Hejsan, håller på med ett cobra bygge och hade tänkt använda volvoaxel. Till vilken volvo ska jag köpa?
Har fått förslag på 960axel, men jag behöver ju en som där e lamelldiff i.
Har för mig att det ska finnas org på nån av turbomodellerna eller e jag ute o reser?
har mindre koll på vad det gäller bilar med delad bakvagn men vad jag hört angående stel bakaxel så finns det lamelldiff endast som tillval, vanligast är väl att Sheriffslädar å Bår-kombisar hade dem, vanligt folk fick väl kryssa in den där extra rutan i tillbhörslistan när man köpte sin volvo
i min 945 glt 16v -91 sitter det en axel med vad volvo kallar slungdiff original. den fungerar så att hjulen spinner på båda sidor upp till ca 30km/h. Vet ej vilket år den axeln kom eller vad den har för nr... men skulle tro att den satt original i glt och turbo frånomed -90. den har hitills hållit för mkt plågerier ska ni veta ..
tror att både 1031 å 1041 fanns med slungdiffen som tillval, fördelen med den är att om man smyger på 1an å "låser upp den på 2an" så håller den i hela 2an utan problem
zaphyr skrev:ok, nu börjar de ju likna nått
Tyvärr säger inte 1031 o 1041 mig något, säg gärna mellan vilka årsmodeller dom fanns på.
Tack
Henrik
1031 fanns väl på många bilar...dock inte lika många med slungdiff. en del 240 glt har de, 245 televerksbilar har ibland, 240turbo, 740tic, 940turbo...bara o läsa på id brickan som sitter på axelns vänstra sida bakifrån..om den nu finns kvar och är läslig dvs...rätta mig nu om jag har fel..
Slungdiffade bakaxlar från 940 heter 1041 och den heter 1031 om den är utan diff. Hur det är på 240 så är det väldigt osäkert om man inte vet Artikel nr: och kan kolla i Vadis.
Själva märkningen sitter på vänster bakaxelrör sett bakifrån (vit klisterlapp) oftast måste man skrapa bort lite underredsmassa för att hitta den.
Spindelbygge på G
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
1031 AKSELN ER INTE SYMETRISK,OM DU SER DEN BAKENIFRÅ,HAR EN SNODIGT LITEN UTVEKST PÅ HØYRE SIDE.VAR PÅ 240 TURBOBILER Å SENERE PÅ ALLE 240 ETTER 1985!!!!!!
Jag har en så kallad slungdiff (Heter egentligen Eaton G80) i min M31-axel men den är "lite" specialbyggd. Jag skulle mycket hellre ha en Eaton Posi lamelldiff.