Vilken förpump orkar?

Diskussioner för erfaret folk
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Vilken förpump orkar?

Inlägg av volvosmurfen »

Oki, jag funderar på att köra en fuelcell med sump och då behövs ju ingen förpump och catchtank,men...
Om jag skulle ta den mer traditionella lösningen med förpump och catchtank, vilken förpump löser pumpfrågan?
Räkna på minst 4st 1000cc spridare eller kanske t.o.m. så stora som 1600cc?
Det skall bli 600-800hk på E85.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du får nog fundera över bränslsystemet lite...
Toffe 2 ventil på tpc kom väl till ca 620hk på e85 och 1600cc spridare.
1000cc kanske räcker bortåt 600hk på bensin.

Själv satsar jag på dubbla 1600cc per cyl. och remdriven bränslepump.
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Joo, det blir nog 1600cc spridare...
Men just nu så är det pumpen som är det största frågetecknet?
För att få ut +700hk så kommer det att krävas NOS och då går soppan inte genom de valiga spridarna i vilket fall.
Skall inte köra på speciellt höga laddtryck.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det gör ju en viss skillnad, men om samma pump ska försörja båda systemen krävs ju ändå en del.
Aeromotive har nog någon pump som kan räcka har jag för mig, även barry grant.
Kolla hemsidorna, där står nog även om de tål både bensin och sprit.
Helst ska man ju ha en pump där motorn inte går i bränslet och leder över ström när man kör på sprit.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

tänk på att förpumpen bara behöver kunna hålla catchtanken med bränsle, anta att du har 2 liter catchtank, och vips stänger av matarpumpen helt
då har du ändå 0.312 minuter, dvs 18 sekunder på dig innan det är soppatorsk i catchtanken, fyller du då samtidigt på med halva flödet av tryckpumparna räcker tiden väldigt långt.

18 sekunder på full mutter och 700 hk innebär att du antagligen lättat från marken och seglat till grannbyn eller bilen har flygit i småbitar
Vid växling sjunker varvtalet och då får matarpumpen möjlighet att fylla upp igen. Tror nog 2 liter räcker i 30 sekunder med vilken matarpump som helst nästan.
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Jo, det är ju sant. Frågan blir väl då om det räcker med en original förpump?
Om inte så är vi tillbaka till frågeställningen igen, vilken funkar...
Några exempel kanske?
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

pump

Inlägg av Mickexpress »

Holly blå 110 gallons/min ...billiga som stryk....
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag kör en mallorypump, används visst i räserbåtar där det är höga krav. De hade gått från holley för de var inte så pålitliga.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Var hittar man dessa pumpar?
Är de dränkbara? Annars måste de vara rätt duktiga på att suga...

Holley "Blue" är väl ej kompatibel med E85?
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Jag borde märka snart om blå pumpen klarar etanolen..... :wink:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Kom på att jag skrev fel, det är en Carterpump jag har, inte dränkbar. Köpte den på Autorep här i Skellefte.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
puttrik
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons mar 14, 2007 6:13 pm

Inlägg av puttrik »

köp två wallbro 255l/min... Borde ju räcka
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Det är förpumpar vi diskutterar här...
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag körde med 788cc/3bar MSD spridare,
std 740 tankpump, å sen direkt till två stycken 240T pumpar (dvs k-jet)
körde på 4bar plus 1.7 bars ladd å 95% Dc

inga problem med att trycket dalade så...

borde ju inte va såå stor belastning på förpumpen det va det jag tänkte på om jag kom av mej lite :lol:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

volvosmurfen skrev:Det är förpumpar vi diskutterar här...
Ja, och kontentan är att nästan vad som helst duger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar