hur många bränslepumpar för 500 hk
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
hur många bränslepumpar för 500 hk
hejsan jag håller nu på med bränslesystemet till min 240
det sitter dubbla dellorto 48 på den som är trycksatta med en turbo regulator
jag landar kring 400- 500 hk
men ska jag ha 1 eller 2 insprutningspumpar
räcker en
jag har 10 mm bränslerör fram och 15mm retur
jag vill inte ha slut soppa på toppen så många förslag uppskattas
mvh björn
kommer nog att ladda kring 2 bar om det har någon betydelse av val av pump
det sitter dubbla dellorto 48 på den som är trycksatta med en turbo regulator
jag landar kring 400- 500 hk
men ska jag ha 1 eller 2 insprutningspumpar
räcker en
jag har 10 mm bränslerör fram och 15mm retur
jag vill inte ha slut soppa på toppen så många förslag uppskattas
mvh björn
kommer nog att ladda kring 2 bar om det har någon betydelse av val av pump
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
hallå i lådan nog måste någon väl veta detta
om jag stoppar dit 2 pumpar så kanske jag inte får ner bränsletrycket nog eller
och har jag bara 1 så kanske den inte pumpar soppa så det räcker
pumparna kommer från en b23e motor
vet dock ej siffrorna på pumpen
kom igen nu grabbar lite råd kan jag väl få jag kan ju inte vara den enda med detta bygge
om jag stoppar dit 2 pumpar så kanske jag inte får ner bränsletrycket nog eller
och har jag bara 1 så kanske den inte pumpar soppa så det räcker
pumparna kommer från en b23e motor
vet dock ej siffrorna på pumpen
kom igen nu grabbar lite råd kan jag väl få jag kan ju inte vara den enda med detta bygge
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
vet ikke hvor mye disse pumpene gir, men vanligvis gir er vel kapasiteten på pumpene litt i overkant av det motoren de er beregnet til kommer fra.
Tror nok at 2 slike pumper ikke strekker til for så pass mye som 4-500hk.
To pumper fra porsche 911 turbo burde funke bedre.
Tror nok at 2 slike pumper ikke strekker til for så pass mye som 4-500hk.
To pumper fra porsche 911 turbo burde funke bedre.
Tor
87 Audi 200 TQ 10V
68 VW variant, orginalbil
73 1303S 2.0 t4.
87 Audi 200 TQ 10V
68 VW variant, orginalbil
73 1303S 2.0 t4.
Det är aldrig bra om motorn går för magert, därför är det bästa att ha en enda bränslepump att lita på för att mata till regulatorn direkt.
Det är vad jag hört/läst. Men jag funderar om man inte kan hitta på en enkel och billig lösning med ett par K-jet-pumpar.
Med ditt planerade effektuttag behöver du en rejäl pump. Det är inte många std pumpar som räcker till 300+ hk.
Allt beror förstås på vilket tryck du har vid högsta effektuttag, sånt förstår jag när det gäller vanlig insprutning men vid förgasare vet jag inte vilket systemtrycket blir..
/Mattias
Det är vad jag hört/läst. Men jag funderar om man inte kan hitta på en enkel och billig lösning med ett par K-jet-pumpar.
Med ditt planerade effektuttag behöver du en rejäl pump. Det är inte många std pumpar som räcker till 300+ hk.
Allt beror förstås på vilket tryck du har vid högsta effektuttag, sånt förstår jag när det gäller vanlig insprutning men vid förgasare vet jag inte vilket systemtrycket blir..
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
dubbla pumpar
Det du kan göra är att ordna så att den andra pumpen går in på högre laddtryck ex över 1kg.då monterar du bara pumparna sida vid sida och behåller backventilerna på bägge så att dom inte pumpar tillbaka in i varandra.sen har du bara en tryckgivare med seriöst elsystem till extrapumpen och kanske även en kontrolllampa som visar att pumpen startar.du kan använda samma retur om den är så grov som du säger (15mm).har själv funderat på att bygga ett sånt system

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
nu börjar det likna något grabbar
men är det någon som verkligen gjort detta
nästan alla på denna sida verkar ju köra med förgasare
så jag kan ju inte vara den första med detta problem
nog kanske det fungerar med en tryckvakt som startar en extrapump men det kommer ju bli av och på hela tiden i sinne så den lösningen tror jag att jag skippar
kom igen nu med förslag hellst någon med erfarenhet
arbetstrycket kommer inte ligga över 2,2bar för pumpen
hörde att k-jet pumpen pumpar soppa för 280 hk till en insprutare med mycket högre tryck än vad jag ska ha i min motor
men jag vet dock ej om det stämmer
hur har alla andra gjort
det måste ju finnas någon som ligger och lurar med lite info om detta
mvh björn
men är det någon som verkligen gjort detta
nästan alla på denna sida verkar ju köra med förgasare
så jag kan ju inte vara den första med detta problem
nog kanske det fungerar med en tryckvakt som startar en extrapump men det kommer ju bli av och på hela tiden i sinne så den lösningen tror jag att jag skippar
kom igen nu med förslag hellst någon med erfarenhet
arbetstrycket kommer inte ligga över 2,2bar för pumpen
hörde att k-jet pumpen pumpar soppa för 280 hk till en insprutare med mycket högre tryck än vad jag ska ha i min motor
men jag vet dock ej om det stämmer
hur har alla andra gjort
det måste ju finnas någon som ligger och lurar med lite info om detta
mvh björn
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
dubbla pumpar
Av de bilar som finns på sts och i umetrakten och som kör med förgasare använder alla 1 pump dvs jag, jens, simon mfl. Den pump jag har är från en ford 2,8. Du kan ju provflöda soppa systemet och räkna ut hur långt det räcker med en pump. Jens har nog formeln för det. Om du ska ha två pumpar så måste du bygga med tryckgivare annars så funkar inte bränsletrycksregulatorn pga att det blir för högt tryck om bägge går konstant. Du kan vrida ut justeringen helt och inget händer. Det finns några killar här runt ume som har en buggy med en extrem bmw turbomotor, dom har byggt med givare så jag vet att det funkar.

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ett altenativ jag har funderat på är MSD boost a pump volt regulator som höjer volten till pumpen från ca13volt/atm-20volt/2bar progresivt. med en sådan så klarar mog en stor K-jet pump över 500hk . se mer på MSD hemsidan. funderar kanse att göra en egen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Inga problem med att den ökade effekten i pumpen gör att den överhettar?
Iof är det bara när man har laddtryck som den höjer spänningen..
/Mattias
Iof är det bara när man har laddtryck som den höjer spänningen..
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
den ger bara högre volt på höga laddtryck, så överbelastning är nog inget problem.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/