BÄ 20 råmet

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
polaris10
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån aug 16, 2004 8:05 pm
Ort: Umeå

BÄ 20 råmet

Inlägg av polaris10 »

Tänkte skrota min gamla 144-68 B20...men så läste ja om hur ni grabbar flåsar till dom och får ut effekt ur dom ..så tänkte ..måste pröva!
Motorn va i bra skick så ja svetsa på en T04 turbo på den me sug SU.

STD topp me A kam ..första testet ca 08 kg tryck , höga varv..ingen Wastegate. Slipa nålen Andra draget fint tryck ..toppackning blåst bort.

Börja fatta nu att man måste sänka kompan...gröpte ur runt ventiler rätt ordentligt samt satte i några gamla 37 avgasare ..44-37..mätte opp kompan..ca 7,5-1..tror de va ca 65 ml med 1,6mm packn.
Nu gjorde ja mej en wastegate av en 39 mm avgasventil i en krök med en tryckdosa. Stumma tändningen runt 20 gr.
He flåsa och bröla och och varva o tjut och ladda runt 08 kg ...men int är he nå många hundra hästar ute...dom flesta i stallet!
Nää sej dom ..man ska trycka genom gasarn...hade ju ett weber DCD rör och en 28/36 liggande så fort va he gjort...och med malpassis hjälp så fick man liv i den fulingen ..borra upp munstycken på högfarten ...och nog gick han lite bättre ...men dom flesta hästarna kvar i stallet.
Nu sista testet så spruta de soppa ur gasarn lite överallt så fanstyget brinn nog upp när som helst.
Är 28/36 fel gasare att blåsa genom???
Blir de nåt mera flås med annan kam??

Kommentar emotses....Polaris10
Nitrolarse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm

Inlägg av Nitrolarse »

tjenare det e inte bara att slänga på en turbo å köra allt måste stämma..
jag vet inte om en 28/36 e en lämplig gasare har inte sett nogon åka turbo på dom gasarna bättre då med en dellorto 40 å uppot... tryck förgasarna är ju inte som en vanlig gasare den skall ju tåla trycket så man slipper brännsle sprut i hela motorrummet ... mvh nitrolarse
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Flottörerna har nog kolappsat på 28/36, de kan förstärkas med 3 st lödda pinnar rakt i genom. Med en K eller F kam blir det nog skillnad. Effekten kommer när allt harmonierar, ge aldrig upp B20, vill nog ha MERA VARV MERA LADDTRYCK!!!
polaris10
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån aug 16, 2004 8:05 pm
Ort: Umeå

28/36an

Inlägg av polaris10 »

Jo flottörerna va lite buckliga ..innnåt...men ändå ganska intakta ..ja hadde lött dit en pinne tvärs igenom dom..men nu ska ja prova me en su istället..den som jag sög med.
Undrar bara hur man trycsätter bränslesidan på den ?? måste läsa mera i erat forum!!

polaris :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är ett hål som mynnar mot luftfiltret.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:twisted: om du trykker jennom gassern,MÅSTE du sette flottøren under turbotrykk,sen måste du ha besintrykkreg,som gir 0,3 bar mere.....tenning: ta vakumdosan av eb B19, den store dosan,borr ut sperredelen i foten (kast den)..sett turbotrykk på den stussen som skyver tenningen ned..... :!: kan da kjøre høykomp å 1bar,ved red. tenning
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
polaris10
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån aug 16, 2004 8:05 pm
Ort: Umeå

B20

Inlägg av polaris10 »

Tackar för svar och tipps ...kör nu med fast tändning på rund 25 gr och upp mot 1.5 bar ladd. Den e lite seg innan den får varv ..men sen över 1 bar då börjar de lira ..men de e på rätt höga varv.
Det är bara en skrotbil som jag leker lite me ..kör i skogen och på isen om vintern.

MVH Polaris
Skriv svar