Jag håller på och skruvar på en gammal Opel motor (1100cc) och har fått lite huvudbry hur insuget skall byggas.
Tanken var att trycksätta en singel 40:ia DCOE för att mata detta monster.

Det som stör mina funderingar och beräkningar är att det är siamesportar på insuget, cyl 1&2 samt cyl 3&4 har gemensamma portar.
Iofs är detta inget besvär då insugen har en mycket bra utformning, nästan helt raka emot ventiltallriken (wedge chamber).
Jag tänkte mata varje siamesport med en förgasarhals och med en tändföljd på 1-3-4-2 så blir flödet genom (i min värld!)halsarna ojämnt.
Anar att det kan bli problem med att bränsle kan lägga sig i insugen vid låga gashastigheter.
Insugningsventilerna är små, endast 32mm och den minsta halsen till Weber 40 DCOE är 30mm. Kammen är orginal, kan inte värdena i huvudet, men kan givetvis skaka fram uppgifterna.
Så vad mitt aber är om denna set up kan fungera, eller använda annan förgasare med plenum.......
Vad tror ni? Kom gärna med tankar och funderingar.
Mvh Janne A