stängning och fullt öppna blir rätt.

Det står liknande nivå i flotörhusen efter den stått på tomgång och gått en stund som efter en fullgasrepa tills den går snålt.
Jag har även med bakbromsen hållit fast den på 5500 varv och full belastning utan att den börjar snåla av innan det börjar lukta brända bromsar iaf.
Senast redigerad av den mån sep 08, 2025 4:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Thunderbo1t
Forumsberoende

Inlägg av Thunderbo1t »

Långsökt kanske men eftersom det är Fajs, kan det vara så att kanalen för bränsle till spridaren är för liten? Aldrig tittat på det så bara gissar.
Forumsberoende

Inlägg av »

Alla svar är bra då jag känner att jag har slut på idéer jag Rev lös förgasarna och insuget igår kväll ska gämföra spridarna och även resten av husen riktigt mot en weber och se om något är märkbart annorlunda
Thunderbo1t
Forumsberoende

Inlägg av Thunderbo1t »

Kan ju vara någon annan passage i förgasaren som begränsar bränslet också, råkade själv ut för en bränsleanslutning till en Holleyförgasare som hade mindre i.d. än nålventilen :shock:
kolvbult
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av kolvbult »

prova med tunnare e rör eller svarva ner kanske e för lite utrymme runt e röret, bara en tanke och som redan skrivet kolla så d inte skummar i gasaren
Forumsberoende

Inlägg av »

Jag är osäker på exakta tjockleken utan att kolla.
Men vore det ett sådant problem borde man märkt tydlig skillnad mellan f7 och f9 erör och båda borde räcka längre i effekt än till 200hk.
Jag har börjat gå igenom förgasarna mer grundligt utan att hitta något fel och slipat ner längre m8 bult med 10mm skalle så dom går dit med bättre vibrationsdämpning.
Jag hade tyvär inga lösa mindre halsringar till dco men lånar ev från ett par 48er och provar med det blir ju tyvär då en rejäl kant på spjällsidan då ja inte vill svarva dom för ett test men det borde ju göra skillnad.

Jens du skrev ju att det var viktigt på endel motorer att förgasarna hade vibrationsdämpningen men vad har du sett för symptom om det saknas?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ser ut som soppa torsk på höga varv som inte går att bestycka bort. har sett det extra tydligt på gammla B20 (4 motvikter) med super tunga M stakar på högre rpm. men även på andra motorer.

ibland kan man se om man kör utan ving mutter locken.
Forumsberoende

Inlägg av »

Okej då får jag hoppas att det gör hela skillnaden att få vibrationsdämpningen bättre.
Jag har provat utan locken men ser inte att det kommer ut något inte så det typ kokar över iaf.
Är kanske lättare att se i motorbänk än då man snabbt försöker luta sig fram i förarsätet och se genom en blästrad ruta
Thunderbo1t
Forumsberoende

Inlägg av Thunderbo1t »

Varför blir det magert om det vibrerar? Borde inte flottören sjunka som en sten om bränslet "skummar" och då gå fett? Ifrågasätter inte, bara undrar hur det går till?

För 35 år sen när jag monterad 45:or på B20 insisterade KG att jag måste köpa de där gummipackningarna och gummibrickorna för att dämpa vibrationerna, jag bara gjorde som han sa utan att tänka nå mer på det då, det var dock ett evigt underhåll av bytande av gummibrickorna :hihi:
Skriv svar