Rogges Amazon (13/3 -07)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

tja, brytar tändning är ju ingen hit i vilket fall som helst utan mest en budget lösning, tills man får råd att köpa nått värre.. elelr ha vems/ms att styra tändningen oxå.
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har en saab 9000 fördelare med klocka som jag inte använder, det är inga vikter i, jag skulle kunna ställa den på 40 grader & med en sådan klocka få sänkt till 20 vid ladd kanske.. frågan är hur bra det är med 40 på tomgång? :roll:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

larsat skrev:jag har en saab 9000 fördelare med klocka som jag inte använder, det är inga vikter i, jag skulle kunna ställa den på 40 grader & med en sådan klocka få sänkt till 20 vid ladd kanske.. frågan är hur bra det är med 40 på tomgång? :roll:

40 på tomgång har ja provat av misstag.. Klonkar redigt då.. ;)
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

klonkar bra med 30 grader oxå :P iaf gjorde det det på min std b20.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

accobra skrev:Ett tips eller två.

Tändningen behöver garanterat sänkas när du börjar överladda. Jag tog en dubbelverkande vakuumdosa till en vw bubbla. Fråga inte varför de har dubbelverkande vakuumdosor, men det har de. Denna passar hyfsat, nästan rakt av, på orginalfördelaren. Den har också ungefär samma vakuum värden, dvs vid ett visst vakuum så rör armen sig lika som volvons dosa. Tändningen behöver sänkas rätt rejält, flera grader.

När du sedan överladdar så sänker den istället med vw-dosan.

Ang toppen, planad 2 mm låter ju som risky business. Du vill nog ha en orginaltopp, gärna deckad men inte sänkt. Satsa framför allt täta ventiler, mirafräs gärna och använd nya ventiler och styrningar.

B20 vill mer än gärna spika är min erfarenhet, därför är tändning och komp extremt viktigt. Klart är att elektroniskt tändning (och gärna insprut) är överlägset orginal grejjor, även om de är modifierade.

Ja körde med 12 graders tändning och laddade på 0.7 bar utan nåra tendenser te att spika... Iofs lågt komp och varvade aldrig mer än 6500..

Kommer köra 0.5 bar me std fördelare och 12 grader vid 1200 varv..
Till 1 bar blir de stummt vid 27 grader..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

har lagt ner turbo planerna för tillfället.. mycket annat att göra på bilen än att bygga motor.. o K-jet skrotar jag helt! blir nått annat när dte är dags. nu ska jag fokusera på karossen o hjulupphängningar..

det har hänt lite i vårsolen.

Bild
motor som sitter i bilen nu, atrapp visserligen, men skitsamma. det döljer sig en E-topp o dubbla SU under trasan.
Bild
motorblocket har blitt målat!
Bild
something's missing yes? :roll:
Bild
oh dear! nån har snott min bakaxel, eller har den rymt när den hörde rykten om agadiff i framtiden? :)
Bild
den kom inte långt iaf.

funderar just nu på om man ska ha en amazon axel med tidiga upphängningen, 4,10:1 utv. eller 240 axel, med 4,10:1 utv. o nån hybrid upphängning. (blandad amazon 240)
Jansson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jansson »

tjenare!

Tycker verkligen rekomendera dig att bygga någon annan typ av upphängning till bakaxeln.
Har erfarenheter av amazonens orginal upphängningar (den du har på din bild) inte håller för större påfrestningar, en polare hade så i sin amazon och han har ca: 170hk på driven vilket resulterade i att hela upphängningen blev sned.. Dock bytte han endast till en anna typ av orginal upphängning och då verkar problemet vara löst, om jag var du skulle jag dock bygga fyrlink (funderar själv på att gör det på min egen amazon)..
lek bilen är fortfarande under konstruktion...
Användarvisningsbild
142_sebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av 142_sebbe »

hejsan roligt projekt. lycka till med motorn.
vad ska du köra med för kolvar osv, blir det mycket standard?
btw mitt garage är oxa fullt med tuborgburkar.
mvh sebastian
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

142_sebbe skrev:hejsan roligt projekt. lycka till med motorn.
vad ska du köra med för kolvar osv, blir det mycket standard?
btw mitt garage är oxa fullt med tuborgburkar.
mvh sebastian
tack tack!

tja motorn som den är nu bli ganska standard. dubbla SU E-topp lätt svänghjul o så.. sen blir turbo motorn rätt standard med...

mm tuborg e gott :D
Skriv svar