b20 vs b18

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
ama tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: sön aug 01, 2004 9:20 pm
Ort: M-lund Småland
Kontakt:

b20 vs b18

Inlägg av ama tic »

vad är det för några för och nackdelar med att turbo konventera b18 gentimot en b20?
Volvo p1800 1966

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/
----------------------------------
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är väll ganska uppenbart, om du läser i gamla trådar står allt där..
b18 har tjockare cylinderväggar dom har 22mm kolvbult vilket gör att VW kolvar passar på dom gamla stakarna, nyare b20 har kassa vevstakar, däremot kan man använda M-stakar från B21/23 om man har kolvar med 24mm kolvbult.. om man borrar blocket till 92mm kan man köra med B21ET kolvar som ger lägre komp dessutom, finns många topppackningstjocklekar vilket underlättar för att få till det..
större motorvolym är ju alltid bra, ju nyare kolvar dessto bättre kvalitet osv allt står här & där
Skriv svar