Effektivitet på EVO 6 Intercooler???

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Effektivitet på EVO 6 Intercooler???

Inlägg av elajl »

Vad pallar den med???
Räcker den till att kyla luft för ca 500hk???
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du måste mäta tryckfallet och tempen efter för att veta. sen beror det på hur mycket effekt du är berädd på att offra med för liten kylare mot en stor
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Ahaja..massa sånt krångel.. ;-)
Blir ju svårt eftersom jag bara är i "samla-delar-till-bygget-fasen" ännu...
Men det ska iallfall bli en BMW M30 motorn på 2,8 liter, massa godis, förhoppningsvis Autronic SMC (om ekonomin tillåter), Garret GT40 mm mm mm...
Aja...tack ändå...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Låter precis som min motor det.. ;)
Jag har inte riktigt börjat samla delar till annat än bränslesystemet och tändningen, och det hänger också på att jag har ett varmgarage nästa höst om jag ska göra nåt åt den här saken. Men jag är klart intresserad av att veta vad du gör med motorn för du kommer nog att hinna göra något innan mig.
Minns att du pratat om det här tidigare..

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Jo....mit bygge tar förhoppningsvis vind i seglen i vinter...Siktar på att kunna köra en del nästa säsong...
Bilen är iallfall en BMW 528 (e28) -85 som jag har komplett M-spoilerpaket liggandes till, vita blinkers ligger åxå å skräpar, åsså blire väl en sänkning och tonade rutor å nå sjysta fälgar, troligen 18"...
Vad äre för bil du bygger motor till???

Nu till motorn, det är en M30B28 (rak sexa, 2.8 liter), det jag kan komma på så här som ska göras är att svarva ner kolvarna för att sänka komp, fixa å trixa med toppen, nån vass kamm, hemma krökt grenrör, Garrett GT40 förhoppningsvis Autronic SMC om ekonomin räcker till och jag inte hittar på nå annat vettigt... mm mm mm mm...
Kommer nog lägga upp info under byggets gång...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har en milt krockad 728 -85:a som jag ska riva ur motorn på, enligt förre ägaren ska den vara renoverad för 15.000 kr (toppen ska åtminstone vara gjord en totalrenovering på) men bottendelen förutsätter jag är original även om den mycket möjligt också är genomgången. Den har gått 30.000 mil ungefär så det kan ju vara gjort.. Motorbeteckningen är alltså M30B28, precis som din.

Bild

Planen är att stoppa in den i min blåa 142:a. Men det är ett stort projekt och jag är rätt oerfaren, så det är frågan när och om jag börjar med det. Till att börja med kommer jag att konvertera B20:n som sitter i till elektriskt styrd insprutning och tändning (MegaSquirt), det kan jag utnyttja om jag byter till BMW-motorn. Just det där "byta motor" är däremot lättare sagt än gjort.

Bild

Det låter som att du har väldigt höga effektmål (500+) för jag skulle inte byta kam eller sänka kompressionen om inte så var fallet. Den där motorn klarar lätt 1 kg laddtryck som den är, det är vad jag läst mig till och inte vad jag "vet", så du vet.
Edit: Har du Autronic som styrsystem och får det vettigt mappat så är det ännu mindre anledning att sänka kompression för då spikar det inte. Du kan ha 5:1 i kompression och ändå spikar det om du kör med bonnsprutet som mappats av "Bengha".

Edit: Här är lite info om M30-motorn som satt i årgång 1985 E23.

/Mattias
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Min plan var från början, lika som din, att stoppa ner motorn i en 142a...men eftersom det blir så mycket mer jobb då så valde jag att ha den kvar i BMWn å trimma vidare där istället...
Effektmål ja du....jag siktar på "tillräckkligt", nä men jag siktar på att hamna på rätt sida 400 sträcket, till att börja med...
Får se vart det lider....
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja, det är mycket att modifiera. Om jag utgår från att jag har tändning och bränsle färdigt..

I motorutrymmet måste man titta på oljetråget och hur det passar mot framvagnen, sen är det motorfästen på det. Huvudcylindern för bromsarna måste passa, insuget kan vara i vägen. Det kan också vara problem med var generatorn kan sitta. Beroende på var motorn går i bra med tanke på oljetråget kanske man måste massera torpedväggen för att få plats bakåt i bilen. Sen har man ju värmepaketet som måste få vatten, kanske flytta anslutningarna, man måste ha värme i bilen.

Kardantunneln måste göras om (med kardanring) för att rymma Getrag-växellådan som följer med motorn, här måste man tänka till så värmepaketet sitter rätt och att elsystemet inte är i vägen. Växellådsfästen måste tillverkas.
Drivaxeln är nog bäst att ta från 728:an, det är kraftiga grejer men måste anpassas till 140-bakaxeln, lämnas väl till SMT. Här skulle jag helst vilja ha en lamelldiff i bakaxeln så man skulle behövt jaga upp en sådan från någon typ av Volvo (140, 160, 240 ?), alltså inte slungdiffen..

Sen skulle man nog behöva kolla över bromssystemet så att man byter skivor till 164:ans dito, eller kanske från 240 turbo. Avgassystemet måste byggas nytt från scratch.

Sen är det säkert massa som saknas för att få det hela godkänt, det går inte besikta den här i en vanlig regbesiktning, det är jag rätt övertygad om. För att inte tala om att karossen skulle behöva lagas en del.
SFRO måste blandas in i det här innan man börjar jobba med det hela egentligen så att man inte tar fel beslut redan i början. Så när jag kännner att jag har både plats och tid så skulle man hog hört med dom (Gustaf Ulander ;)).

Att sätta på en turboanläggning på det här om man någonsin klarat det jag nyss skrivit är nånting man kan fundera över när den tiden kommer, mäktigt skulle det bli :D

Som sagt, jag har inte så mycket erfarenhet av att göra allt det här men jag är inte rädd för att försöka ändå. Låt sugenheten härska! :)

/Mattias
Snurrbofredde
För mycket laddtryck

tjaa

Inlägg av Snurrbofredde »

Tjena jag har en kopia på en evo 6 ic....
Riktiga bilar drar minst 2 liter/ milen
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Jo en hel del göra skulle det bli...
Därför jag valde att ha kvar motorn i BMWn istället.
Får se hur länge det håller... Det ska ju vara rätt så starka grejor i BMWs drivlina. Sitter en 265 låda på bilen nu men har även en 262 ligger...bakaxeln är en lamelldiffad sak från en BMW M535 (e28) med låg utväxling (går fort)... Tidigare ägare (min polare) har kört 130 på 2:an, 170 på 3an å 240 på 4an...Undra vad som händer på 5an??? ;-)
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Skriv svar