Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende

Inlägg av jonnystrand »

Kameran är inte riktigt sjyst mot färgen, bättre ser de ut IRL!
så grönt i kameran är svart i verkligheten :P :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ikväll monterades bussningarna i framvagnen osså satte jag dit den på bilen! Blev mycket bra! Är nöjd! Har även påbörjat målning av vissa delar till bakvagnen. Känns lite surt dock att ja får vänta tills årsskiftet innan jag får delarna till diffen. Men då har jag tid på mig att fräscha upp den o lacka bakaxeln. Nåja, lite bilder.

Bild

Bild

Bild
Ska inte använda dessa bromsskivor, lånade dem av Fibban bara nu för monteringens skull.
Bild

Bild

Bild

Sådärja. Torsdag kan jag fortsätta igen, ser fram emot de! :D

8)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Är det Powerflex Nicke? Nu vet jag vart halva min lön försvan då jag sommnade på soffan hos dig. höhö :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

peppe skrev:Är det Powerflex Nicke? Nu vet jag vart halva min lön försvan då jag sommnade på soffan hos dig. höhö :)
Superflex är de! ;) Hehe, när somnade du i min soffa? :P När var du här sist? ;)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Nicke Nyman skrev:
peppe skrev:Är det Powerflex Nicke? Nu vet jag vart halva min lön försvan då jag sommnade på soffan hos dig. höhö :)
Superflex är de! ;) Hehe, när somnade du i min soffa? :P När var du här sist? ;)
Typ 100 år sedan, när var jag någonstans sist?

Dags att ta sig i kragen kanske...
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

peppe skrev:Dags att ta sig i kragen kanske...
De tycker jag! 8)
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ikväll kan ja väl inte skryta över vad som blev gjort men lite vart de gjort iaf. Bärstagen bak och tvärstaget fick sina bussningar monterade. Byggde i ordning en krängningshämmare bak som jag personligen tycker blev riktigt bra. Bilder nedan givetvis. Börjar bli kallt i garaget nu så vi måste fixa ett värmeaggregat ganska snart känner ja.

Bild

Bild

Bild

Bild

De var väl de då. Väntar på delar till diffen och de verkar inte som om de kommer förns årsskiftet, känns smådrygt men så kan de vara. Får vänta med montering bara, inte värre än så.

8)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

de ser bra ut de där nicke.. ja skulle vilja ha dit en sån där hämmare bak på min, dom ligger lackade men orkar nog inte slänga dit dom förrens i vår.. den går ju köra utan :)
finns viktigare problem just nu för min del.. fortsätt skruva! idag har ja bytt ena motorkudden de tog hela eftermiddagen, sånt är ju kul! :evil:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De är lite klurigt med motorkuddarna på Volvo tycker ja me...

Ska fixa en till krängare likadan som denna som Filip ska ha! Tror de blir MUMMA! :D
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

speciellt om man har en motorbalk från en 75a men motorfästen från en 140 :) då får man bygga egna distanser osv, en jääävla massa bultar fick ja lossa för att få ihop skiten men nu lär de väll hålla tills i vår hoppas ja då blire ju ny framvagn & nya fästen, ja kör ju oxå superflex, tänkte köra dubbla hämmare bak & fram ja oxå.. va ska du ha för dämpare fjädrar? ja kör biltemas 245 husvagnsfjädrar bak & turbo fjädrar fram, och sachs advantage gasdämpare, de lär duga skulle ja tro :roll:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

larsat skrev:speciellt om man har en motorbalk från en 75a men motorfästen från en 140 :) då får man bygga egna distanser osv, en jääävla massa bultar fick ja lossa för att få ihop skiten men nu lär de väll hålla tills i vår hoppas ja då blire ju ny framvagn & nya fästen, ja kör ju oxå superflex, tänkte köra dubbla hämmare bak & fram ja oxå.. va ska du ha för dämpare fjädrar? ja kör biltemas 245 husvagnsfjädrar bak & turbo fjädrar fram, och sachs advantage gasdämpare, de lär duga skulle ja tro :roll:
Jag åker med gula Koni Sport dämpare och Lesjöfors-fjädrar. Bra stumt blir de iaf. Fram åker jag med 23mm krängare, får väl hoppas att de håller. Annars får man väl smida till nåt där oxå. Men som ja förstått de hela är de nån sorts fjäderstål i krängningshämmarna. Svårt att bara smida nåt själv så. Men 23mm ska nog räcka, hoppas jag... Bak satt de bara 16 eller 18mm så nu har ja dubbla de. Borde räcka!

Ska fortsätta med målningen till veckan så man får göra bort de. Sen kanske lämna axeln i jan på ihopsättning!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fan haru vunne på lotto lr? du öööser ju ut stålar 8)
m10tic
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av m10tic »

han e sån..... 8)
/Peter
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

larsat skrev:fan haru vunne på lotto lr? du öööser ju ut stålar 8)
Näe, ja smörar för frugan o ler fint när ja ska handla speedparts.

m10tic skrev:han e sån..... 8)
/Peter
Jepp, sämst ekonomi har ja... :P
Strand
Lite mer laddtryck

Inlägg av Strand »

snyggt nicke!

de flesta flänsarna du önskade ligger färdigskurna på jobbet i skrivande stund..
Låst