budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

motor och låda är monterat i bilen..

Håller på att bygga ihop en vettig generator efter alla generator delar jag har liggandes...

skall försöka få tag på ac kompressor fästet på ac kompressorn...

klart man skall ha ac:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Vad är det för kamrem du kör med?
Opel diesel el.?
Rullarna tror jag att jag känner igen om jag inte är fel ute..
Med tanke på vart du jobbar :wink:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

toxic ant skrev:Vad är det för kamrem du kör med?
Opel diesel el.?
Rullarna tror jag att jag känner igen om jag inte är fel ute..
Med tanke på vart du jobbar :wink:
opel diesel japp:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

uppstartad:)
Men inte så mycket mer, och när det inte är någon turbo på den som den är nu så är det ju knappast nått intressant..

Men fy för satan vilket skitjobb det var att få in allt till sprutet på en sådan 760 härk..

Sitter 3styrboxar under ratten och ett slutsteg så där kunde man inte lägga någon ms box.
fulla mittenkonsollen med skit så där fanns det heller ingen plats
sen så är det ju massa värmepakets prylar på högersidan så det var omöjligt att få till något.

Slaktade helt enkelt bort std box till sur sexan, där blev det fin fint:)

har bara pedalstället kvar att byta och lite kylare och så...

så här ser det ut nu:)
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Jotack, el finns de i dom dära bilarna, hämtade hem min 760 i förrgår och den var det påbörjat byte av elsystem i men ägaren gav upp, så det hänger kablar percis överallt
Lite Offtopic men vet du om det är mycket jobb att byta och sätta i styrsystem till en 4 cylindrig i den? altså lh2.2 behöver man byta mycket?
Ursäkta att jag talar bort i tråden, men tänkte fråga nu när du näsan är inne på samma spår.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag monterade ju ett ms i min jag så hur det precis är att plugga in ett vanligt system vet jag inte..

men kan lugna dig med att säga att alla kablar till tempgivare startmotor oljetryck och kringutrusning på motorn är lika mellan 2,2 och v6 äcklet.

skulle tro att du nästan skulle kunna byta box och plugga i din kabelmatta och glida vidare som om inget har hänt:)


har ett litet mysko fel med min.. jordar jag ner d+ kabeln till generatorn så lyser det mycket fina lampor i instrumentpanelen...

Tråkigt för det är inte generatorn det är fel på för jag har ju jordat kabeln direkt..

Skall kolla stomanslutningarna på a stolpen till instrumentet ifall det kan ha blivit nått där..

den har ju stått några år ändå...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kört ut den ur garaget för egen maskin..

Bytte pedalställ.. var rena skiten..
tänk om jag fattat att det hade varit lättare att bara byta pedalerna i det befintliga stället..

men försökte envist få dit ett vanligt 740glt ställ.
Men då skall det ju blandas in även att 760-88 har en annan torpedvägg och tillåter inga vanliga pedalställ..

Men nu är det koppling och normal broms iaf......

i med kylare och svetsa avgasrör ikväll och drifta vidare mot solnedgången .... hahaha
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

glömde en skruv i växellådan. fan.. läckte ur lite olja då kan man säga:) hehe

nya tag...

Iaf provkört, allt racklade typ..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag undrar lite ang kamdrivningen, opel rem har jag fattat men från vilken dieselmotor? och var köper ni sånna av bra kvalitet? direkt på opel?
sedan spännhjulen, 2st och en förstärkningsplatta utanpå 12,9 bultar antar jag man bör ha, men vad är det för hjul du kör?
och hur fungerar spänningen av remmen, är det lilla högra (framifrån sett) fast och det andra rörligt på något sätt så man kan släppa på muttern så spänns det via en fjäder, och sedan drar man bara åt igen?
skulle du ha lust att visa nån bättre bild där plattan är borttagen?
(visst är det så det funkar på 8V)
det duger väll eg att bara svarva till ett par hjul själv med lämplig storlek sen pressa i ett par SKF lager? men tycker det lilla ser lite litet ut det lär ju uppnå väldigt högt varvtal då omkretsen är så liten, vore det inte bättre att göra två ungefär lika stora hjul, då kommer man nog ändå upp i 10 000 varv dom ser ut att bli ungefär som vevdrevet isf :)
ser bra ut annars!
kul att du uppdaterar :!:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja vad skall jag säga om kamdrivningen..

Vet att remmen är till en opel diesel med antingen 146 eller 147 runda kugg

letade hos bilhandlarn och tog med mig en som kändes bra..

spänhjulet är ett golf två och det lilla tror jag är audi diesel, kan även vara en 1,8t

har ingen koll direkt..

Det är ju bara att plocka med sig i hyllorna vad man vill ha:)

spännhjulet har ett excentriskt hål i mitten och när du snurrar på mittendelen så spänner det remmen....



Till bilen:

Ja idag har jag haft ner växellådan och satt i en skruv... haha

en kompis var här och sa till mig att du klarar aldrig ta ner lådan på fem min. Joho sa jag då:)

4min och 28 sek på en m90 med alla std fästen minus dom två översta skruven :)
Där fick han...

slände tillbaka lådan och drog igång motorn..
gick surt som fan, mappade lite och fick reda på att den fick på tok för mycket.
satte mig ner och gjorde om bränslemappen och precis när jag skulle göra klart det sista smäller säkringen till cigg uttaget....
jaha, bara att göra en ny mapp då... satan..

gjorde ny mapp och den gick ju riktigt bra..

gör något konstigt på högre varv som inte gick att mappa bort, kikade då på en logg och såg att trottel givaren fladdrar när det börjar varva..
även så lambda mätaren..

skall jorda motorn lite mer imorgon och byta laddrelä i generatorn.
Ljuset och allt står och guppar när man kör.
Satans pirat kol

Annars fungerar motorn fin fint, inte ett missljud och helt tyst från toppen..

Drog ur mycket packnings material ur tryckarna, klant skalle som tätat topphalvorna med silikone och det blev inget bra.

så nu skall jag montera ihop lite mera saker och göra den besiktnings klar:)

härligt...
tar lite bilder imorgon när jag tvättat den på jobbet:) hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

time for some changes:)


har fått ny turbo som kommer smeka in luft i dom 8insugningsventilerna:)


någon som har ett par 1000cc spridare att byta mot ett par 391cc hehe

GT37 heter han:)

Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag kan ev. ha en uppsättning nya 1600cc tillsalu :wink:
Då kan du köra e85 el. kanske till o med mettis i den där också 8)
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Ser fint ut! Löjligt fort det gick från "no budget" till lyxbygge... ;)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

toxic ant skrev:Jag kan ev. ha en uppsättning nya 1600cc tillsalu :wink:
Då kan du köra e85 el. kanske till o med mettis i den där också 8)

lite väl stora för detta bygget:) hehe men kan va bra att ha för nitro konvertering av race motorn...

Pris???





Johnny: ja nått värre lyx blev det väll inte men det är väll på en sådan nivå så att det skall starta och gå jämt iaf..
växellådan är ju lite tjurig trots sina upplivningsförsök..
men men, inte en klocka går i all evighet ens...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

2800kr + ev. frakt
Senast redigerad av j björk den fre feb 02, 2007 2:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar