Mitt projektarbete!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
wilhelm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön jun 05, 2005 6:15 pm
Ort: västerslätt umeå

Mitt projektarbete!

Inlägg av wilhelm »

Kan någon gissa vad det är? :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

början på en jetmotor?! :?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

puls jet motor??? någon typ av backventil iallafall .


eller en kompressor, eller en högflödes bränsle pump?? nä nu har jag gissat fel så det räcker :lol:
Användarvisningsbild
wilhelm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön jun 05, 2005 6:15 pm
Ort: västerslätt umeå

Inlägg av wilhelm »

Hah rätt! :)

En 300Nm ventilstyrd pulsejet.

Den är så gott som klart, en packning och lite annat Nasa hightech kvar så...

Men vi letar för fullt efter något som vi kan använda som packningsmatrial.
Ska dock tåla runt 600-700 grader i en oxiderande miljö :?
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

wilhelm skrev:Hah rätt! :)

En 300Nm ventilstyrd pulsejet.

Den är så gott som klart, en packning och lite annat Nasa hightech kvar så...

Men vi letar för fullt efter något som vi kan använda som packningsmatrial.
Ska dock tåla runt 600-700 grader i en oxiderande miljö :?
Går det inte göra en "stepcut" dvs göra en kant som sticker upp på ena och en "dike" i den andra och sen många bult runt bara?! ;)
Användarvisningsbild
wilhelm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön jun 05, 2005 6:15 pm
Ort: västerslätt umeå

Inlägg av wilhelm »

Jo alltså vi har bultmönstren klara osv.

Men eftersom röret blir glödhett så vill vi inte att värmen ska ledas in i ventilplattan och värma upp reed ventilerna som hoppar ca 100ggr/sek, dvs. då blir det härdsmälta. :)

Vi har funderingar på grafit av nått slag...
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

wilhelm skrev:Jo alltså vi har bultmönstren klara osv.

Men eftersom röret blir glödhett så vill vi inte att värmen ska ledas in i ventilplattan och värma upp reed ventilerna som hoppar ca 100ggr/sek, dvs. då blir det härdsmälta. :)

Vi har funderingar på grafit av nått slag...
Aaaa.. värmeavledande :? Kan bli svårt.. men det finns ju massvis med sidor på nätet som behandlar såna här pulsjetmotorer, borde ju finnas tips någonstans ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

samma motor typ som V1 misilen som hitler skickade mot london?

den slungades i väg av en ramp sen när den fått upp farten så började den pulsa 2800pulser/min ,

jag har ny läst en bok i ämnet (teknikkriget som förändrade värden) mycket intresant för teknik intreserade som vil veta mer om vad som hände med våran teknik runt andra värskriget.


behöver din raket fart för att starta okså eller har du någon fläckt eller så som startar den?
Användarvisningsbild
wilhelm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön jun 05, 2005 6:15 pm
Ort: västerslätt umeå

Inlägg av wilhelm »

Ja alltså, motorn bygger på exakt samma princip! Man skulle kunna säga att det är en V1 motor i mindre format med en liten annorlunda ventil funktion.
:P
Den ska gå att starta utan hjälp om allt stämmer. Men kanske att den kommer behöva ett litet blås från en kompressor el dyl.

Problemet med dessa motorer har alltid varit att ventilerna har blivit för varma och med deras våldsamma påfrestning så har dom vanligtvis klarat ca 20 minuter. (Ca flygtiden från Norra frankrike till London :twisted: ) Sen är dessa motorer förhållandevis ganska outforskade. Så därför har vi testat överdimensionera kylflänsar och använda högkvalitets fjäderstål till ventilerna.

Men detta blir en testmotor. Vi har redan nya ideèr till den riktiga som kommer byggas framöver...!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det borde ju finnas bättre stål nu än på 40 talet.

ni skuter väll inte mot sävar :shock: :lol:
Användarvisningsbild
wilhelm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön jun 05, 2005 6:15 pm
Ort: västerslätt umeå

Inlägg av wilhelm »

Haha, nä vi ska nog skona sävar :)

Men om den fungerar som den ska så kanske att man sätter fast den på nån moppe eller så. :)

Tror nog att vi ska prova den hos en vän i Bullmark så du lär nog höra när vi startas! :twisted:

Vet inte riktigt decibel nivån på dessa, men uppgifter säger att dom LEVER OM, med tanke på att dom i princip drivs framåt med ljudvågor :roll:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

de lät vist väldigt spesiellt och kallades visst för buzz bombs, doodlebugs eller farting furies av london borna :)

läste också att värkningsgraden var på 2-3% det är nog därför det blir mycket värme bekymmer.
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

Ingen som kan på ett enkelt sätt förklara hur en sådan motor fungerar?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Pulse-jets are fearsomely loud, to the point of blurring your vision and making you feel sick!

Basically they are a simple empty tube with a fuel injector and a reed valve in the front. No throttle and they start and stop instantaneously, and this also makes you jump!



länk med lite info iallafall!

http://www.burgerman.info/jet.htm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

www.burgerman.info/jetpics/amtpulsejet.zip

öppna bild jetpuls 90 så fattar man grundkostruktionen.


såg att de hadde mer aria under readventilerna på denna motor? eller fräser ni de runda kalerna större sen?
Skriv svar