Tänkte skrota min gamla 144-68 B20...men så läste ja om hur ni grabbar flåsar till dom och får ut effekt ur dom ..så tänkte ..måste pröva!
Motorn va i bra skick så ja svetsa på en T04 turbo på den me sug SU.
STD topp me A kam ..första testet ca 08 kg tryck , höga varv..ingen Wastegate. Slipa nålen Andra draget fint tryck ..toppackning blåst bort.
Börja fatta nu att man måste sänka kompan...gröpte ur runt ventiler rätt ordentligt samt satte i några gamla 37 avgasare ..44-37..mätte opp kompan..ca 7,5-1..tror de va ca 65 ml med 1,6mm packn.
Nu gjorde ja mej en wastegate av en 39 mm avgasventil i en krök med en tryckdosa. Stumma tändningen runt 20 gr.
He flåsa och bröla och och varva o tjut och ladda runt 08 kg ...men int är he nå många hundra hästar ute...dom flesta i stallet!
Nää sej dom ..man ska trycka genom gasarn...hade ju ett weber DCD rör och en 28/36 liggande så fort va he gjort...och med malpassis hjälp så fick man liv i den fulingen ..borra upp munstycken på högfarten ...och nog gick han lite bättre ...men dom flesta hästarna kvar i stallet.
Nu sista testet så spruta de soppa ur gasarn lite överallt så fanstyget brinn nog upp när som helst.
Är 28/36 fel gasare att blåsa genom???
Blir de nåt mera flås med annan kam??
Kommentar emotses....Polaris10
BÄ 20 råmet
-
- Ganska mycket laddtryck
tjenare det e inte bara att slänga på en turbo å köra allt måste stämma..
jag vet inte om en 28/36 e en lämplig gasare har inte sett nogon åka turbo på dom gasarna bättre då med en dellorto 40 å uppot... tryck förgasarna är ju inte som en vanlig gasare den skall ju tåla trycket så man slipper brännsle sprut i hela motorrummet ... mvh nitrolarse
jag vet inte om en 28/36 e en lämplig gasare har inte sett nogon åka turbo på dom gasarna bättre då med en dellorto 40 å uppot... tryck förgasarna är ju inte som en vanlig gasare den skall ju tåla trycket så man slipper brännsle sprut i hela motorrummet ... mvh nitrolarse
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Flottörerna har nog kolappsat på 28/36, de kan förstärkas med 3 st lödda pinnar rakt i genom. Med en K eller F kam blir det nog skillnad. Effekten kommer när allt harmonierar, ge aldrig upp B20, vill nog ha MERA VARV MERA LADDTRYCK!!!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
28/36an
Jo flottörerna va lite buckliga ..innnåt...men ändå ganska intakta ..ja hadde lött dit en pinne tvärs igenom dom..men nu ska ja prova me en su istället..den som jag sög med.
Undrar bara hur man trycsätter bränslesidan på den ?? måste läsa mera i erat forum!!
polaris
Undrar bara hur man trycsätter bränslesidan på den ?? måste läsa mera i erat forum!!
polaris

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
det är ett hål som mynnar mot luftfiltret.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- Forumsberoende

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
B20
Tackar för svar och tipps ...kör nu med fast tändning på rund 25 gr och upp mot 1.5 bar ladd. Den e lite seg innan den får varv ..men sen över 1 bar då börjar de lira ..men de e på rätt höga varv.
Det är bara en skrotbil som jag leker lite me ..kör i skogen och på isen om vintern.
MVH Polaris
Det är bara en skrotbil som jag leker lite me ..kör i skogen och på isen om vintern.
MVH Polaris