Reparation / ombyggnad Vintern 2024 - Vår 2025
Del.2
Nya kolvar från JE.
Här har vi haft flertalet mejlkontakter med både tekniker och konstruktörer på JE i USA som gjort flertalet beräkningar och sedan designat en helt ny kolv till oss.
Då vi har väldigt högt cylindertryck på denna motor så ville dom även att vi skulle gå upp i storlek på kolvbulten.
Tidigare hade jag 24mm Trend TP1 bultar och på mina nya kolvar är det 1,094” (27,8mm) TP1 bultar.
Nya vevstakar.
Även vevstakarna fick designas om då kolvbultsplaceringen på dom nya kolvarna ändrades och kolvbultsdiametern blev större.
Nya spridare på första steget.
Här byter jag ut mina Siemens Deka 2430cc spridare till Fueltech 240 PPH vilka klarar av 10bar i differenstryck med full kontroll på spridartiderna.
Ombyggnad av wastegaten på tryckröret.
Denna wastegate har jag för att släppa ut laddtryck kontrollerat direkt ifrån tryckröret när jag står på startlinjen.
När jag kör med denna wg på tryckröret under startförfarandet så har jag blockerat den andra wg som sitter på avgas genom att köra med 7kg tryck på hatten via mina mac-ventiler och kolsyraflaska.
Vilket resulterar i att jag utnyttjar avgasenergin fullt.
När jag sedan släpper kopplingen så går trycket på hatten på avgas wg ner till bestämt värde och på tryckrörs wg vänder ventilen så laddtrycket lägger sig på ovansidan av mebranet.
Med dessa uppdateringar med ny hatt + fjäderpaket så den klarar den nu att hålla 2,5kg laddtryck i starten.
Körningen på Mantorp fick vi lämna linjen med 2kg vilket inte räcker för att göra en bra start.
Jag återkommer om någon vecka igen med fler uppdateringar och bilder.
.
Volvo B230 8v 1842hp vid 4.85bar
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1842hp vid 4.85bar
Häftiga grejor! gillar att ni går upp i kolvbults storlek det är ofta en svag länk på riktigt höga effekter.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1842hp vid 4.85bar
Ihop sättning av maskin Våren 2025
Nu är det så långt kommit att det är dax att sätta ihop maskinen igen.
Först blir det till att slipa in kolvringarna till rätt ringgap.
På dessa kolvar kör jag med följande ringgap.
1:a 0,85mm
2:a 0,95mm
Sen blir det till att sätta ihop kolv med dom nya stakarna från R&R.
Aluminiumstakarna har ett litet stift som sticker upp för att hålla vevlagren på plats.
På bilden nedan ser ni min fixtur för att borra dessa ACL lager då dom inte finns att köpa med hål i.
Kolvringskonan har jag själv fått svarva då jag har uttag i blocket för mina fire rings.
Erland har gjort en översyn på toppen och snyggat till ventilsätena sätena efter varmkörningen på Mantorp.
Blev även en planing av toppen där vi plockade av minimalt med material.
Monterade toppen och mina stoppade i mina radius cam buckets och monterade kamaxeln med hjälp av mina egendesignade special verktyg.
Sen blev det dags att lägga motorn i bilen igen och återmontera all kringutrustning.
Efter detta så blev det uppstart och kontroll av ventilspel.
Och som vanligt så behövs en mindre justering av ventilspelet.
Återkommer lite längre fram hur det går med testkörning.
//Rickard
.
Nu är det så långt kommit att det är dax att sätta ihop maskinen igen.
Först blir det till att slipa in kolvringarna till rätt ringgap.
På dessa kolvar kör jag med följande ringgap.
1:a 0,85mm
2:a 0,95mm
Sen blir det till att sätta ihop kolv med dom nya stakarna från R&R.
Aluminiumstakarna har ett litet stift som sticker upp för att hålla vevlagren på plats.
På bilden nedan ser ni min fixtur för att borra dessa ACL lager då dom inte finns att köpa med hål i.
Kolvringskonan har jag själv fått svarva då jag har uttag i blocket för mina fire rings.
Erland har gjort en översyn på toppen och snyggat till ventilsätena sätena efter varmkörningen på Mantorp.
Blev även en planing av toppen där vi plockade av minimalt med material.
Monterade toppen och mina stoppade i mina radius cam buckets och monterade kamaxeln med hjälp av mina egendesignade special verktyg.
Sen blev det dags att lägga motorn i bilen igen och återmontera all kringutrustning.
Efter detta så blev det uppstart och kontroll av ventilspel.
Och som vanligt så behövs en mindre justering av ventilspelet.
Återkommer lite längre fram hur det går med testkörning.
//Rickard
.