Snedplana B30E-topp
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Kontakt:
Snedplana B30E-topp
Är det någon som har provat att snedplana en topp till B20/B30? t.ex. 4,5mm på tändstiftssidan, och 0,5 på insugssidan?
hur högt komp kan man ha om man kör på E85 (ca 101oktan) med K-kam?
hur mycket klämmspalt ska det vara? toppdecka?
är det någon som har tips på hur man kan porta? med orginal 44/35 ventiler till att börja med.
Det ska förresten förbli en SUGMOTOR.
Blev många frågor, hoppas att någon kan svara!
hur högt komp kan man ha om man kör på E85 (ca 101oktan) med K-kam?
hur mycket klämmspalt ska det vara? toppdecka?
är det någon som har tips på hur man kan porta? med orginal 44/35 ventiler till att börja med.
Det ska förresten förbli en SUGMOTOR.
Blev många frågor, hoppas att någon kan svara!
Axel Wall
-
- Forumsberoende

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag har svårt att förstå vitsen med snedplaning på en B20. det måste också bli ett elände med topp bultar och stötstänger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Axel
- Kontakt:
Snedplaning
nej, vinkeln mot kanalen blir självfallet den samma, men vinkeln mot cylinderna blir ju annorlunda, och det kan göra en del, dessutom får man ju en annan vinkel mellan kanalen och cylindern, eller hur?Peter B skrev:Jag har svårt att se några vinster alls! Ventilens vinkel mot kanalen förändras inte som den gör när man höjer golvet och taket. Följdaktligen så borde det inte heller ge något alls! Att sänka golvet låter inte som en bra idé...

Som jag förstog det skulle man sänka golvet långt in i kanalen, för att få en rakare kanal mot ventilen. Eller har jag missförstått?
Tack för svaren!
Axel Wall
- marmander
- Forumsberoende
- Kontakt:
Anledningen till snedplaningen är att få bättre swirl.. dvs få mer turbulent färskgas, vilket leder till bättre fyllnadsgrad och effektivare förbränning.. eller?
En annan fördel kan ju tänkas vara att tändstiftet kommer in mer mot mitten, dock marginellt...
tror inte på att det skulle va lämpligt att ta bort ngt från botten på kanalen, iaf inte mer än att runda till den vassa kanten till en fin liten radie..
En annan fördel kan ju tänkas vara att tändstiftet kommer in mer mot mitten, dock marginellt...
tror inte på att det skulle va lämpligt att ta bort ngt från botten på kanalen, iaf inte mer än att runda till den vassa kanten till en fin liten radie..
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Axel
- Kontakt:
nej, det kan nog vara så, jag misstänker att caterpillar tänker på avgaskanalen i en B20-topp, och dom är ju lite annorlunda, exakt hur vet jag inte...marmander skrev:tror inte på att det skulle va lämpligt att ta bort ngt från botten på kanalen, iaf inte mer än att runda till den vassa kanten till en fin liten radie..
ja, runda av alla vassa kanter ska man nog göra, hur stor radie är lämpligt?
Axel Wall
-
- Forumsberoende
radie - r=2mm...... har en pontiac 455 smog (lavkomp) der dem org toppa var omtrent som på b20.....så fikk jeg noen 400HO topper #96 der forbrenningstaket,(der ventilene sitter) er MYCKET vinklede mot kolvarne.CA 6mm
dvs MYCKET bedre fyllning å svirl....effekten går opp,men forbruket øker ikke nevneverdi 

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Man snedplanar V8-toppar för att inte ventilerna skall komma närmare kolvarna! Jag ska fixa några bilder på B20-kanaler när min topp-avhandlig är klar. Jag portar just nu en B20 steg2 turbo topp efter lite nya teorier där org ventil flödet ökat från ca 85cfm/28tum - 127cfm vid 11mm. Den skall dock få större 38mm ventiler i veckan. Den kommer nog då flöda mer än min fullrace topp (ca 140cfm).
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop