Hvor høyt bensintrykk?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Turbotor
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 13, 2004 10:37 pm
Ort: Mosjøen, Norge

Hvor høyt bensintrykk?

Inlägg av Turbotor »

Hvor høyt bensintrykk skal man ha på SU/Stromberg gassere når de arbeider uten turbotrykk?
Tor

87 Audi 200 TQ 10V
68 VW variant, orginalbil
73 1303S 2.0 t4.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

en volvo 340 ska enligt misab ha 0,13 bar... dom föreslår minsta möjliga tryck utan effektförlust för att hålla minimal bränsleförbrukning osv...
så däromkring bör du nog kunna ligga
de andra tryckregulatorerna dom säljer har 0,10 eller 0,16 bars tryck, och är inställda från fabrik för man ska slippa pilla, det går ju självklart justera och mäta upp trycket... men nånstans mellan 0,13 & 0,16 alltså borde funka fint, beror väll på hur stor motorn är oxå hur du har justerat munstycket
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

su strombergarna ska ha ganska högt ca 0.4-0.6 bar
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm ok vad sitter för förgasare i 340 då? det är väll mest insprutarmotorer..?
vad vill en nyare gasare modell "pierburg" ha?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jens du har väll själv en malpassi tryckregulator?? men vilken modell?
finns det nån standard som går köra på i princip vilken motor som hellst eller är alla begränsade inom olika områden? det verkar ju vettigt att köra med en tryckklocka även om man köper en färdigiställd regulator för börjar man skruva har man ju ingen koll längre..

finns massa att välja mellan här, vilken är vettigast att köpa?
http://www.misab.se/tryckregulator.htm
går det inte använda den längst upp även till turbo? och vad spelar det för roll att det är 2 anslutningar på den? går väll lika bra att sätta en t-korsning om man har dubbla gasare?

på B21AT motorerna får förgasarna soppa med den vanliga mekaniska pumpen antar jag? borde det inte vara ganska ojämt bränsletryck med en sådan? nån som mätt trycket?
hur fungerar förgasarna om man höjjer trycket med elpump & tryckregulator, blir de nå fetare blandning med tanke på att det är flottör & grejjer går det trycksätta förgasaren överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hadde en fkt2 när jag hadde förgasare men de går utmärkt att andvända till en sugmotor också om man skiter i slangen till tryckröret på fjäder sidan, men det är lite jobbigare när man ska ha retur till tanken(men bättre). nu när jag har insprutning har jag en standard 740turbo regulator(3bar+laddtryck)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm ja fattade nog lite fel först men nu förstår jag lite bättre..
har du testat dom progresiva nångång? vad är det för bra med sådana eg förstår ja inte redigt.. spridarna måste väll flöda mer om trycket ökar, då måste man väll minska spridarnas "kapacitet" borde de inte bli helt fel blandningsförhållande annars? det går ju inte justera tryckökningen...? :roll:

ps grattis till 10an förresten :) fräänt :twisted:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

progressiva regulatorer är bra om man har för små spridare, men man måste mappa om styrenheten om det ska fungera bra. lite progressiv blir även vanliga regulatorer om man sätter slangen före laddluftkylaren.(tryckfallet)
Skriv svar