Tig svetsning
- storbäcken
- För mycket laddtryck
Tig svetsning
Någon här som kan funktionen på en sån??(vet ju att de finns många med kunskaper om de mesta här)
Har nämligen köpt en AGA 330amp AC/DC TIG svets. Men den fungerar inte som den ska.. Först när jag provade den så tände den bara på DC och man fick i stort sett knacka igång den som med en pinnsvets. Uppenbarligen så var det problem med högfrekvensen. Tog hem svetsen plockade lös stiften/tapparna till HF:en och planslipade dom.
Nu fungerar HF:en utmärkt, blir en blå blixt, men ja får den aldrig att tända. Har laborerat med gapet på HF:en men de blir ingen större skillnad.
Så nu till frågorna:
Hur ser förloppet ut på en TIG? Först skapar den en liten ljusbåge med högfrekvensen å vad händer sen?? Ett tidrelä som slår av å kopplar om till svetsning eller ska det bara bli en ordentlig ljusbåge tillslut??
Har den svårare att tända om man använder Mison istället för Argon?(har inte köpt nån gastub än)
Har nämligen köpt en AGA 330amp AC/DC TIG svets. Men den fungerar inte som den ska.. Först när jag provade den så tände den bara på DC och man fick i stort sett knacka igång den som med en pinnsvets. Uppenbarligen så var det problem med högfrekvensen. Tog hem svetsen plockade lös stiften/tapparna till HF:en och planslipade dom.
Nu fungerar HF:en utmärkt, blir en blå blixt, men ja får den aldrig att tända. Har laborerat med gapet på HF:en men de blir ingen större skillnad.
Så nu till frågorna:
Hur ser förloppet ut på en TIG? Först skapar den en liten ljusbåge med högfrekvensen å vad händer sen?? Ett tidrelä som slår av å kopplar om till svetsning eller ska det bara bli en ordentlig ljusbåge tillslut??
Har den svårare att tända om man använder Mison istället för Argon?(har inte köpt nån gastub än)
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!

- storbäcken
- För mycket laddtryck
Ja hade en stark aning att det kunde vara gasen, men tack då behöver jag inte jävlas mer förrän jag har köpt en Argon tubpalle skrev:Hej har jobbat som svetsare i många år och har för mig (99% säker) att du måste andvända Argon ! Den leder strömmen på nåt vis.
Hoppas det funkar då.
Har frågat på 5 olika forum och det är bara du som har svarat..
Tackar
/Johan
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!

- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
Jupp,å vad gäller vattenkylning så håll isär begreppen lite.
Vattenkylt pkt vs vattenkyld maskin.
Med vattenkylt slangpkt så slipper man sitta å vänta fär att saker å ting skall svalna efter att man kört i 10-15 min.
TIGa aluminium blir VARMT...
Samma slarvas d mkt med slipning av elektroder.
Syns direkt i smältan,då bågen blir svår att kontrollera med bibehållen precision.
Vattenkylt pkt vs vattenkyld maskin.
Med vattenkylt slangpkt så slipper man sitta å vänta fär att saker å ting skall svalna efter att man kört i 10-15 min.
TIGa aluminium blir VARMT...
Samma slarvas d mkt med slipning av elektroder.
Syns direkt i smältan,då bågen blir svår att kontrollera med bibehållen precision.
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Hallå, har nyss utbildat mig till svetsare, och en gång på skolan så tog gasen slut till tigen så vi snörde dit en mison 20tub bara på skoj.
Detta fungerade inte alls då den ej tände.( blixten bara sprang runt på plåten)
jag har då fått lära mig att man måset ha en spes gas som gör att den tänder.
men jag kanske har lärt mig fel
mvh fredrik
Detta fungerade inte alls då den ej tände.( blixten bara sprang runt på plåten)
jag har då fått lära mig att man måset ha en spes gas som gör att den tänder.
men jag kanske har lärt mig fel

mvh fredrik
- storbäcken
- För mycket laddtryck