volvo 16v eller 8v

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Mattias.T
För lite laddtryck

volvo 16v eller 8v

Inlägg av Mattias.T »

Jag undrar vad som är bäst en volvo 531 topp som är planad och portad med vx3 kam eller en iordningjord 16v topp med vassare kam.Ska fixa störtre turbo snart än orginal.Jag har redan en 531 som är orginal men jag vet inte om ja ska köpa en 16v eller om ja ska fixa min.

Tacksam för svar.Mvh:MattiasT
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

16v är lite bökigare att meka med men jag skulle satsa på en sån.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: volvo 16v eller 8v

Inlägg av Jens Gustavsson »

Mattias.T skrev:Jag undrar vad som är bäst en volvo 531 topp som är planad och portad med vx3 kam eller en iordningjord 16v topp med vassare kam.Ska fixa störtre turbo snart än orginal.Jag har redan en 531 som är orginal men jag vet inte om ja ska köpa en 16v eller om ja ska fixa min.

Tacksam för svar.Mvh:MattiasT

:? käns som du inte ricktigt har koll på läget? :)

planad iordniggjord med vx3 kam vs portad 16v med "vassare kam"

sen har du org turbo, kanse större sen?

klart att 16v toppen med race kammar är bättre än en 8v med vx3 kam men det är mer vad som är lämpligt i praktiken som bruka spela in.

har du läst detta? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 43&start=0

vad sitter grejorna i för typ av bil/användningsområde och vad har du för tidigare erfarenheter av motor byggen? tilgång av värksta med maskiner?
Mattias.T
För lite laddtryck

Re: volvo 16v eller 8v

Inlägg av Mattias.T »

Jag har en 760 turbo med ett ny borrat b230fk block med hårdare stakar och smidda kolvar från 96.som ska in i den.ska kanske investera en kkk27 eller en gt 40.men ja måste ha en bra topp innan ja vet inte villken ja ska ha.men det är klart att ja vet att en 16v är bättre än en 8v men kanske inte om man fixa till den.ja vet flera som har bra med hp och dom har 531 toppar på sina bilar.men du tycker att en 16v är bettre alltså?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nej, Jens sa bara att det som är lämpligt i praktiken är det som spelar in. Det är betydligt billigare att trimma 8v än 16v, det säger sig självt. Sen måste man veta varför man köper vissa delar och varför man kombinerar dom för att få ut rätt resultat.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inte bara biligare det är mycket enklare och det kräver inga större värkstads/motorbyggar erfarenget.

sen så kan det ju va bra om det går att besiktiga bilen utan att byta motor också på en sån bil?
Mattias.T
För lite laddtryck

Inlägg av Mattias.T »

Ja det är därför ja frågar er vad ni skulle ha gjort för att era bilar skulle gå så bra som möjligt.
volvosmurfen
För mycket laddtryck

Inlägg av volvosmurfen »

Jag satt och gjorde en snabb överslagsräkning och kom fram till att min 16v-topp kommer att kosta ca. 25000:- och dä gör jag mycket av monteringsarbetet själv. Skrämmande och heltokigt.
Skaltryckare, fjädrar, ventiler, kammar, kamdrev, portning m.m.

Du får jobba rätt bra för att få den prislappen på en 8v topp...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om du har 760 orginalgrenrör kan du ju börja med att byta det, annars lär din motor snart haverera om du ligger & maxar orginalsnurran speciellt om du byter topp/kam innan du byter grenrör/turbo
vad man ska göra för att få mer effekt vet nog de flesta här så läs igenom gamla trådar?
edit: dessutom så är det rätt dumt att plana en turbotopp så varför göra det? om du dessutom redan har 8,9:1 i kompförhållande..

edit: enda gången en 16V topp kan vara billig är om den är helt orginal/småportad renoverad och man bara bultar dit den & kör så... då kan man få det riktigt billigt & bra jämfört me en 8V anser jag, varför skulle du t.ex. byta kam(mar) i den? räcker rätt långt me GLT orginal
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Min 16v topp har kostat ca 8000:- (fjädrar+retainers 3.500, begagnade kammar 3.500) + mirafräsning ca 1000:- (minns inte exakt) + bortlejd svarvning av insatser till tryckarna för saab-brickor. minns inte exakt vad han skulle ha för å svarva. Portat har jag gjort själv. Så om man hittar billiga kammar kan man göra en billig topp, om man struntar i ventilsätena och trimkammar och bara snyggar till toppen lite + hårdare fjädrar så blir det ännu billigare och den räcker till mkt effekt ändå . Just ja, kamdreven har jag nog gett nån hundring för begagnade oxå men det går ju oxå göra själv eller nån svarvare kan göra dom för en bullpåse.

Men det är mkt enklare meka med 8v och tar mindre plats oxå.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Vad körde du för fjädrar phredde
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Ska man bygga billig 16v måste det vara bättre att köra org. kammar och lyftare.
Borde väl gå om man inte kör allt för hårda fjädrar och inte varvar över 7000 ?!
Riktiga kammar och lyftare drar ju gärna iväg annars..
volvosmurfen
För mycket laddtryck

Inlägg av volvosmurfen »

Prexis, en 16v går att hålla en hyfsad budget med om man kör den original. Börjar man modda så drar det iväg fort...
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Påsen Racing »

Men vad ska man köra med för ventilfjädrar på en i övrigt standard 16v topp? Går det med original eller ska man byta till hårdare?
Ska montera turbo på den stackarn :D

/Robert
PÅSEN RACING
volvosmurfen
För mycket laddtryck

Inlägg av volvosmurfen »

Så länge du inte tänker varva mer än 6500rpm så är det nog inga som helst problem med original.
Vet att det finns folk som varvar upp emot 8500rpm med original ocks men detta får man nog betrakta som riskabelt.
Skriv svar