Ska nu ,efter att jag blivit uppmanad, sätta opp en tråd om mitt turboprojekt.. Projektet är mitt första turbofifflande, så brorsan (TurboToffi här på forumet) har medverkat en HEL DEL med tidigare kunskaper å erfarenheter!!

Offret, eller ska vi säjja projektbilen e en Lada 1200L av årsmodell -85.. Med andra ord en RIKTIG PÄRLA!!!

Köpte den billigt av brorsan som först hade den som "tillfällig" bil..

När jag köpte den såg den ut ungefär såhär..
Det mesta var ihopkrånglat av en tidigare ägare som inte var så händig..

Efter en hel del fixande med både insidan å utsidan fick jag med hjälp av brorsan bilen att se ut såhär..!!
Denna bil blev nu min "förstabil" när jag fick körkortet våren 2005... Ännu hade jag då inga planer på turbobygge.. Körde hela sommaren, vintern å in på vårkanten, innan det började klia i fingrarna.. Började nu bli sugen på att skrämma opp Ladan en aning...

I början av sommaren 2006 började brorsan då samla på sejj en del begagnade turboingredienser som behövdes för en liten turbokonvertering.. Bla Saab 9000 turbo, Dellorto DRLA 40 förgasare, Nissan 200sx IC, dumpventil från nån Volvo..mm mm...
Bilen var min enda bil.. alltså den va min bruksbil, pga dålig ekonomi som fattig studerande.. (hade nyss blivit utexaminerad fordonsmekaniker när vi rev igång me turbobyggande) Så vi planerade projektet så att vi gör så manga detaljer som möjligt färdiga för montering, så e bilen så kort tid som möjligt ur bruk...
Under lediga sommarkvällar började vi snickra ihop lite delar såsom:
Grenrörsadapter:

Tryckbox för Dellorton:

Samt en insugsadapter från Dellorton till original-insuget:

De va lite kort å gott om de..
Steg för steg fixade vi allt som behövdes..Ni vet, sånt som oljereturi tråget, bränsleretur i tanken, downpipe ihop till originalavgassytemet (tillsvidare)..mm mm..
Så tills en dag när det mesta var klart å jag å brorsan hade en veckas ledigt från jobbet, så började vi montera alltsammans.. tog ca en hel dag att få ihop allt, samt göra sånt som gick att tillverka först när allt annat var monterat..

Vi hamnade oxå att göra om motorhuven en aning för att få rum med allt..

Här var det klart för första uppstarten..
Första uppstarten förlöpte smärtfritt..bilen gick bra på tomgång...Hade haft den monterad tidigare utan turbo å ställt in tomgången med avgastester.. Lite slö reaktion på gasen bara.. Tog en provtur...Fick den att ladda 0,2bar.. Åkte tillbaka till garaget å kom fram till att gasstaget var fel konstruerat så den fick inte mer än drygt halvgas.. dessutom konstaterades att insugspackningen mellan insuget å adaptern läckte så då tog vi godnatt av Ladan för klockan var ganska mycket..
Tog nya tag dan efter å tog loss förgasare med adapter å brorsan åkte till en bekant som planade adaptern åså plockade jag ihop allt igen..
Nu gick den lite bättre..lite ryckig vid gaspådrag ennu men nog bättre än tidigare.. Fick den nu att ladda 0,45bar.. Gick rätt bra..Satte senare i lambdasond å mätte den med multimeter..(bonnteknik ja vet) bytte till lite större huvudmunstycken för den gick lite snålt.. Nu gick den rätt bra..

Körde då med bilen såhär i ca 1 1/2 till 2 månader..
Den gick utan andra problem än att bilen började blåryka mer för varje dag.. Turbon vi handlat på oss visade sejj var SKITSLUT!!!

Till sist tog jag mejj i kragen å skaffade en nyrenoverad Nissan Bluebird turbo som passade på samma flänsar..
Tog då en dag itu med turbobytet samtidigt som jag hade inköpt styvare motorfästen som jag skulle montera samtidigt..

Nya motorfästena..

Samt ett nytt, större luftfilter..

Visade sejj redan när jag demonterat diverse laddtrycksslangar att den läckt rätt så mycket olja ur turbon..

Turbon hade läckt både utåt och inåt så innerskärmen hade oxå fått sejj en rejäl impregnering....

Tjaaa.. motrofästenas "bäst-före-datum" hade nog gått ut för ett bra tag sen..

Här börjar motorrummet ta form igen med nya motorfästen å ny turbo på inkommande..

Putsad å klar för montering..

Många timmars slit senare..

Böt olja å oljefilter å provstartade sen bilen.. Gick nog braa... Drog ut på en provtur... Eftersom wastegatestaget var justerbart på Saabturbon men ojusterbart på Bluebirdturbon så laddade turbon själv nu bara drygt 0,3bar.. Ingen blårök alls från spisen..

Några dar senare köpte jag hem en pysventil från den lokala pneumatikaffären för att kunna höja laddtrycket en aning.. Höjde då trycket till 0,5 bar..

Körde då åter en tid med bilen dagligen.. Ingen märkbar mängd olja drog den om man jämför med tidigare..(ca 1l olja/1000km)

Så en dag for vi till Markus Sundsten för att få bilen bänkad..
Vi hade i ett tidigare skede varit och bänkat bilen original för att sen få jämföra.. Då gav den brutala 56hk i motorn..!!

Nu fick vi den att springa opp till 125hk i motorn på 0,6bars laddtryck...tyvärr så försvann varvtalet vid ca 4000varv så vi fick bara opp effekten å inget varvtal eller vridmoment...

Tog dock ett kort på dataskärmen efter en lyckad 0,5bars repa..
Dålig bild men effekttoppen var ennu inte uppnådd vid 5500varv där vi släppte gasen... men vid 5500varv gav den ca 110hk i motorn å ca 160Nm i vrid..
Var HELT nöjd med det resultatet med tanke på att jag fick mer än 100% effektökning vid 0,6bars laddtryck..

Har nu som senast oxå fixat ett hemmabyggt avgassystem i 2" hela vägen från turbon och en Simonsdämpare med kromat utblås..

Hade ju före bara original systemet efter downpipen så nu flödar det vel något bättre...
Det var då så här långt allt jag har att berätta.. ursäkta att allt nu kom i ett å samma inlägg.. Orkade inte dela opp det när allt skrevs på samma gång.. hoppas ändå att nån orkar läsa allt..!!

Kommentarer, tips å råd mottages gärna!!

Hör naturligtvis av mejj när mer sker...!!!