Rogges Amazon (13/3 -07)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Rogges Amazon (13/3 -07)

Inlägg av Rogge »

hej, nu har jag äntligen kommit till skott o köpt en turbo (garret T03 från en saab) tänkte sätta den i min amazon som ska få en moderat trimmad b20 i rent utbildningsyfte, har aldrig skruvat med turbo innan, men har läst typ allt jag hittat här på forumet. tanken var först at trycka genom en strombergare, men jag blev övertalad att köra K-jet ist.. o jag hade de flesta delarna hemma redan så det ska väl gå..

o jag har då lite frågor:

tändningen, ska man stumma eller inte? läste nått om att nån satt vacuumklockans anslutning i insuget, o det funkade tydligen bra, tänkte köra med vellemans trasistortändning, då jag har det liggandes, hur hög tändningen ska va får man väl prova sig fram till. dubbelverkande vacuumklocka?

vevhusventilationen? hur ska den va utformad? inte så bra att leda laddtryck ner i vevhuset kanske? ta slangen från oljelocket o oljefällan ner i en dunk? (har för mej att 142_tixer kör så iaf på bes.)

avgastemp? är det ett måste eller inte? hjälper väl till att tuna in blandningen bra? vill ju helst inte köra sönder motorn det första jag gör, jag kan läsa stift hyfsat.

soppasystemet blir orginal tank + extern förpump. eventuellt catchtank, sen biltemas K-jet pump.

turbon är vattenkyld, var tar man lämpligast vattnet? funderar på röret som går längs blocket som är retur från värmepaketet.

oljan tar man från oljetryckskontakten, retur i tråget, diameter på den? 16-18-20mm?

inner diameter till adaptergrenröret? kommer ha 35mm avgasventil (tills nästa version)

tänkte köra med D-kam oxå, har förstått att den funkar till turbo.

drivlinan kommer få vara orginal till den dör.

flänsar får man väl köpa från klracing. om man inte hittar nån som skär ut.

tar gärna emot tips o funderingar

/Rogge
Senast redigerad av Rogge den tis mar 13, 2007 9:34 pm, redigerad totalt 2 gång.
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag flyttade tråden till "Vad händer i garagen" istället och bytte titel på tråden, för det går inte att göra nån seriös gallring när man ska läsa trådar och ser titeln.

Stumma tändningen till att börja med, dumt att komplicera det i början.

Kör vevhusventilationen ut i en burk, se till att den är grov och andas fritt - det påverkar oljereturen från turbon rätt mycket om den inte fungerar bra (oljan trycks tillbaka upp och det blir lagerhaveri i turbon).

Avgastemp är billigt och väldigt bra att ha. Desto mer man vet om motorn desto bättre. Har du inte råd med bredbandslambda, köp åtminstone det här.

Andra frågor hittar du bra svar om du lägger ner lite tid på att söka och läsa genom gamla trådar, om ingen annan fyller på med svar här.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

mattias skrev:Jag flyttade tråden till "Vad händer i garagen" istället och bytte titel på tråden, för det går inte att göra nån seriös gallring när man ska läsa trådar och ser titeln.

Stumma tändningen till att börja med, dumt att komplicera det i början.

Kör vevhusventilationen ut i en burk, se till att den är grov och andas fritt - det påverkar oljereturen från turbon rätt mycket om den inte fungerar bra (oljan trycks tillbaka upp och det blir lagerhaveri i turbon).

Avgastemp är billigt och väldigt bra att ha. Desto mer man vet om motorn desto bättre. Har du inte råd med bredbandslambda, köp åtminstone det här.

Andra frågor hittar du bra svar om du lägger ner lite tid på att söka och läsa genom gamla trådar, om ingen annan fyller på med svar här.
ah, jag undrade vaqr den hade tagit vägen ;)

jo, försökte komma på en bra rubrik, men det va inte så lätt..

okej, stummad tändning, det fanns bilder förut som jag tror Eric W. lagt upp, men de funkar inte längre :( jag tänbkte nog kör med kasnke 14mm ID på slangarna till vehusventen, iom att orginal anslutningarna är det.

får satsa på avgas temp, var skam an montera givarn? komemr ju köra med orginal grenrör. kan man sätta den i kollektorn?

har läst en hel del i gamla trådar, men får läsa mer då.

tack för svaren!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kolla den klistrade tråden under "Motorstyrning" om information om avgastemp.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

okej, hade läst artikeln på huvudsidan redan, men förträngt det jag läst :oops:
78an
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av 78an »

också intresserad av b20 turbo, men lite svårt att hitta fakta. när man söker kommer det upp så mycket andra projekt å grejer, men det är väl bara att leta :wink:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

ja faktsikt, jag sökte, o läste, o söker fortfarande, o läser ännu mer, men det finns ju alltid frågetecken som måste rätas ut.

har idag plockat ner en förgasare som ska bli offret..

den ligger just nu i avfettning..
accobra
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av accobra »

Ett tips eller två.

Tändningen behöver garanterat sänkas när du börjar överladda. Jag tog en dubbelverkande vakuumdosa till en vw bubbla. Fråga inte varför de har dubbelverkande vakuumdosor, men det har de. Denna passar hyfsat, nästan rakt av, på orginalfördelaren. Den har också ungefär samma vakuum värden, dvs vid ett visst vakuum så rör armen sig lika som volvons dosa. Tändningen behöver sänkas rätt rejält, flera grader.

När du sedan överladdar så sänker den istället med vw-dosan.

Ang toppen, planad 2 mm låter ju som risky business. Du vill nog ha en orginaltopp, gärna deckad men inte sänkt. Satsa framför allt täta ventiler, mirafräs gärna och använd nya ventiler och styrningar.

B20 vill mer än gärna spika är min erfarenhet, därför är tändning och komp extremt viktigt. Klart är att elektroniskt tändning (och gärna insprut) är överlägset orginal grejjor, även om de är modifierade.
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Ja körde med de hära saab9000 systemet som e ganska populärt så du få de hela brytarlöst .. bilder å lite info å kopplingsschema finns på min byggsida "foffes volvo" tro ja den het
Bild
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

pkek, där ser man, tror nån polare har en bubbla motor liggandes.. ska höra med honom.

men om man då kör med den, då ska man inte stumma lr? då har ju inte klockan nån funktion

jo jag vet, men samma där igen, tror en annan kompis har en som inte är planad. funderar på ett byte även där. tror jag ska porta toppen lite lätt själv, bla ta bort styrningen i avgaskanalen o så, sen lämna in den till en firma som får fräsa o pressa i styrningar.

tack för tipsen!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

nu har man fått tummen ur o fotat lite, samt meckat..

Bild
motorn har kommit ur, en äcklig b18 som gick rätt bra, satt d kam i den :P ska ha den i nya motorn med. (har bara 2 kammar nu, 2 st D-kammar)
Bild
nya motorn. är tvättad, ska slipas lite mer o sen ska den målas,
Bild
Bild
Bild
här är åket! den som ska våldtas ordentligt ;) är i behov av lite kärlek.

motordelar:
Bild
svänghjul, är balanserat ihop med en saab 900T tryckplatta, (ej på bild)
Bild
turbon. liten sak, men den duger tills vidare.
i övrigt ska jag skaffa en ny topp, då min är planad 2mm, = inte bra. ska kika på en idag,
resten av motorn blir inte så exotiskt, D-kam o portad topp, trycktätad strombergare typ.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

Foffe skrev:Ja körde med de hära saab9000 systemet som e ganska populärt så du få de hela brytarlöst .. bilder å lite info å kopplingsschema finns på min byggsida "foffes volvo" tro ja den het
såg inte att du hade skrivit sist :? men bilderna i din tråd funkar dåligt.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

härligt rogge:)

såg blank och fin ut amman:)
Eller har det precis regnat:)
hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

det regnar. den är mattare än mattast. ska dock lackas när jag får tid o väder till det, o all spackling är klar :P
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

bilder.

Bild
nya toppen överst. den är oplanad, vilket är bra, om man ska köra turbo :P den undre är planad 2mm, ska nog ta o porta båda 2, ska köpa slipmaskin o stift i mellandagarna.

Bild
motorn som hänger i stativet, honade loppen o hängde i kolvar o stakar igår. ska måla det imorn när jag köpt färg.

Bild
en stor del av motorns delar ligger på hyllan här.

Bild
jag har ju ett par axtra lådor att köra med, en M46 "Axel version" dvs inga synkringar. :) sen 2 st M40is, har 2 M40is till, den som satt i amazon vid köp, o en som hänger i 142an. får se hur länge dom håller :)

nu väntar jag på lager till motorn, o ska köpa packningar när lönen kommer. så man man börja montera ihop den, ska även köpa nån rörstump o svetsa en oljeretur i tråget, samt borra o gänga för oljetempgivare.
Skriv svar