Vilken förpump orkar?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
Vilken förpump orkar?
Oki, jag funderar på att köra en fuelcell med sump och då behövs ju ingen förpump och catchtank,men...
Om jag skulle ta den mer traditionella lösningen med förpump och catchtank, vilken förpump löser pumpfrågan?
Räkna på minst 4st 1000cc spridare eller kanske t.o.m. så stora som 1600cc?
Det skall bli 600-800hk på E85.
Om jag skulle ta den mer traditionella lösningen med förpump och catchtank, vilken förpump löser pumpfrågan?
Räkna på minst 4st 1000cc spridare eller kanske t.o.m. så stora som 1600cc?
Det skall bli 600-800hk på E85.
Du får nog fundera över bränslsystemet lite...
Toffe 2 ventil på tpc kom väl till ca 620hk på e85 och 1600cc spridare.
1000cc kanske räcker bortåt 600hk på bensin.
Själv satsar jag på dubbla 1600cc per cyl. och remdriven bränslepump.
Toffe 2 ventil på tpc kom väl till ca 620hk på e85 och 1600cc spridare.
1000cc kanske räcker bortåt 600hk på bensin.
Själv satsar jag på dubbla 1600cc per cyl. och remdriven bränslepump.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
Det gör ju en viss skillnad, men om samma pump ska försörja båda systemen krävs ju ändå en del.
Aeromotive har nog någon pump som kan räcka har jag för mig, även barry grant.
Kolla hemsidorna, där står nog även om de tål både bensin och sprit.
Helst ska man ju ha en pump där motorn inte går i bränslet och leder över ström när man kör på sprit.
Aeromotive har nog någon pump som kan räcka har jag för mig, även barry grant.
Kolla hemsidorna, där står nog även om de tål både bensin och sprit.
Helst ska man ju ha en pump där motorn inte går i bränslet och leder över ström när man kör på sprit.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
tänk på att förpumpen bara behöver kunna hålla catchtanken med bränsle, anta att du har 2 liter catchtank, och vips stänger av matarpumpen helt
då har du ändå 0.312 minuter, dvs 18 sekunder på dig innan det är soppatorsk i catchtanken, fyller du då samtidigt på med halva flödet av tryckpumparna räcker tiden väldigt långt.
18 sekunder på full mutter och 700 hk innebär att du antagligen lättat från marken och seglat till grannbyn eller bilen har flygit i småbitar
Vid växling sjunker varvtalet och då får matarpumpen möjlighet att fylla upp igen. Tror nog 2 liter räcker i 30 sekunder med vilken matarpump som helst nästan.
då har du ändå 0.312 minuter, dvs 18 sekunder på dig innan det är soppatorsk i catchtanken, fyller du då samtidigt på med halva flödet av tryckpumparna räcker tiden väldigt långt.
18 sekunder på full mutter och 700 hk innebär att du antagligen lättat från marken och seglat till grannbyn eller bilen har flygit i småbitar
Vid växling sjunker varvtalet och då får matarpumpen möjlighet att fylla upp igen. Tror nog 2 liter räcker i 30 sekunder med vilken matarpump som helst nästan.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
pump
Holly blå 110 gallons/min ...billiga som stryk....
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Jag kör en mallorypump, används visst i räserbåtar där det är höga krav. De hade gått från holley för de var inte så pålitliga.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Kom på att jag skrev fel, det är en Carterpump jag har, inte dränkbar. Köpte den på Autorep här i Skellefte.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
Ja, och kontentan är att nästan vad som helst duger.volvosmurfen skrev:Det är förpumpar vi diskutterar här...
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.