Besikta 140 med B20 Förgasarturbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Kontakt:

Besikta 140 med B20 Förgasarturbo

Inlägg av C Upp »

Okej. Nu är det på det viset att jag skulle vilja få bilen laglig nu när den faktiskt går igen. Det ska ju gå på besiktningen om man bara gör det rätt.
Få se om jag fått det rätt:
Jag behöver ett papper på Effektsifforna. Det räcker med rullande landsvägssiffror. Effekten får inte överskrida 140 hk och ett antal i vrid som jag inte minns just nu, eftersom jag inte modifierat bromsar o dyl. Laddtrycket är inte så högt så det ska nog inte vara några problem bara jag inte fixar felet innan dess :)
Bilen ska i övrigt vara okej.

Sen då? Bokar jag en speciell reg. besiktning? Hur mkt kostar en sådan för ändamålet i fråga? Vad kommer de kolla som måste vara okej? (Inte uppenbara saker då som att hjulen sitter på och så utan motormässigt).

Hur mkt kostar ett Rullande Landsvägstest med effektpapper? Har fått ett bud på 4000 från ett ställe. Det känns lite dyrt? Eller?

Tackar för all info jag kan få. Vet inte hur många här som kör lagligt och om det blir för omständigt så gör väl inte jag det heller men. Jag vill ju det egentligen.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag kan inte de exakta siffrorna men den gubben ja snackade me sa att dom inte bryr sig om vridet speciellt mycket så det ska nog räcka med en kurva på effekten! iofs är det nog ingen större fara så länge du håller dig under 140hk
rullande landsväg brukar va ja vet inte kosta mer än 500 spänn kanske lite mer men de flesta fordons skolor har kolla där
regbes ska gå på runt en tusenlapp, det är en vanlig bes kan man säga fast dom ändrar effekten i papprena och ev annat modifierat..
om du reggar den med 130 häst & sen laddar 2 bar så är det ju olagligt igen men inget som försäkringsbolagen kan klaga på.. värre om du kör i med olaglig motor, då gäller nämligen inte försäkringen om du har otur & inte så kul om man då råkar ha kört ihjäl nån på kuppen eller alvarliga skador, blir dyrt..
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Jo, det är sant med att den blir olaglig igen. Men det är som sagt ett mindre brott än att köra "helt" olagligt. Det är klart att vid en olycka blir det jobbigt, men det kan bli svårt att bevisa att jag haft mer effekt än besiktat i så fall, samt att jag kan skylla på att effekten mätts upp en gång, och jag har inte skruvat.
Å så får man hoppas man inte kör ihjäl nån, men det hoppas man ju ändå.
Låter inte alltför svårt heller att besikta. Men att de försöker snuva mig på typ 3500 spänn känns ju inte så kul. Får dra ner till Bolandsskolan i Uppsala o se efter om dom har rullande landsväg.
Tackar!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nja alltså ökat ladd kan dom inte säga nå om, men som jag t.ex. har planer på att stoppa på turbo efter bes.. det är inte så smart... så vi får se hur de blir... man bör ju regbes snarast isåfall innan man leker ner bilen i ett dike 8)
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

C Upp skrev:Jo, det är sant med att den blir olaglig igen. Men det är som sagt ett mindre brott än att köra "helt" olagligt. Det är klart att vid en olycka blir det jobbigt, men det kan bli svårt att bevisa att jag haft mer effekt än besiktat i så fall, samt att jag kan skylla på att effekten mätts upp en gång, och jag har inte skruvat.
Å så får man hoppas man inte kör ihjäl nån, men det hoppas man ju ändå.
Låter inte alltför svårt heller att besikta. Men att de försöker snuva mig på typ 3500 spänn känns ju inte så kul. Får dra ner till Bolandsskolan i Uppsala o se efter om dom har rullande landsväg.
Tackar!
om du ska till boland så kan vi kanske ta två bilar på en gång? kan ju bli billigare? vill kolla hur 164an går... jag bor ca 2 mil söder om stan.
Axel Wall
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Gärna det. Vet du om Boland har Rullande? Jag känner ingen där som kan svara på det. Tänkte åka förbi nån dag om jag blir ledig och leta reda på nån lärare som vill tjäna en 500ring eller så.

Kul att se en knivstakille här också. Vad kör du i 164:an då?
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

C Upp skrev:Gärna det. Vet du om Boland har Rullande? Jag känner ingen där som kan svara på det. Tänkte åka förbi nån dag om jag blir ledig och leta reda på nån lärare som vill tjäna en 500ring eller så.

Kul att se en knivstakille här också. Vad kör du i 164:an då?
nej, jag vet inte, men dom borde ju ha tycker man. Jag ska kolla om man kan hitta nån som går där... jag går på Jälla förresten.

Jag kör B30E på etanol, och med brytarlös tändning, tänkte att det skulle vara intressant att se hur stor skillnad det gör att köra på etanol. 8)

japp, Knivsta var det! Gurresta för att vara exakt.
Vart kommer du ifrån mer exakt?
Axel Wall
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Här nere kan man bänka bilen för ca 300 spänn, så några 4000 skulle inte jag betalat
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Snackade lite mer med killen som gav mig prisuppgiften. Han hade råkat glömma säga att det var inklusive justering av motorn för att ge optimal effekt. :) Då var det lite skillnad. Tänker fortfarande inte betala 4 papp, men men.

Jag bor i Uppsala, Svartbäcken/Tunabackar närmare bestämt.
Du vet att det är Bilträffar genom Zatzy.com på Plantagenparkeringen varje Söndag kl. 7 eller 8 va? Kan inte minnas jag sett nån 164 där.
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

C Upp skrev:Snackade lite mer med killen som gav mig prisuppgiften. Han hade råkat glömma säga att det var inklusive justering av motorn för att ge optimal effekt. :) Då var det lite skillnad. Tänker fortfarande inte betala 4 papp, men men.

Jag bor i Uppsala, Svartbäcken/Tunabackar närmare bestämt.
Du vet att det är Bilträffar genom Zatzy.com på Plantagenparkeringen varje Söndag kl. 7 eller 8 va? Kan inte minnas jag sett nån 164 där.
ok, jo, det brukar vara träffar en gång i veckan... har tyvär inte haft tid att åka dit ännu... får väll se, måste tvinga brorssan att köra i så fall... har ju inte körkort ännu... :evil:
Axel Wall
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Autokinito (eller vad de heter) i Uppsala kan bromsa rullande landsväg, men jag tror inte rullande landsväg är OK för bes. ring istället och hör med Besiktningen själva!!

140HK/215,8Nm är det som gäller utan några modifieringar.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

rullande landsväg ska inte vara något problem alls för bes, bara man sköter de snyggt visst finns de sura gubbar och då hittar dom alltid nå fel..
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av elajl »

C Upp skrev:Får dra ner till Bolandsskolan i Uppsala o se efter om dom har rullande landsväg.
Tackar!
Då kan ju jag säga att det har dom inte... Går själv på fordons programmet där (3an)...
Men som nån anna skrev: Autokinito (Ligger ute vid GB Glass, i Börje-Tull eller vad det heter)...Han har rullande landsväg... en klasskompis är där på praktik nu å jag har för mig han sa att han tar 1300:- för en bromsning där...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Skriv svar