Vad för turbo är det här?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Ozze
Lite mer laddtryck

Vad för turbo är det här?

Inlägg av Ozze »

Bild
Bild
Inloppet i turbon är ca 70mm på smalaste stället. Samt avgashuset har A/R 1.22. Vad skulle denna turbo kunna lämpa sig på för en bil?

MVH
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Nu har jag haft nytta av min tråd i allmänt om vart hittar man vilken turbo!
Jag får det till att den där turbon kommer ifrån en volvo F10 85:a.
Alltså en ganska gammal turbo, paralellt satt tydligen holset H2D.

F10 ska ha en 6:a på 297hk, vilket gör att jag har svårt att tro att turbon har 70mm inlopp, snarare 60 någonstans.

Nu kan inte jag formeln i huvudet, men jag tror att turbon (om den verkligen har 70mm inlopp) skulle vara lämplig till en motor som ger ca 8-900hk vid ca 2bars laddtryck.
Ozze
Lite mer laddtryck

Inlägg av Ozze »

alltså om man mäter inne i inloppet, där det är som minst, alltså närmast början på impellern så är det där 69-70mm ungefär, utvändigt är måttet 90mm...

Hmmm... verkar som ett väldigt stort agg för att endast plocka ut 297hk... Är fan gigantiskt i jämförelse med en T34...

Nästa fråga... Hur gör ni som åker med agg i den här storleksklassen för att få snurr på det så fort som möjligt???

MVH
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

j björk skrev:Nu har jag haft nytta av min tråd i allmänt om vart hittar man vilken turbo!
Jag får det till att den där turbon kommer ifrån en volvo F10 85:a.
Alltså en ganska gammal turbo, paralellt satt tydligen holset H2D.

F10 ska ha en 6:a på 297hk, vilket gör att jag har svårt att tro att turbon har 70mm inlopp, snarare 60 någonstans.

Nu kan inte jag formeln i huvudet, men jag tror att turbon (om den verkligen har 70mm inlopp) skulle vara lämplig till en motor som ger ca 8-900hk vid ca 2bars laddtryck.
Du ska nog inte gå blint efter den där listan du kollat på, det där aggregatet fanns på följande volvo-lastbilar:
Bild
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

ett dieselagg räcker till nästan dubbla hp på bensin!
Ozze
Lite mer laddtryck

Inlägg av Ozze »

Jag har dubbelkollat inloppet nu, och det stämmer nog fin fint att det satt på den motorn från början... Då jag mätt fel och som J Björk sa från början så är inloppet 60mm inte 70mm som jag sa.

Men sedan enligt dom nummren fick jag fram att den suttit på en 10L motor som gett 297hk (diesel) Vilket kan förklara varför den är så svår att få snurr på... Har ju nämligen A/R 1.22 på avgashuset såg jag idag...

MVH
Skriv svar