TIG-svetsning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok rotgas även till alu alltså? vart köper man rotgas då, AGA? priser?

som Kronberg skrev, hur gör man när man svetsar ett utanpåliggande fäste? typ fäste till intercooler, eller gavlar till intercooler osv i alu, (eller rostfritt för den delen), då lär man inte fylla upp med rotgas? då funkar det att bara flöda på med argon?
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

larsat skrev:ok rotgas även till alu alltså? vart köper man rotgas då, AGA? priser?

som Kronberg skrev, hur gör man när man svetsar ett utanpåliggande fäste? typ fäste till intercooler, eller gavlar till intercooler osv i alu, (eller rostfritt för den delen), då lär man inte fylla upp med rotgas? då funkar det att bara flöda på med argon?
Tror att min flaska argon kostade på Aga, 1500 hyra per år, 800 fyllning. cirka.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

argon verkar inte allt för farligt dyrt men vad kostar rotgasen & var köper man den?
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

larsat skrev:argon verkar inte allt för farligt dyrt men vad kostar rotgasen & var köper man den?
Jag kör argon som fyllnadsgas när jag svetsar rostfritt. Alltså samma som i munstyckshandtaget.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Ingen som vet =)
larsat skrev:som Kronberg skrev, hur gör man när man svetsar ett utanpåliggande fäste? typ fäste till intercooler, eller gavlar till intercooler osv i alu, (eller rostfritt för den delen), då lär man inte fylla upp med rotgas? då funkar det att bara flöda på med argon?
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Kronberg skrev:Ingen som vet =)
larsat skrev:som Kronberg skrev, hur gör man när man svetsar ett utanpåliggande fäste? typ fäste till intercooler, eller gavlar till intercooler osv i alu, (eller rostfritt för den delen), då lär man inte fylla upp med rotgas? då funkar det att bara flöda på med argon?
Svetsar du mot ett hålrum där du önskar samma yta utan slaggyta ,använd fyllnadsgas. Vare sej det är ett fäste eller vad det kan vara.
Finns de som kan detta mycket bättre än mej. Men jag använder fyllnadsgas/skyddsgas så mycket det är möjligt mot baksida.

Man får ha lite fantasi. Ska du svetsa ett fäste på gavlar. Svetsa först gavlarna och sist fästet.

Måste man svetsa en öppen del kan man ju alltid lägga skyddsgasslangen mot baksidan av svetspunkten.

Proffsen får väl rätta mej.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

larsat skrev:jaha man ska alltså ha övertryck i röret med rotgas? var köper man den då & hur brukar ni lösa det att få det tätt? det måste väll vara svårt innan man svetsat? :roll:
Tunnväggigt rostfria material svetsar du utan spalt. Så det är bara att ha lite precision med kapningen, det fungerar visserligen med spalt också men då får man vara beredd på att det kan bli hål.
Lämna aldrig skägg på insidan av röret, ibland ställer dom sig upp i svetsen istället för att bränna bort dom.

På tjockväggigt rostfritt där man använder spalt kan man tejpa skarven med värmetålig tejp och dra bort den allteftersom man är klar med rotskarven. Men jag antar att det inte är så många som kör tjockväggigt rostfritt här? :)
Tejpa bägge ändarna på röret, tejpa in rotgasslangen på ena sidan och gör några mindre hål i andra sidan, såpass att du känner lite flöde med handen.
Enklast är det att ha en "dubbelklocka" på tuben, alltså med dubbla utgångar och luftmätarrör, en för handtaget och en för rotgasen.
Kälfogar där man inte kommer få genombränning behövs det ingen rotgas till, tex. när man svetsar fästen på grejjer osv.

Bra grejjer att veta vid tunnväggig rostfrisvetsning med TIG:

Svetsa aldrig på ett dragigt ställe, blåser det lite så försvinner rotgasen från handtaget och volframen börjar brinna upp (gäller iofs all tigsvetsning).

Räkna ungefär 30Ampere per mm rostfritt, så vid 2mm är det ca 60ampere som gäller. (Mer kräm när man kör på flänsar eller liknande, då riktar man all värme mot flänsen och då blir det automatiskt genombränning på det tunnare materialet)

Man ser att man har en bra genombränning när det börjar "dansa" i smältbadet bakom tigmunstycket, då är det bara börja röra på sig.
Mata inte på för mycket tillsatsmaterial, då kyler du ner smältbadet och det kan resultera i dålig genombränning.

När du slipar volframet slipa det så spetsigt du bara kan, det ger en mer centrerad smälta och snyggare svetsar.

Avsluta aldrig genom att bara stänga av svetsen direkt på rostfritt, då kommer du få en pipe, ett liten hål genom svetsfogen. Och det vill man ju inte.
Det är svårt att förklara hur man får bort pipesen men försök gå över den gamla svetsfogen där du började röret med 4-5mm, sen tillsätter man en ordentlig dos med tillsatsmaterial som bildar en liten kulle på svetsen, när den sjunkt ihop vet man att man har full genombränning, gå ner på slopen och dra ut svetsen lite till på den gamla fogen, avsluta försiktigt och låt gasen strömma från munstycket ett tag efter.
Rotgasen kan tas bort när den röda glödgan försvunnit, man behöver inte vänta att röret är helt avkylt eller liknande.

Om du doppar volframen i smältan (det märker du genom att lågan byter färg) avsluta direkt, glöm inte att låta gasen från munstycket fortsätta gå ett tag efter. Sen tar du bara rondellen och slipar bort en liten bit av stället där du doppade, man behöver inte slipa speciellt mycket. Volframen flyter nämligen till toppen av svetsen.
Doppa gör alla, gör det inte bara till en ovana. :)

Och till sist, som med all annan svetsning så ger övning färdighet, öva öva öva. Det belönar sig i slutändan. Just tigsvetsning på rostfritt tunnväggigt är mycket lätt att lära sig att göra bra och snygga svetsar. Hoppas jag har lyckats räta ut några frågetecken iaf, jag är trots allt rätt novis själv. (Svetsar mest med pinne i jobbet :( )

Lycka till!

/Joakim
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Hej

Jag ska köpa en tig.
Jag har några frågor.
Hur viktigt är det med puls funktion och justerbar down slope?
Är det värt 4500 kr extra för dessa finesser om svetsen annars är likadan?
Ska köpa en scandtig 200, klara man sig bra hobby mässigt med en sådan?

Mvh R
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

mm vad är puls till..min har massa digitala pulsfunktioner mm..
O hur får man ihop handtaget=) Hur ka delarna sitta
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

Mycke bra post Jckssn! :)


ps. Mison AR är AGAs RENA Argon.. eller ja 99.9% eller va det är.. ;) ds.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Nu fick ja igång den..
Var inte alls som jag föreställt mig =/ svårt som fan.
Vad för gasflöde bör man köra med?
Har lite problem med o sticka ner tillsatsen utan o få den o träffa spetsen...
Hade nog för tunt tillsatsmaterial med..gick åt massor men fogen blev inte så mkt större.

Utan tillsats
Bild

Med tillsats
Bild

Svetsen ja kör med,kommer nog alldrig fatta alla inställningar. Om ja får ett bra bud är den till salu.
Bild

Ska man ha ngn annan elektrod då man kör alu? jag har röd nu..Eller är de bara o ställa in ac o sen köra?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det såg väll bra ut för att vara första gången? :roll:

är alltså rotgas samma gas som man har i munstycket dvs argon fast man låter det pysa genom röret hela tiden :?:
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

som ja förstått de så är rotgas samma..
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Kronberg skrev:Nu fick ja igång den..
Var inte alls som jag föreställt mig =/ svårt som fan.
Vad för gasflöde bör man köra med?
Har lite problem med o sticka ner tillsatsen utan o få den o träffa spetsen...
Hade nog för tunt tillsatsmaterial med..gick åt massor men fogen blev inte så mkt större.

Utan tillsats
Bild

Med tillsats
Bild

Svetsen ja kör med,kommer nog alldrig fatta alla inställningar. Om ja får ett bra bud är den till salu.
Bild

Ska man ha ngn annan elektrod då man kör alu? jag har röd nu..Eller är de bara o ställa in ac o sen köra?
gasflöde ca lika många l/min som mm dia på hålet i gaskåpan(keramiken)
röd elektrod=järn/rostfritt ,grön eller blå aluminium(växelström)

/F
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

ska ja koppla handtaget till + när ja kör alu?
Skriv svar