
Svetsa grenrör
Ursäkta jag lånar tråden lite, men vart köper ni kollektor när ni svetsar egna grenrör ? rinkabyrör har ju fina rörböjar men letar nu en bra kollektor.....
_______________________
http://nobbe.kicks-ass.net
http://nobbe.kicks-ass.net
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån maj 01, 2006 10:51 am
- Ort: Sibbhult
Bocka rör
Varför köpa rörböjar? åk ut till någon mekanisk verkstad & fråga om du/ni kan köpa lite rör av dom samt fråga om dom har någon rörbock som ni kan bocka till era rör i. dom allra flesta firmorna går med på att låna ut grejorna så länge man är hos dom & gör det & om man har tur så kan någon som jobbar där åsså hjälpa en ifall man behöver någon hjälp.
Jag ska göra extraktor till min bil. kommer att skära ut flänsen med plasma samt så kommer jag bocka rören & tig svetsa allt.
Jag ska göra extraktor till min bil. kommer att skära ut flänsen med plasma samt så kommer jag bocka rören & tig svetsa allt.
Annars när man punktat upp grenröret som man vill ha det så kan man ju fara till nån mekanisk verkstad där dom kan tiga ihop det med rotgas.
Har svetsat två grenrör med tigen och rotgas nu och dom har inte slagit sej det minsta. har iof använt 8mm flänsar och svetsat piporna för sej sedan svetsat dom i flänsarna. gick ypperligt
Har svetsat två grenrör med tigen och rotgas nu och dom har inte slagit sej det minsta. har iof använt 8mm flänsar och svetsat piporna för sej sedan svetsat dom i flänsarna. gick ypperligt
Jag har under en tid spanat in detta amerikanska företag som heter Burns Stainless och deras grejer ser grymt proffsiga ut.
De säljer ett flussmedelpå burk som är till för att ersätta rotgasen när man svetsar rostfritt.
Verkar ju bra mycket simplare och framförallt billigare än att fylla rören med argon. Bara att smaska dit lite klägg och köra.
Har en fråga också om utformningen av grenrör.
Vad det verkar är det inte hela världen att primärrören int är lika långa fram till kollektorn på turbomotorer.
Hur är det med utformning och placering av kollektorn? Det är väl rätt viktigt ändå?
Originalgrenröret är lite skumt på min bil. Bakom motorn fanns ingen plats för turbon så det är draget till sidan av toppen ovanför växellådan.
Hade lite problem att hitta en bild på bara grenröret, men här är en bild på var turbon sitter original:
http://www.205gti.com/pics/bram_ombouw/T16_068.jpg
http://405t16.free.fr/images/turbo/IMG_0765.JPG
Turbon borta:
http://405t16.free.fr/images/turbo/IMG_0767.JPG
http://405t16.free.fr/images/turbo/IMG_0766.JPG
Tydligen ska det grenröret räcka för iaf 300hk, men det har en lite skum fläns mot turbon.
Ett företag i holland har ett grenrör till salu som de kallar för Welders Nightmare där de strävat efter att göra piporna lika långa.
Mycket skumma böjar och grejer är resultatet.
Återigen till det med utformningen av kollektor och där fläns mot turbon sitter.
Så som DP-Engineering har utformat det är det en böj direkt efter kollektorn innan turbon.
Borde det inte vara bättre att sätta flänsen rakt på mot kollektorn såsom de lösa kollektorna som Burns Stainless säljer?
Exempelvis denna med fastsvetsad fläns:

Här är förresten en av deras kollektorer i genomskärning.

Så för mig med ont om plats bakom motorn har jag alltså tänkt att göra ungefär som DP-Engineering gjort:



Men med skillnaderna att jag struntar i att få rören lika långa utan mera att sikta på mjuka radier och avgashuset så rakt mot kollektorn som möjligt.
Eventuellt att jag som glad amatör köper en färdig proffsig kollektor och svetsar resten av grenröret och downpipe själv.
Tankar och tips på det?
De säljer ett flussmedelpå burk som är till för att ersätta rotgasen när man svetsar rostfritt.
Verkar ju bra mycket simplare och framförallt billigare än att fylla rören med argon. Bara att smaska dit lite klägg och köra.
Har en fråga också om utformningen av grenrör.
Vad det verkar är det inte hela världen att primärrören int är lika långa fram till kollektorn på turbomotorer.
Hur är det med utformning och placering av kollektorn? Det är väl rätt viktigt ändå?
Originalgrenröret är lite skumt på min bil. Bakom motorn fanns ingen plats för turbon så det är draget till sidan av toppen ovanför växellådan.
Hade lite problem att hitta en bild på bara grenröret, men här är en bild på var turbon sitter original:
http://www.205gti.com/pics/bram_ombouw/T16_068.jpg
http://405t16.free.fr/images/turbo/IMG_0765.JPG
Turbon borta:
http://405t16.free.fr/images/turbo/IMG_0767.JPG
http://405t16.free.fr/images/turbo/IMG_0766.JPG
Tydligen ska det grenröret räcka för iaf 300hk, men det har en lite skum fläns mot turbon.
Ett företag i holland har ett grenrör till salu som de kallar för Welders Nightmare där de strävat efter att göra piporna lika långa.
Mycket skumma böjar och grejer är resultatet.
Återigen till det med utformningen av kollektor och där fläns mot turbon sitter.
Så som DP-Engineering har utformat det är det en böj direkt efter kollektorn innan turbon.
Borde det inte vara bättre att sätta flänsen rakt på mot kollektorn såsom de lösa kollektorna som Burns Stainless säljer?
Exempelvis denna med fastsvetsad fläns:

Här är förresten en av deras kollektorer i genomskärning.

Så för mig med ont om plats bakom motorn har jag alltså tänkt att göra ungefär som DP-Engineering gjort:



Men med skillnaderna att jag struntar i att få rören lika långa utan mera att sikta på mjuka radier och avgashuset så rakt mot kollektorn som möjligt.
Eventuellt att jag som glad amatör köper en färdig proffsig kollektor och svetsar resten av grenröret och downpipe själv.
Tankar och tips på det?
Pug T16 (original än så länge)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
varför fuska med längderna?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
För att det känns som att jag blir tvungen att kompromissa med det utrymmet.
Dessutom efter ett otal sökande på alla möjliga motorrelaterade forum om just grenrör, som jag inte vet så mycket om, verkar det som att det inte är dödsviktigt med längderna på just turbogrenrör.
Eller är jag helt felinformerad?
Dessutom efter ett otal sökande på alla möjliga motorrelaterade forum om just grenrör, som jag inte vet så mycket om, verkar det som att det inte är dödsviktigt med längderna på just turbogrenrör.
Eller är jag helt felinformerad?
Pug T16 (original än så länge)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är viktigt, men klart är att en motor kan ge 4-500hk med ett kast grenrör också men vad skulle motorn gett med ett fint?kretslopp skrev:För att det känns som att jag blir tvungen att kompromissa med det utrymmet.
Dessutom efter ett otal sökande på alla möjliga motorrelaterade forum om just grenrör, som jag inte vet så mycket om, verkar det som att det inte är dödsviktigt med längderna på just turbogrenrör.
Eller är jag helt felinformerad?

desutom kan det bli jävulskt konstiga problem med mapningar/hålbarhet då olika cylindrar ger helt olika effekter.
lamdan kan visa rätta värden men vissa cylindrar går snålare och spikar och andra cylindrar går fett med låg effekt.(många jänkare fixar detta problem med att köra med superblyad bensin typ C16 som är förbjudet och kostar 70-100kr/L i sverge)
har du läst på detta forum?

eller detta http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 43&start=0
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jao, artiklarna har jag läst. Och kollat på bilder på en massa tillverkare såsom PeterGproduction

och hackeracing

Och det är väl så man vill få till det.
Men det är ju inte möjligt för en amatör som mig att lyckas med så få skarvar.
Och just utrymmet är det verkligen inte gott om när torpeden är alldeles bakom motor och det sitter en fördelningslåda precis bakom motorn längstner och en styrväxel och allt möjligt.
Men men, det går ju bevisligen att svetsa ett med lika långa rör som DP-Engineering gjort.
Är det nåt du verkligen tycker jag ska satsa på om jag vill få det att lira?
Effekten på vevaxeln jag tänkt mig taget ur det blå är ca 400hk. Dvs, dubbelt upp mot originaleffekten.
Men vad säger du om mitt svammel om böj efter kollektorns vara eller icke vara?
Jag ser på ditt långa grenrör (för det är ditt väl?) där avgashuset sitter rakt mot kollektorn. Men där ser det iofs ut som att du tar dig plats.


och hackeracing

Och det är väl så man vill få till det.

Men det är ju inte möjligt för en amatör som mig att lyckas med så få skarvar.
Och just utrymmet är det verkligen inte gott om när torpeden är alldeles bakom motor och det sitter en fördelningslåda precis bakom motorn längstner och en styrväxel och allt möjligt.

Men men, det går ju bevisligen att svetsa ett med lika långa rör som DP-Engineering gjort.
Är det nåt du verkligen tycker jag ska satsa på om jag vill få det att lira?
Effekten på vevaxeln jag tänkt mig taget ur det blå är ca 400hk. Dvs, dubbelt upp mot originaleffekten.
Men vad säger du om mitt svammel om böj efter kollektorns vara eller icke vara?
Jag ser på ditt långa grenrör (för det är ditt väl?) där avgashuset sitter rakt mot kollektorn. Men där ser det iofs ut som att du tar dig plats.


Pug T16 (original än så länge)
Ja, det kanske inte är så värst svårt egentligen.larsat skrev:allt spelar väll roll mer eller mindre, men en sån där kollector var ju inte speciellt billig & då måste man ha massa V-band clips & skit, svetsa en egen istället, lär duga!!
Hittade den här bildserien:
http://home.comcast.net/~engloid/collec ... ector.html
Pug T16 (original än så länge)