Snedplana B30E-topp

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Snedplana B30E-topp

Inlägg av Axel »

Är det någon som har provat att snedplana en topp till B20/B30? t.ex. 4,5mm på tändstiftssidan, och 0,5 på insugssidan?

hur högt komp kan man ha om man kör på E85 (ca 101oktan) med K-kam?

hur mycket klämmspalt ska det vara? toppdecka?

är det någon som har tips på hur man kan porta? med orginal 44/35 ventiler till att börja med.

Det ska förresten förbli en SUGMOTOR.

Blev många frågor, hoppas att någon kan svara!
Axel Wall
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:D :-D :!: ja dette har jeg gjort siden 1979 :!: FØR jeg leste om dette i POWER SECRETS av smokie yunic.....JA ,har planad b18/20 topper snedd.som du beskriver 3-5mm på tennstiftsiden,å 0,lite på manifoilside. :wink: siden har jeg portet bort plomberinga :!: på exossiden.altså "hullet" bakom exosventilen har jeg portet fra 24mm(35ventil!!) til 34mm nesten rakt ned( toppen ligger på ryggen),siden har jeg senket gulvet i avgasskanalen(toppen rett vei) til jeg hadde en nedoverbakke inn til exosventilen,siden har jeg skiftet til 37/38 ventil......tenk deg lek luft som ska passere med stooor hastighet :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har svårt att förstå vitsen med snedplaning på en B20. det måste också bli ett elände med topp bultar och stötstänger.
Peter B
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Peter B »

Jag har svårt att se några vinster alls! Ventilens vinkel mot kanalen förändras inte som den gör när man höjer golvet och taket. Följdaktligen så borde det inte heller ge något alls! Att sänka golvet låter inte som en bra idé...
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Snedplaning

Inlägg av Axel »

Peter B skrev:Jag har svårt att se några vinster alls! Ventilens vinkel mot kanalen förändras inte som den gör när man höjer golvet och taket. Följdaktligen så borde det inte heller ge något alls! Att sänka golvet låter inte som en bra idé...
nej, vinkeln mot kanalen blir självfallet den samma, men vinkeln mot cylinderna blir ju annorlunda, och det kan göra en del, dessutom får man ju en annan vinkel mellan kanalen och cylindern, eller hur? 8)

Som jag förstog det skulle man sänka golvet långt in i kanalen, för att få en rakare kanal mot ventilen. Eller har jag missförstått?

Tack för svaren!
Axel Wall
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Anledningen till snedplaningen är att få bättre swirl.. dvs få mer turbulent färskgas, vilket leder till bättre fyllnadsgrad och effektivare förbränning.. eller?
En annan fördel kan ju tänkas vara att tändstiftet kommer in mer mot mitten, dock marginellt...

tror inte på att det skulle va lämpligt att ta bort ngt från botten på kanalen, iaf inte mer än att runda till den vassa kanten till en fin liten radie..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

marmander skrev:tror inte på att det skulle va lämpligt att ta bort ngt från botten på kanalen, iaf inte mer än att runda till den vassa kanten till en fin liten radie..
nej, det kan nog vara så, jag misstänker att caterpillar tänker på avgaskanalen i en B20-topp, och dom är ju lite annorlunda, exakt hur vet jag inte...
ja, runda av alla vassa kanter ska man nog göra, hur stor radie är lämpligt?
Axel Wall
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

radie - r=2mm...... har en pontiac 455 smog (lavkomp) der dem org toppa var omtrent som på b20.....så fikk jeg noen 400HO topper #96 der forbrenningstaket,(der ventilene sitter) er MYCKET vinklede mot kolvarne.CA 6mm :!: dvs MYCKET bedre fyllning å svirl....effekten går opp,men forbruket øker ikke nevneverdi :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Man snedplanar V8-toppar för att inte ventilerna skall komma närmare kolvarna! Jag ska fixa några bilder på B20-kanaler när min topp-avhandlig är klar. Jag portar just nu en B20 steg2 turbo topp efter lite nya teorier där org ventil flödet ökat från ca 85cfm/28tum - 127cfm vid 11mm. Den skall dock få större 38mm ventiler i veckan. Den kommer nog då flöda mer än min fullrace topp (ca 140cfm).
Skriv svar