Jag har säkerligen många fel i konstruktionen av den här bilen, men planen var att bygga en B20 förgasarturbo för ganska lite pengar, så var snälla.
Mitt problem just nu är att jag inte får upp laddtrycket över 0,2 bar och det är först när jag ligger och varvar på 4000 varv som verkar vara max för min B20. Så den går inte riktigt så bra som jag skulle vilja. Motorn är visserligen en standard B20a med förstärkt topplockspackning. Kompet lämnar mkt att önska (11, 11 ,9.5, 10) men jag tycker ändå att det verkar konstigt att den inte varvar mer eller laddar mer. Är det nån som har några idéer? Jag har bara en böj från orginalgrenröret upp till Turbon, inte ett riktigt grenrör för turbon, jag har en Red Top bränslepump som bör bytas ut för att de visst inte ska orka, men den spikar inte än + Malpassi Tryckregulator. En Volvo R-sport AT-förgasare för 240. Turbon är en Garrett från en 740 TiC som inte gått så långt. Oljan tas från oljetryckskontakten och returen sitter i tråget.
Vad kan orsaka mitt dåliga laddtryck. Jag gissar på att det är för låga varv (4000rpm) och det kanske beror på en dålig A-kam, men det är ju inte så att jag känner för att byta den till en K ifall det inte hjälper.
Så, kort sagt; HJÄLP!
Bilder o lite mer fakta går att hitta på: http://xpress.mine.nu/volvov2/public/vi ... asp?id=346
Bygget är inte riktigt färdigt på dessa bilder, Intercoolern är inte inkopplad och inte heller slangarna till Laddtrycksmätaren och Dumpen (som inte heller sitter i).
Tackar på förhand, den här sidan har hjälpt mig med mycket i bygget av den här, och jag hoppas inte den tiden är över.
All heder åt Sävarturbo!
//Conny, Uppsala
B20 turbo laddar bara 0,2
Kollade lite snabbt på bilderna och jag ser iaf två potentiella fel. 1: du leder laddtryck ner i vevhuset genom slangen från insug till oljelocket. 2: rörklammret på tryckröret hållar väl knappast tätt? Nu sa du ju att bilen inte var riktigt klar på bilderna så du kanske redan har byggt om den biten?
Annars bör väl resten funka, även om downpipen verkar ligga lite tajt mot plenum.
Bränslepumpen måste du byta om du vill ladda nåt=)
Annars bör väl resten funka, även om downpipen verkar ligga lite tajt mot plenum.
Bränslepumpen måste du byta om du vill ladda nåt=)
Tack för det. Laddtrycket går inte ner i vevhuset. Det är därpå insuget som laddtryckmätaren numer är monterad. Men det kunde ha varit ett väldigt fel, så tack ändå. Rörklämman håller ihop rören tillsammans med Packningsmassa, så det bör hålla tätt. Dock så ska det byggas bättre till Intercoolern och svetsas ordentligt.
Och jag vet att avgashuset är lite väl nära plenumen... men visst borde avgasbandage fungera i det fallet? Eller måste jag flytta?
Vad ska jag ha för bränslepump då? En 740 TiC-pump? Skulle det funka t.ex?
Tack för tipsen, tyvärr var de inte vad jag behövde. Fortsätt spåna.
//Conny, Uppsala
Och jag vet att avgashuset är lite väl nära plenumen... men visst borde avgasbandage fungera i det fallet? Eller måste jag flytta?
Vad ska jag ha för bränslepump då? En 740 TiC-pump? Skulle det funka t.ex?
Tack för tipsen, tyvärr var de inte vad jag behövde. Fortsätt spåna.
//Conny, Uppsala
- marmander
- Forumsberoende
- Kontakt:
Hmm..
Tycker mig se precis samma sak som "M10".. slangen från vevhusventillationen går ju rätt in i insuget, samt som "pitebo" skrev, så har du ju ingen backventil till bromsservot.. sätt dit en backventil till bromsservot, och dra en rätt lång slang från vevhusventillationen till ex.vis avgassystemet
(om man gör det rätt, så kan du få en ejektorverkan och på så sätt få undertryck i vevhuset.. ska själv laborera lite med detta..)
Varför inte svetsa röret istället för att använda avgasklämma??
Som också tidigare är sagt, så kommer bränslepumen inte klara av att ge någon soppa alls vid ca 0.6 bars laddtryck (för det är väl ngt likn dom kan pumpa?)
till detta bygget kan du använda i princip vilken "insprutningspump" som helst.. ta vad du hittar.. om du vill ha användning för red toppen, så kan du ju använda den som förpump och bara lägga den andra i motorrummet, så slipper du krypa under bilen en gång till menar jag
Avgasbandage är jävligt effektivt, så det borde funka.. det är ju ändå inget seriöst bygge, så kör så det ryker
Lycka till!
Tycker mig se precis samma sak som "M10".. slangen från vevhusventillationen går ju rätt in i insuget, samt som "pitebo" skrev, så har du ju ingen backventil till bromsservot.. sätt dit en backventil till bromsservot, och dra en rätt lång slang från vevhusventillationen till ex.vis avgassystemet
(om man gör det rätt, så kan du få en ejektorverkan och på så sätt få undertryck i vevhuset.. ska själv laborera lite med detta..)
Varför inte svetsa röret istället för att använda avgasklämma??
Som också tidigare är sagt, så kommer bränslepumen inte klara av att ge någon soppa alls vid ca 0.6 bars laddtryck (för det är väl ngt likn dom kan pumpa?)
till detta bygget kan du använda i princip vilken "insprutningspump" som helst.. ta vad du hittar.. om du vill ha användning för red toppen, så kan du ju använda den som förpump och bara lägga den andra i motorrummet, så slipper du krypa under bilen en gång till menar jag

Avgasbandage är jävligt effektivt, så det borde funka.. det är ju ändå inget seriöst bygge, så kör så det ryker

Lycka till!
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Hmm.. så det är bra att ha undertryck i vevhuset? Har aldrig tänkt på det. Just nu är det öppet där så där går det inte in nåt övertryck. Har inte ens tänkt på bromsservot dock, en backventil kanske vore i sin ordning där.
Och som tidigare sagt så är det inte rätt rör som sitter på systemet nu, det ska dras till Intercoolern och svetsas ordentligt. Dock så bör det inte läcka nu under provrundorna.
Bränslepumpen sitter redan i motorutrymmet
Jag vet inte hur bra det är men soppa får den i alla fall.
Men jag har fortfarande inte hört några bra ideer på hur jag ska få upp laddtrycket. Kom igen, nån måste haft liknande problem.
En fråga till. Jag har "renoverat" fördelaren med nytt lock, rotor, brytarkontakt och kondensator... Men finns det ett rätt sätt att smörja om den på eftersom jag rengjort allting med bensin? Eller är det bara att täcka den med WD40 som en polare sa? Jag litar inte så mkt på vad polare säger...
Tackar
//Conny
Och som tidigare sagt så är det inte rätt rör som sitter på systemet nu, det ska dras till Intercoolern och svetsas ordentligt. Dock så bör det inte läcka nu under provrundorna.
Bränslepumpen sitter redan i motorutrymmet

Men jag har fortfarande inte hört några bra ideer på hur jag ska få upp laddtrycket. Kom igen, nån måste haft liknande problem.
En fråga till. Jag har "renoverat" fördelaren med nytt lock, rotor, brytarkontakt och kondensator... Men finns det ett rätt sätt att smörja om den på eftersom jag rengjort allting med bensin? Eller är det bara att täcka den med WD40 som en polare sa? Jag litar inte så mkt på vad polare säger...
Tackar
//Conny