volvo 16v eller 8v
volvo 16v eller 8v
Jag undrar vad som är bäst en volvo 531 topp som är planad och portad med vx3 kam eller en iordningjord 16v topp med vassare kam.Ska fixa störtre turbo snart än orginal.Jag har redan en 531 som är orginal men jag vet inte om ja ska köpa en 16v eller om ja ska fixa min.
Tacksam för svar.Mvh:MattiasT
Tacksam för svar.Mvh:MattiasT
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
16v är lite bökigare att meka med men jag skulle satsa på en sån.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: volvo 16v eller 8v
Mattias.T skrev:Jag undrar vad som är bäst en volvo 531 topp som är planad och portad med vx3 kam eller en iordningjord 16v topp med vassare kam.Ska fixa störtre turbo snart än orginal.Jag har redan en 531 som är orginal men jag vet inte om ja ska köpa en 16v eller om ja ska fixa min.
Tacksam för svar.Mvh:MattiasT


planad iordniggjord med vx3 kam vs portad 16v med "vassare kam"
sen har du org turbo, kanse större sen?
klart att 16v toppen med race kammar är bättre än en 8v med vx3 kam men det är mer vad som är lämpligt i praktiken som bruka spela in.
har du läst detta? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 43&start=0
vad sitter grejorna i för typ av bil/användningsområde och vad har du för tidigare erfarenheter av motor byggen? tilgång av värksta med maskiner?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: volvo 16v eller 8v
Jag har en 760 turbo med ett ny borrat b230fk block med hårdare stakar och smidda kolvar från 96.som ska in i den.ska kanske investera en kkk27 eller en gt 40.men ja måste ha en bra topp innan ja vet inte villken ja ska ha.men det är klart att ja vet att en 16v är bättre än en 8v men kanske inte om man fixa till den.ja vet flera som har bra med hp och dom har 531 toppar på sina bilar.men du tycker att en 16v är bettre alltså?
Nej, Jens sa bara att det som är lämpligt i praktiken är det som spelar in. Det är betydligt billigare att trimma 8v än 16v, det säger sig självt. Sen måste man veta varför man köper vissa delar och varför man kombinerar dom för att få ut rätt resultat.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är inte bara biligare det är mycket enklare och det kräver inga större värkstads/motorbyggar erfarenget.
sen så kan det ju va bra om det går att besiktiga bilen utan att byta motor också på en sån bil?
sen så kan det ju va bra om det går att besiktiga bilen utan att byta motor också på en sån bil?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
Jag satt och gjorde en snabb överslagsräkning och kom fram till att min 16v-topp kommer att kosta ca. 25000:- och dä gör jag mycket av monteringsarbetet själv. Skrämmande och heltokigt.
Skaltryckare, fjädrar, ventiler, kammar, kamdrev, portning m.m.
Du får jobba rätt bra för att få den prislappen på en 8v topp...
Skaltryckare, fjädrar, ventiler, kammar, kamdrev, portning m.m.
Du får jobba rätt bra för att få den prislappen på en 8v topp...
om du har 760 orginalgrenrör kan du ju börja med att byta det, annars lär din motor snart haverera om du ligger & maxar orginalsnurran speciellt om du byter topp/kam innan du byter grenrör/turbo
vad man ska göra för att få mer effekt vet nog de flesta här så läs igenom gamla trådar?
edit: dessutom så är det rätt dumt att plana en turbotopp så varför göra det? om du dessutom redan har 8,9:1 i kompförhållande..
edit: enda gången en 16V topp kan vara billig är om den är helt orginal/småportad renoverad och man bara bultar dit den & kör så... då kan man få det riktigt billigt & bra jämfört me en 8V anser jag, varför skulle du t.ex. byta kam(mar) i den? räcker rätt långt me GLT orginal
vad man ska göra för att få mer effekt vet nog de flesta här så läs igenom gamla trådar?
edit: dessutom så är det rätt dumt att plana en turbotopp så varför göra det? om du dessutom redan har 8,9:1 i kompförhållande..
edit: enda gången en 16V topp kan vara billig är om den är helt orginal/småportad renoverad och man bara bultar dit den & kör så... då kan man få det riktigt billigt & bra jämfört me en 8V anser jag, varför skulle du t.ex. byta kam(mar) i den? räcker rätt långt me GLT orginal
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Min 16v topp har kostat ca 8000:- (fjädrar+retainers 3.500, begagnade kammar 3.500) + mirafräsning ca 1000:- (minns inte exakt) + bortlejd svarvning av insatser till tryckarna för saab-brickor. minns inte exakt vad han skulle ha för å svarva. Portat har jag gjort själv. Så om man hittar billiga kammar kan man göra en billig topp, om man struntar i ventilsätena och trimkammar och bara snyggar till toppen lite + hårdare fjädrar så blir det ännu billigare och den räcker till mkt effekt ändå . Just ja, kamdreven har jag nog gett nån hundring för begagnade oxå men det går ju oxå göra själv eller nån svarvare kan göra dom för en bullpåse.
Men det är mkt enklare meka med 8v och tar mindre plats oxå.
Men det är mkt enklare meka med 8v och tar mindre plats oxå.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Ska man bygga billig 16v måste det vara bättre att köra org. kammar och lyftare.
Borde väl gå om man inte kör allt för hårda fjädrar och inte varvar över 7000 ?!
Riktiga kammar och lyftare drar ju gärna iväg annars..
Borde väl gå om man inte kör allt för hårda fjädrar och inte varvar över 7000 ?!
Riktiga kammar och lyftare drar ju gärna iväg annars..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
- Påsen Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
- Ort: Älmhult
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm