Har du M10-boggie eller liknande + byggbiler på nya boggien
- johnny_tuoma
- Ganska mycket laddtryck
HAr vart så mycket nu på sistone, partajj å sånt =) men nu har jag bara lite uppgifter å göra i plugget sen så ska den göras klar, e inte mycke kvar iav själva boggien, det e förlängningsskenorna,å lite småpill å lack, sen e det förlängning av chassiet och flytta lite kylare å så. Ja, sen ska ju boggien justeras in också...det blir säkert lite modifikationer sen i efterhand
//Rickard Eriksson
/Porsche 911 -65
/Porsche 911 -65
Har byggt vidare på Exciter nu och boggien e nästan klar.
Tillverkade ett par förlängare då jag inte vill ha ledad förlängning som satt på boggien.

Här är en bild utan bakdelen på skotern, håller på att fölänga shassiet och flytta bak kylaren som sitter längst bak i bandtunneln, e lite less så det får väl bli som det blir =)

Tillverkade ett par förlängare då jag inte vill ha ledad förlängning som satt på boggien.

Här är en bild utan bakdelen på skotern, håller på att fölänga shassiet och flytta bak kylaren som sitter längst bak i bandtunneln, e lite less så det får väl bli som det blir =)

//Rickard Eriksson
/Porsche 911 -65
/Porsche 911 -65
Kul att se er "unga" hålla på att modda gamla skotrar och inte bara kräva farsan på en ny...verkar annars vara rätt vanligt. Ett litet tips är att du ser över infästningen av bakre stötdämparen,man kan inte ha den infästad med örat pekande framåt när boggien är helt utfjädrad,stötdämparen kommer inte att göra sitt jobb då. Det kan t.om. bli så att den i nåt läge rör sig utåt istf innåt vid ihopfjädring pga fästörat vrider sig under fjädringsrörelsen. Vill du ha mer tips om så fråga gärna,har jobbat som serviceingenjör på Yama nåra år under tiden de där skotrarna var nya. Länge sedan...... 

- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Kontakt:
Jo det är kul se hembyggen, själv byggde jag en egen variant på lynx "easy ride" boggie till min panther med hemgjord framvagn för många år sen, blev ett par ombyggnationer innan boggien funkade någorlunda.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Jou, jag fick bråka endel med just det problemet med örona, men flyttade lite på dom så det problemet löste sig förhoppningsvis, nu är det bara just när den bottnar som dämparen knappt gör sitt jobb. Jast jag tror det ska fungera tillfredställande.
Å tack för koplimangen att man e ung, inte varje dag man hör det då man strax e 31 bast hehe, har ju haft Mountainmax tidigare, fast sålde den då jag började plugga igen.
Ska uppdatera med lite fler bilder snart, då jag kommer ihåg att ta några, har stått still arbetet rätt länge nu, men var å jobba lite ikväll.
Men Kjelle, du vet inte hur man ska få till de där jäkla förgasarna som sitter på dom, dom har ju den där PowerJet som verka funka skit, gör den någon bra verkan på dom egentligen, på denna var dom plomberade fast den går ändå fett, den har i övrigt originalbestyckning?
Å tack för koplimangen att man e ung, inte varje dag man hör det då man strax e 31 bast hehe, har ju haft Mountainmax tidigare, fast sålde den då jag började plugga igen.
Ska uppdatera med lite fler bilder snart, då jag kommer ihåg att ta några, har stått still arbetet rätt länge nu, men var å jobba lite ikväll.
Men Kjelle, du vet inte hur man ska få till de där jäkla förgasarna som sitter på dom, dom har ju den där PowerJet som verka funka skit, gör den någon bra verkan på dom egentligen, på denna var dom plomberade fast den går ändå fett, den har i övrigt originalbestyckning?
//Rickard Eriksson
/Porsche 911 -65
/Porsche 911 -65
Det finns en knippe olika förgasare till dom där...en anledning skulle kunna vara att det inte fungerade riktigt perfekt för japsarna....
Power jet är egentligen riktigt bra, betydligt bättre finjusteringsmöjligheter med det. Dock är det så att teori och praktik inte alltid går hand i hand, vilket vi för övrigt ser många exempel på i turboladdningens underbara värld. Skulle vilja veta årsmodell och motornummer, 82M---,86M--- eller nåt liknande.behöver bara veta prefixet, inte hela numret. Generellt måste man bestycka upp rejält om man tar bort powerjet. Ge mej bara lite mer fakta så ska jag se vad jag kan göra. Är motorn original i övrigt? pipa?portad? Ge mej också nummer på cylindrar och topp, finns lite olika, 76-90+hk. Vilken dämpare använder du? Har jobbat med Öhlins sedan 86 så jag har lite insikt där också 

Hej igen alla glada!
Jag har de där första motorerna som var ostrypta....fast nu till problemet, förgasarna är Mikuni med trottlar.!
Utan rem går motorn kanonbra, svarar på gasen och inga problem som helst, har sykat förgasarna nu också. Men när jag hänger på remmen och ska köra orkar den precis dra sig själv frammåt -båååååååååååååååååååååååååååååå låter det bara. Va fan e problem, blir galen har sökt som fasen....
Jag har de där första motorerna som var ostrypta....fast nu till problemet, förgasarna är Mikuni med trottlar.!
Utan rem går motorn kanonbra, svarar på gasen och inga problem som helst, har sykat förgasarna nu också. Men när jag hänger på remmen och ska köra orkar den precis dra sig själv frammåt -båååååååååååååååååååååååååååååå låter det bara. Va fan e problem, blir galen har sökt som fasen....
//Rickard Eriksson
/Porsche 911 -65
/Porsche 911 -65
Yepp, då dör den bara, den får heller för mycket än för lite nu....testat lite olika på luftskruven med, någon som vet vad den är original utskruvad?
Det är standardkalibrering på förgasarna också, testat med startgas för att hitta läckage eller liknande men inte hittat något.
Det är standardkalibrering på förgasarna också, testat med startgas för att hitta läckage eller liknande men inte hittat något.
//Rickard Eriksson
/Porsche 911 -65
/Porsche 911 -65
-
Ja, dött var ju lite att ta i haha! Har inte fått den att gå bra så mätade upp hela elsystemet och allt är okay men den har ändå inte gått bra, bytte alla spolar då jag hade en uppsättning till men har aldrig fått den att gå ändå, så det måste vara CDI-boxen som är dålig, tyvärr kostar dom pengar jag inte har just nu, 2800kr. Fast boggien e klar, eller jag kommer att behöva göra lite småändringar framöver skullejag tro då den är lite för mjuk bak och hård fram, bifogar en bild på hur det blev.

Senast redigerad av ridern den sön maj 20, 2007 12:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
//Rickard Eriksson
/Porsche 911 -65
/Porsche 911 -65
-
Har jobbat lite med gammskotern nu, har tagit loss cylindrarna, då visade det sig att ena cylindern e rätt portad, dessutom så dåligt att fodret troligen spricker ganska omgående då fodret mellan insugskanal och överströmningskanalen endast är 4mm brett. Sen är den andra cylindern original.
Styret är höjt och breddat samt har byggt om rutan, kåpan och mätarhuset så jag kan ha styret längre fram också.
CDI-box är bytt så nu fungerar den, fick tag på en beggad en.
Hade lite problem med boggien att den spände mattan för mycket vid hopfjädring så det är åtgärdat nu genom att göra främre bryggan mer horisontell så förflyttningen i längsled för boggien inte blir så stor vid ihopfjädring.
Styret är höjt och breddat samt har byggt om rutan, kåpan och mätarhuset så jag kan ha styret längre fram också.
CDI-box är bytt så nu fungerar den, fick tag på en beggad en.
Hade lite problem med boggien att den spände mattan för mycket vid hopfjädring så det är åtgärdat nu genom att göra främre bryggan mer horisontell så förflyttningen i längsled för boggien inte blir så stor vid ihopfjädring.
//Rickard Eriksson
/Porsche 911 -65
/Porsche 911 -65