Lada 1200 TIC -85 (Nu provstartad med MegaSquirten)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Lada 1200 TIC -85 (Nu provstartad med MegaSquirten)

Inlägg av Russian Tuning »

Hejj på er alla turbonötare! :)
Ska nu ,efter att jag blivit uppmanad, sätta opp en tråd om mitt turboprojekt.. Projektet är mitt första turbofifflande, så brorsan (TurboToffi här på forumet) har medverkat en HEL DEL med tidigare kunskaper å erfarenheter!! :)

Offret, eller ska vi säjja projektbilen e en Lada 1200L av årsmodell -85.. Med andra ord en RIKTIG PÄRLA!!! :)
Köpte den billigt av brorsan som först hade den som "tillfällig" bil..

Bild
När jag köpte den såg den ut ungefär såhär..
Det mesta var ihopkrånglat av en tidigare ägare som inte var så händig.. :P

Bild
Efter en hel del fixande med både insidan å utsidan fick jag med hjälp av brorsan bilen att se ut såhär..!!
Denna bil blev nu min "förstabil" när jag fick körkortet våren 2005... Ännu hade jag då inga planer på turbobygge.. Körde hela sommaren, vintern å in på vårkanten, innan det började klia i fingrarna.. Började nu bli sugen på att skrämma opp Ladan en aning...

Bild
I början av sommaren 2006 började brorsan då samla på sejj en del begagnade turboingredienser som behövdes för en liten turbokonvertering.. Bla Saab 9000 turbo, Dellorto DRLA 40 förgasare, Nissan 200sx IC, dumpventil från nån Volvo..mm mm...

Bilen var min enda bil.. alltså den va min bruksbil, pga dålig ekonomi som fattig studerande.. (hade nyss blivit utexaminerad fordonsmekaniker när vi rev igång me turbobyggande) Så vi planerade projektet så att vi gör så manga detaljer som möjligt färdiga för montering, så e bilen så kort tid som möjligt ur bruk...
Under lediga sommarkvällar började vi snickra ihop lite delar såsom:

Grenrörsadapter:
Bild

Tryckbox för Dellorton:
Bild

Samt en insugsadapter från Dellorton till original-insuget:
Bild

De va lite kort å gott om de..
Steg för steg fixade vi allt som behövdes..Ni vet, sånt som oljereturi tråget, bränsleretur i tanken, downpipe ihop till originalavgassytemet (tillsvidare)..mm mm..

Så tills en dag när det mesta var klart å jag å brorsan hade en veckas ledigt från jobbet, så började vi montera alltsammans.. tog ca en hel dag att få ihop allt, samt göra sånt som gick att tillverka först när allt annat var monterat..

Bild
Vi hamnade oxå att göra om motorhuven en aning för att få rum med allt..

Bild
Här var det klart för första uppstarten..

Första uppstarten förlöpte smärtfritt..bilen gick bra på tomgång...Hade haft den monterad tidigare utan turbo å ställt in tomgången med avgastester.. Lite slö reaktion på gasen bara.. Tog en provtur...Fick den att ladda 0,2bar.. Åkte tillbaka till garaget å kom fram till att gasstaget var fel konstruerat så den fick inte mer än drygt halvgas.. dessutom konstaterades att insugspackningen mellan insuget å adaptern läckte så då tog vi godnatt av Ladan för klockan var ganska mycket..
Tog nya tag dan efter å tog loss förgasare med adapter å brorsan åkte till en bekant som planade adaptern åså plockade jag ihop allt igen..
Nu gick den lite bättre..lite ryckig vid gaspådrag ennu men nog bättre än tidigare.. Fick den nu att ladda 0,45bar.. Gick rätt bra..Satte senare i lambdasond å mätte den med multimeter..(bonnteknik ja vet) bytte till lite större huvudmunstycken för den gick lite snålt.. Nu gick den rätt bra..

Bild
Körde då med bilen såhär i ca 1 1/2 till 2 månader..
Den gick utan andra problem än att bilen började blåryka mer för varje dag.. Turbon vi handlat på oss visade sejj var SKITSLUT!!!

Bild
Till sist tog jag mejj i kragen å skaffade en nyrenoverad Nissan Bluebird turbo som passade på samma flänsar..

Tog då en dag itu med turbobytet samtidigt som jag hade inköpt styvare motorfästen som jag skulle montera samtidigt..
Bild
Nya motorfästena..

Bild
Samt ett nytt, större luftfilter..

Bild
Visade sejj redan när jag demonterat diverse laddtrycksslangar att den läckt rätt så mycket olja ur turbon..

Bild
Turbon hade läckt både utåt och inåt så innerskärmen hade oxå fått sejj en rejäl impregnering....

Bild
Tjaaa.. motrofästenas "bäst-före-datum" hade nog gått ut för ett bra tag sen..

Bild
Här börjar motorrummet ta form igen med nya motorfästen å ny turbo på inkommande.. :)

Bild
Putsad å klar för montering.. :)

Bild
Många timmars slit senare.. :wink:

Böt olja å oljefilter å provstartade sen bilen.. Gick nog braa... Drog ut på en provtur... Eftersom wastegatestaget var justerbart på Saabturbon men ojusterbart på Bluebirdturbon så laddade turbon själv nu bara drygt 0,3bar.. Ingen blårök alls från spisen.. :) Allt gick bra:)

Några dar senare köpte jag hem en pysventil från den lokala pneumatikaffären för att kunna höja laddtrycket en aning.. Höjde då trycket till 0,5 bar.. :)

Körde då åter en tid med bilen dagligen.. Ingen märkbar mängd olja drog den om man jämför med tidigare..(ca 1l olja/1000km) :shock:

Bild
Så en dag for vi till Markus Sundsten för att få bilen bänkad..
Vi hade i ett tidigare skede varit och bänkat bilen original för att sen få jämföra.. Då gav den brutala 56hk i motorn..!! :P

Nu fick vi den att springa opp till 125hk i motorn på 0,6bars laddtryck...tyvärr så försvann varvtalet vid ca 4000varv så vi fick bara opp effekten å inget varvtal eller vridmoment...

Bild
Tog dock ett kort på dataskärmen efter en lyckad 0,5bars repa..
Dålig bild men effekttoppen var ennu inte uppnådd vid 5500varv där vi släppte gasen... men vid 5500varv gav den ca 110hk i motorn å ca 160Nm i vrid..
Var HELT nöjd med det resultatet med tanke på att jag fick mer än 100% effektökning vid 0,6bars laddtryck.. :wink:

Bild
Har nu som senast oxå fixat ett hemmabyggt avgassystem i 2" hela vägen från turbon och en Simonsdämpare med kromat utblås.. :wink:
Bild

Hade ju före bara original systemet efter downpipen så nu flödar det vel något bättre...

Det var då så här långt allt jag har att berätta.. ursäkta att allt nu kom i ett å samma inlägg.. Orkade inte dela opp det när allt skrevs på samma gång.. hoppas ändå att nån orkar läsa allt..!! :)
Kommentarer, tips å råd mottages gärna!! :):)
Hör naturligtvis av mejj när mer sker...!!!
Senast redigerad av Russian Tuning den sön jan 20, 2008 3:05 pm, redigerad totalt 3 gång.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

vilken solskenshistoria :D man blir glad helt enkelt,kul att det finns dom som vågar satsa på något ovanligt
vad händer framöver då?
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag saknar ord. :lol:

Eller nä.. Fränt!! :eclipsee_steering: :revs:

Har du någon G-tech prestanda? T.ex. slutfart+tid på 201/402 meter?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Skön historia skön bil, antar att bygg herren också är rätt cool. Vilket projekt.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

hehe riktigt skönt projekt! 8)
har du för framtida planer?
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck

Inlägg av TurboToffi »

Kan meddela att det i framtiden troligen kommer att komma ett liknande projekt härifrån...
Jag har också köpt en läcker Lada 1200L av samma modell... Dock helt originalt utseende med takställning och allt.
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

hehe nice :P
går även nån lada här som jag tror det ska bli turbo på :lol:
Användarvisningsbild
142_sebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av 142_sebbe »

hur har ni gjort med bränslet.
vad är det för bränslepump och regulator.
kan det vara så att det är original :wink:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Hehe det här var tufft!! Och schysst effektökning (/Litereffekt :P ) :)

Kommer du bygga vidare och försöka ta ur mer eller?

Lycka till med projektet!

Mvh
Cristofer
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Tackar allihopa för positiva kommentarer!! :)
Framtidsplaner frågar många... Tjaa vad ska jag sejja.. Så här långt har ja inga planer för bilen... rycker in i det militära nu i januari å där dröjjer jag mellan ett halvt å ett år, så under den tiden ska jag nog bara tuta å köra om inget allvarligt händer med bilen..
Kommer nog att behålla bilen även om jag efter militären köper en dyrare bruksbil.. Så efter "kriget" kan vad som helst hända!!! :twisted:
Russian Tuning
För mycket laddtryck

142_sebbe skrev:hur har ni gjort med bränslet.
vad är det för bränslepump och regulator.
kan det vara så att det är original :wink:
Bränsle får den via en Opel Calibra el-pump.. Malpassi bränsletrycksregulatorn sköter även sitt.. :)
Russian Tuning
För mycket laddtryck

mattias skrev:Jag saknar ord. :lol:

Eller nä.. Fränt!! :eclipsee_steering: :revs:

Har du någon G-tech prestanda? T.ex. slutfart+tid på 201/402 meter?
Har inte vart på strippen.. skulle haft möjlighet en gång.. men det blev inte av... :?
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Måste bara sätta opp en bild av pärlan i nutid.. Nytvättad å allt..!! ;) Gillar personligen den här bilden jättemycke..Bör nämnas att denna bild finns inramad ovanför min säng...!!! :D ÄKTA KÄRLEK!! :wink:

Bild

É hon inte vacker, så sejj..?? :lol:
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Kan ju tillägga även om kanske ingen e intresserad att jag bytte olja å oljefilter ikväll... Har hittills kört med en olja av märket Conoco..
Farsan kör med den oljan i sina grävmaskiner.. Det står "HD Fleet Supreeme Engine Oil 10W-30" på förpackningen till den..
Påstår absolut inte att den e dålig på nått sätt..
Men nu köpte jag Mobil 1 Super S, halvsyntetisk, 10W 40.. Den vet man ju iaf att e ämnad till det jag använder den till.. :P Tror inte att det spelar nån roll vad jag kör med för olja, men nått ska man vel bränna pengarna på.. :lol: :P
zajja
Forumsberoende

Lada 1200L "Turbolådan"

Inlägg av zajja »

Så cool bil:D
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Skriv svar