Vilken volvo axel är diffad?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
zaphyr
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 22, 2004 5:16 pm

Vilken volvo axel är diffad?

Inlägg av zaphyr »

Hejsan, håller på med ett cobra bygge och hade tänkt använda volvoaxel. Till vilken volvo ska jag köpa?
Har fått förslag på 960axel, men jag behöver ju en som där e lamelldiff i.
Har för mig att det ska finnas org på nån av turbomodellerna eller e jag ute o reser?

Tacksam för svar
Henrik
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

har mindre koll på vad det gäller bilar med delad bakvagn men vad jag hört angående stel bakaxel så finns det lamelldiff endast som tillval, vanligast är väl att Sheriffslädar å Bår-kombisar hade dem, vanligt folk fick väl kryssa in den där extra rutan i tillbhörslistan när man köpte sin volvo :D
zaphyr
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 22, 2004 5:16 pm

Inlägg av zaphyr »

Jasså, jag trodde det fanns standard på nån av modellerna, hehe då blir de lite svårare att hitta med andra ord:-)

Tack för svaret
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

i min 945 glt 16v -91 sitter det en axel med vad volvo kallar slungdiff original. den fungerar så att hjulen spinner på båda sidor upp till ca 30km/h. Vet ej vilket år den axeln kom eller vad den har för nr... men skulle tro att den satt original i glt och turbo frånomed -90. den har hitills hållit för mkt plågerier ska ni veta :D ..
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

tror att både 1031 å 1041 fanns med slungdiffen som tillval, fördelen med den är att om man smyger på 1an å "låser upp den på 2an" så håller den i hela 2an utan problem
zaphyr
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 22, 2004 5:16 pm

Inlägg av zaphyr »

ok, nu börjar de ju likna nått :-)
Tyvärr säger inte 1031 o 1041 mig något, säg gärna mellan vilka årsmodeller dom fanns på.

Tack
Henrik
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

zaphyr skrev:ok, nu börjar de ju likna nått :-)
Tyvärr säger inte 1031 o 1041 mig något, säg gärna mellan vilka årsmodeller dom fanns på.

Tack
Henrik
1031 fanns väl på många bilar...dock inte lika många med slungdiff. en del 240 glt har de, 245 televerksbilar har ibland, 240turbo, 740tic, 940turbo...bara o läsa på id brickan som sitter på axelns vänstra sida bakifrån..om den nu finns kvar och är läslig dvs...rätta mig nu om jag har fel..
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Slungdiffade bakaxlar från 940 heter 1041 och den heter 1031 om den är utan diff. Hur det är på 240 så är det väldigt osäkert om man inte vet Artikel nr: och kan kolla i Vadis.

Själva märkningen sitter på vänster bakaxelrör sett bakifrån (vit klisterlapp) oftast måste man skrapa bort lite underredsmassa för att hitta den.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

1031 AKSELN ER INTE SYMETRISK,OM DU SER DEN BAKENIFRÅ,HAR EN SNODIGT LITEN UTVEKST PÅ HØYRE SIDE.VAR PÅ 240 TURBOBILER Å SENERE PÅ ALLE 240 ETTER 1985!!!!!! :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jag har en så kallad slungdiff (Heter egentligen Eaton G80) i min M31-axel 8) men den är "lite" specialbyggd. Jag skulle mycket hellre ha en Eaton Posi lamelldiff.
Axel Wall
zaphyr
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 22, 2004 5:16 pm

Inlägg av zaphyr »

tack för alla svar, blir till a gå o skrapa lite på bakaxlar på skroten :D
Användarvisningsbild
Werner
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: lör jan 15, 2005 2:20 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Werner »

alla snutbilar 240 har lamelldiff har jag för mej.
bara leta rätt på en sån
Brewmaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
Ort: Strängnäs igen!

Inlägg av Brewmaster »

Är det någon som vet om det sitter diffar på 740 snuthäckar också?
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Mattias.T
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons dec 13, 2006 10:56 am
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mattias.T »

Jag vet att det sitter lamelldiffar i dom flesta televerksbilarna.kolla i en sån 740.
Skriv svar