Gröpa ur 530 förbränningsrum

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Gröpa ur 530 förbränningsrum

Inlägg av Markus »

håller på med ett litet turbobygge på en b230f.
har börjat kompsänka lite men undrar hur mkt jag ska gröpa ur toppen?
orginal är det väl 9.8:1? hur mycket borde jag sänka för att ladda ett 1bar ungefär?
hur mkt volym innebär det att ta bort? vad är orginalvolymen? mätte aldrig innan jag började fräsa :D
orginal:
Bild

så här ser de ut nu:
Bild

Bild

har tagit litegrann, hur mkt måste bort för att sänka kompen till ungefär 8:1?
handlar de om små mängder eller är de bara att gröpa?
ska jag gröpa ur som det gula jag markerat?
där jag markerat med blått är det som en instansning, vad är den till för, squishen va? ska jag spara den? vad händer om jag tar bort den?
blir de dum form på förbränningsrummet eller?
Bild


motorn ska i en 740gl -90
blir följande:
portad och urgröpt 530topp
hemsnickrat plenum
dubbla spridarrader, 214cc + 358cc
kkk k24, gamla varianten.
MegaSquirt II v3.0
blir att köra på e85 och har målet på 1bars laddtryck.

någon som har några kommentarer? bilder finns ifall någon är intresserad.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

många som läser men få som svarar, är det INGEN som slipat i en volvo topp?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo nog har man filat lite i sånna :wink: du behöver inte slipa nå mer på tändstiftsidan men ta mer på andra sidan, jag skulle dock inte ta så mycket som du ritat.

sen kan du ta bort så det blir mer som en 1/4 måne.


här fins bild!


http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... E4ningsrum
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Men Jens är bra att ta bort den stora kanten som finns där vid tändstiftet, den han just tagit bort? Och om jag förstod bilden rätt så ska man göra väggarna på förbränningsrummet lutande? Och klacken som finns på sidan där han inte portat, den är inte farlig att ta bort? (531)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tycker man ska ta bort den på turbomotorer som ska ladda lite mer se bild!


http://tott.ulkhyvlers.net/~mats/garage ... atour5.jpg
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Jens, ifall jag gör som du ritat så kommer ju squishen att försvinna? men med tanke på att jag redan förändrat utseedent på tändstiftssidan så lär väl inte squishen ha samma effekt längre?
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Tack för svaret Jens. Jag testar att göra likt på bilden då.
Efter jag pluggat på lite mera och läst lite av Graham Bell.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kalle_86 skrev:Tack för svaret Jens. Jag testar att göra likt på bilden då.
Efter jag pluggat på lite mera och läst lite av Graham Bell.
kopiera mitt cnc förbränings rum så funkar det garanterat.
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Dåså, slutdiskuterat. Tack för svar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska du ladda riktigt mycke så kan man fasa ned klämspalten lite okså men det behöver nog inte du.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Jens Gustavsson skrev:ska du ladda riktigt mycke så kan man fasa ned klämspalten lite okså men det behöver nog inte du.
hur mkt ska jag ta bort för att få under 8:1 i komp?
hur mkt gods ska bort för att de ska göra skillnad?
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

hur mkt ska jag ta bort för att få under 8:1 i komp?
hur mkt gods ska bort för att de ska göra skillnad?[/quote]

Mät. Mätglas och plexiskiva är det som gäller. Då VET du.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Har gröpt ur lite mera nu, tagit lite mer än bilden som Jens Gustavsson visar.
kommer med bilder imorgon.
ska mäta och se vad de blev för kompsänkning.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

har tagit tillräckligt mycket nu tycker jag.

Bild

Bild

Bild
Bild

lite skillnad från orginal blev det.

Vad tycks och tänks?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Ingen som kan säga att de liknar skit eller att kanske kan funka?
Skriv svar