budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Vad var problemet med tändnings signalen?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det hade blivit ett litet fel på en pin i db37an

Vanligtvis så går tändningen in på pin 24 och nu med msns extrakod så skall det in på x11 (pin25)

Skit enkelt bara man visste problemet :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

Det var mitt fel, glömde att säga det :oops:
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Ok var inte så allvarligt då :-) du kör alltså på led11 istället för fidle eller nå ?
78an
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tis aug 08, 2006 10:10 pm
Ort: kumla

Inlägg av 78an »

ser bra ut, kör hårt ! :D
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

volvo140turbo skrev: Autotune funktionen var ju inte så bra..
Men datorn som jag mappar med är skitseg så jag tror att det kan vara det som är problemet:)
Autotunen funkar mycket bättre om man ger den lite friare tyglar, väldigt restriktiva parametrar som default, ändra i ini-filen till lite större intervaller och lite kortare tider innan justering sker så funkar det ok till och med med smalbandare.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Da_Snake skrev:
volvo140turbo skrev: Autotune funktionen var ju inte så bra..
Men datorn som jag mappar med är skitseg så jag tror att det kan vara det som är problemet:)
Autotunen funkar mycket bättre om man ger den lite friare tyglar, väldigt restriktiva parametrar som default, ändra i ini-filen till lite större intervaller och lite kortare tider innan justering sker så funkar det ok till och med med smalbandare.

Skall pröva det!

Var inne där och kikade lite för att se vilket tryck@varv den tänkte tuna på och såg då att den skulle ha någon sek att fundera..

skall ändra på det där när jag får tempgivaren att fungera..

angående vilken utgång på processorn som vi kör till att driva tändningen har jag ingen aning om..

Har kört en lång sväng med den idag och det verkar fungera fin fint med sprutet..

skulle vilja ha en bredbandslambda nu så man slipper gissa..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kan väll skriva lite om hur det står till med 16motorn..

håller på att göra iordning en förstärkt tryckplatta från cosworth och en std m90lamell och plana svänghjulet..

skall banne mig ta lite bilder idag och lägga ut:)


körde skapligt slut på 16v kopplingen nu..
den drar sig knappt framåt. Lätt hänt.

har lite krångel med vattentempgivaren än.
kör med en 032 och enligt många så är det samma spec på den givaren som på en 026.

026inc filer finns att få tag på men skulle vilja göra en s19 fil med..

Någon som har koll på vilken "code version" ett v2,2 ms har?

v3
dual table
hi-res
custom

vore fin fint det då jag inte får yahoo att funka..

vi höres:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

I din box är det 029t-koden. Alltså den nyaste msextrakoden.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Vi har kommit på en ny idé vad som kan tänkas jävlas me dina tempvärden. Återkommer ikv. el imorrn med mer info.
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Henke skrev:I din box är det 029t-koden. Alltså den nyaste msextrakoden.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Vi har kommit på en ny idé vad som kan tänkas jävlas me dina tempvärden. Återkommer ikv. el imorrn med mer info.
Har gjort en uppdatering av s19 filen nu, samt nya .inc filer.

http://www.backeliten.net/ms/ms_up_061216.zip

Prova och ladda i denna s19 fil och se om det löser problemet.
Funkar de ändå inte, så prova och byt ut mot de nyare inc filer också.

Dessa filer är beräknande med de givare du skickade till henke.
Vattentempgivaren du skickade var mer eller mindre en standard givare, väldigt snarlik den GM som ms har stöd för original. Lufttempgivaren hade lite andra värden än standard, men den verkar ju iallafall fungera som den ska.

/Jonas Back (Henkes medhjälpare)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tjena!

Det låter skit bra det:)

nu skall jag iväg och ta en pilsner och gå på julbord med firman men imorgon skall jag försöka byta lite filer:)


tack skall ni ha för hjälpen:)


Bilder kommer tyvärr inte idag....
Måste göra det som en vana att ta med kameran till garaget...

hehe...

ha det bäst alla läsare:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Linus Persson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis jul 25, 2006 4:47 pm
Ort: Lycksele/Luleå

Inlägg av Linus Persson »

Ser mycket fint ut... när du fått allt att spela ihop skulle du kunna göra en uppskattning på hur mycket pengar som är lagt ner i bygget. det är nämligen så att jag har en liknade bil med samma motor och är sugen på en snikkonvertering men vet inte hur mycket pengar man ska undvara för detta.
mvh linus
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag ska oxå trimma 234 nu, det blev lite hastigt som lustigt väldigt intressanta planer.. det blir MS så tänkte höra hur triggar du sprut & tändning?
jag tänkte köra tändningen från orginalgivare på svänghjulet, (jo jag kör det tunga, det får bli så)..
och sen triggar sprutet från minus på tändspolen
men har du nått bättre tips så vore det fint!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja priset hittils är runt 5k

Men jag har haft mycket delar med..
Nästan allt.



Jag triggar sprutet med hallgivare i fördelaren bak på motorn..

En fördelare från en 740 -87 med 631 topp!


Just nu är jag uppe för en fika paus:)
Har kameran med mig idag så nu blir det bilder:)


höres sen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nu kommer bilder på kopplingen:)
Bild
Bild
Bild
Bild


verkade bli riktigt bra..

skall få tag på lite riktiga bultar och så så är den snart monterad:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar