För grov yta efter blästring, vad göra? (nu finns bilder)

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

För grov yta efter blästring, vad göra? (nu finns bilder)

Inlägg av Fisk »

För grov yta efter blästring, vad göra? Redigera/radera meddelande Svara med citat
Tjenare. Så här lyder historien.

Jag köpte mig ett par Mim Juventus som var fula i lacken med diverse stenskott. Tog kontakt med en kille som skulle blästra fälgarna åt mig. Jag förklarade att jag ville polera fälgkanten blank och fin medan jag ville lacka resten.
Han sa att han använde sig av en finare typ av sandblästring och att jag kunde uppnå resultatet med hans typ av blästring.

Fick tillbaka fälgarna idag och resultatet var inte vad jag ville se, det hade blivit en rätt grov yta på fälgarna med hyfsade gropar i fälgarna.
Har slipat med våtslippapper och testat polera upp en liten del men groparna är fortfarande kvar. Använde mig av en sliptrissa och groparna går bort efter mycket om och men, det känns dock som ett absolut sista alternativ med tanke på att det kommer ta evigheter.

Hur ska jag bära mig åt för att få en fin yta som jag kan polera upp utan gropar och en yta som går att pulverlackera?

Tacksam för svar

Har redan betalat killen (inga enorma summor) och det är klart så kommentarer om att be om pengarna tillbaka behövs inte. Vill bara veta hur jag på bästa sätt kan lösa mitt problem!
Senast redigerad av Fisk den tor jan 18, 2007 5:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kallt kaffe och heta kvinnor sparar tid
BPM
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre dec 17, 2004 8:00 am

Inlägg av BPM »

Det kan inte göra nån skillnad att glasblästra dom nu i efterhand?
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

Inlägg av Fisk »

BPM skrev:Det kan inte göra nån skillnad att glasblästra dom nu i efterhand?
Det var min tanke, ska höra mig runt imorgon
Kallt kaffe och heta kvinnor sparar tid
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Inlägg av TVR »

Det kan rimligtvis inte hjälpa att glasblästra dem nu. Groparna finns redan där och det enda som ska hända om du glasblästrar är att det slipar själva ytan blir jämnare och mera polerad.

Är det verkligen gropar i materialet så är nog tyvärr slipning eller kanske svarvning (med efterföljande slipning) det enda som hjälper.
Man kan ju tyvärr inte kontrollera hur ytan "slipas" speciellt bra när man blästrar, det kan bli fläckvis avverkning.
Senast redigerad av TVR den tor jan 18, 2007 12:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bonnmek
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: ons aug 30, 2006 4:21 pm
Ort: Lindesberg

Inlägg av Bonnmek »

Svarva dem är de absolut bästa! fälgbanan kan man köra med matning o få kanon yta sen är de bara att polera :D
Belair-56, Blazer-84, 94516v
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

Inlägg av Fisk »

Så här ser ytan ut :/
Bild


Så långt ifrån ett bra resultat men jag ska nöta lite så får vi se vad som händer.
Bild[/img]
Kallt kaffe och heta kvinnor sparar tid
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

när jag blästrade mina fälgar så ville inte orginallacken, nån form av pulver lack tror jag, lossna så jag grundade dom rikligt och slipte grunden med "skotte duk" sen lackade jag dom svarta, tryckte upp dom i svarven fick svarva av all orginal färg på kanten! sen var det full fart på svarven och tryckte slipapper emot. började med 120 sen 240, 400, 800, 1200, sen polera jag med autosol, tog tid men blev bra!
Skriv svar