Siamesportar och Weber?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Siamesportar och Weber?

Inlägg av Janne A »

Hej alla!

Jag håller på och skruvar på en gammal Opel motor (1100cc) och har fått lite huvudbry hur insuget skall byggas.
Tanken var att trycksätta en singel 40:ia DCOE för att mata detta monster. :lol:
Det som stör mina funderingar och beräkningar är att det är siamesportar på insuget, cyl 1&2 samt cyl 3&4 har gemensamma portar.
Iofs är detta inget besvär då insugen har en mycket bra utformning, nästan helt raka emot ventiltallriken (wedge chamber).

Jag tänkte mata varje siamesport med en förgasarhals och med en tändföljd på 1-3-4-2 så blir flödet genom (i min värld!)halsarna ojämnt.
Anar att det kan bli problem med att bränsle kan lägga sig i insugen vid låga gashastigheter.

Insugningsventilerna är små, endast 32mm och den minsta halsen till Weber 40 DCOE är 30mm. Kammen är orginal, kan inte värdena i huvudet, men kan givetvis skaka fram uppgifterna.

Så vad mitt aber är om denna set up kan fungera, eller använda annan förgasare med plenum.......

Vad tror ni? Kom gärna med tankar och funderingar.

Mvh Janne A
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Minns att när vi höll på med singel fuggar på VW en ggn i tiden tillverkade vi egna halsringar på 26 å 28mm till såna installationer.
Men..
D E utanför vad weber mfl anser att deras fuggar skall arbeta emot.
Så..faen vet om d e så lyckat.
Hur som helst fick vi iaf anständig gång på skrotet.

Plenum e nog ingen dum ide,men räkna med att lägga en del bestyckningstid å att även E-röret mkt väl kan behöva ändras med plenum setup.
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Janne A »

Vi har samma funderingar i alla fall, jag tror oxå att plenum är rätt väg att gå för att få hyfs på eländet.
Att gå ner från 30mm på förgasarhalsarna har jag en vag aning om att det kan ställa till med mer problem än jag önskar.

Bestyckningen har jag inte räknat med att med att den skall lösas på en kafferast :wink: har lite hjälp av lambdasond och avgastemperaturmätning.

Som tur har man dragit på sig mängder med munstycken till DCOE genom åren, pengarna nerlagda i dessa sortimentslådor vågar jag inte tänka på :shock:

Jag får fundera på hur plenumet skall utformas............va f-n har man inte problem, så skaffar man sig :D
stefan j fd cab
Forumsberoende

Inlägg av stefan j fd cab »

kolla på nån hundkoje sida om turbomatning
dom har ju också siamesinsug
finns garanterat svar på nån sån sida
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hundkoja åkarna får ju offtast ut mest effekt med enkel högflödes su med david vizard insug.
stefan j fd cab
Forumsberoende

Inlägg av stefan j fd cab »

ja men det är väl som sugmotor
jaja men nån måste ju ha gjort det
Skriv svar