hur många bränslepumpar för 500 hk

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

hur många bränslepumpar för 500 hk

Inlägg av Christoffersson »

hejsan jag håller nu på med bränslesystemet till min 240

det sitter dubbla dellorto 48 på den som är trycksatta med en turbo regulator

jag landar kring 400- 500 hk

men ska jag ha 1 eller 2 insprutningspumpar

räcker en
jag har 10 mm bränslerör fram och 15mm retur

jag vill inte ha slut soppa på toppen så många förslag uppskattas
mvh björn

kommer nog att ladda kring 2 bar om det har någon betydelse av val av pump
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

hallå i lådan nog måste någon väl veta detta


om jag stoppar dit 2 pumpar så kanske jag inte får ner bränsletrycket nog eller

och har jag bara 1 så kanske den inte pumpar soppa så det räcker

pumparna kommer från en b23e motor
vet dock ej siffrorna på pumpen

kom igen nu grabbar lite råd kan jag väl få jag kan ju inte vara den enda med detta bygge
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Turbotor
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 13, 2004 10:37 pm
Ort: Mosjøen, Norge

Inlägg av Turbotor »

vet ikke hvor mye disse pumpene gir, men vanligvis gir er vel kapasiteten på pumpene litt i overkant av det motoren de er beregnet til kommer fra.

Tror nok at 2 slike pumper ikke strekker til for så pass mye som 4-500hk.

To pumper fra porsche 911 turbo burde funke bedre.
Tor

87 Audi 200 TQ 10V
68 VW variant, orginalbil
73 1303S 2.0 t4.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är aldrig bra om motorn går för magert, därför är det bästa att ha en enda bränslepump att lita på för att mata till regulatorn direkt.
Det är vad jag hört/läst. Men jag funderar om man inte kan hitta på en enkel och billig lösning med ett par K-jet-pumpar.
Med ditt planerade effektuttag behöver du en rejäl pump. Det är inte många std pumpar som räcker till 300+ hk.
Allt beror förstås på vilket tryck du har vid högsta effektuttag, sånt förstår jag när det gäller vanlig insprutning men vid förgasare vet jag inte vilket systemtrycket blir..

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

dubbla pumpar

Inlägg av Magnus »

Det du kan göra är att ordna så att den andra pumpen går in på högre laddtryck ex över 1kg.då monterar du bara pumparna sida vid sida och behåller backventilerna på bägge så att dom inte pumpar tillbaka in i varandra.sen har du bara en tryckgivare med seriöst elsystem till extrapumpen och kanske även en kontrolllampa som visar att pumpen startar.du kan använda samma retur om den är så grov som du säger (15mm).har själv funderat på att bygga ett sånt system
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

nu börjar det likna något grabbar

men är det någon som verkligen gjort detta

nästan alla på denna sida verkar ju köra med förgasare
så jag kan ju inte vara den första med detta problem

nog kanske det fungerar med en tryckvakt som startar en extrapump men det kommer ju bli av och på hela tiden i sinne så den lösningen tror jag att jag skippar

kom igen nu med förslag hellst någon med erfarenhet

arbetstrycket kommer inte ligga över 2,2bar för pumpen

hörde att k-jet pumpen pumpar soppa för 280 hk till en insprutare med mycket högre tryck än vad jag ska ha i min motor
men jag vet dock ej om det stämmer

hur har alla andra gjort

det måste ju finnas någon som ligger och lurar med lite info om detta

mvh björn
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

dubbla pumpar

Inlägg av Magnus »

Av de bilar som finns på sts och i umetrakten och som kör med förgasare använder alla 1 pump dvs jag, jens, simon mfl. Den pump jag har är från en ford 2,8. Du kan ju provflöda soppa systemet och räkna ut hur långt det räcker med en pump. Jens har nog formeln för det. Om du ska ha två pumpar så måste du bygga med tryckgivare annars så funkar inte bränsletrycksregulatorn pga att det blir för högt tryck om bägge går konstant. Du kan vrida ut justeringen helt och inget händer. Det finns några killar här runt ume som har en buggy med en extrem bmw turbomotor, dom har byggt med givare så jag vet att det funkar.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

det bör ju endast bero på hur stora pumparna är, med 2st mindre pumpar paralellkopplade så bör inte flödet bli mkt högre än med en...jag åker för tillfället med en lånad 2.8 fordpump jag också, men kommer nog att åka 2mindre paralellkopplade nästa år....
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

kompisen körde med standard pumpar i sin moddade 240turbo,bromsades i bänk till 424hk,utan att soppan dattade av...så nog räcker de gamla k-jet pumparna en stund...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett altenativ jag har funderat på är MSD boost a pump volt regulator som höjer volten till pumpen från ca13volt/atm-20volt/2bar progresivt. med en sådan så klarar mog en stor K-jet pump över 500hk . se mer på MSD hemsidan. funderar kanse att göra en egen.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Inga problem med att den ökade effekten i pumpen gör att den överhettar?
Iof är det bara när man har laddtryck som den höjer spänningen..
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den ger bara högre volt på höga laddtryck, så överbelastning är nog inget problem.
Skriv svar